Pedagógus Klub

2019.12.13.

Csütörtök délután 17 órától került megrendezésre a Pázmány Pedagógus Klub második alkalma a tanévben. A meghívott vendég Uzsalyné Pécsi Rita neveléskutató volt, aki A nevelés aktuális kérdései címmel tartotta meg előadását.

A délutáni programra sokan voltak kíváncsiak, a kezdés előtt a terem teljesen megtelt. Az esemény kezdeteként Szőke-Milinte Enikő intézetvezető asszony köszöntötte az előadót, és mutatta be röviden őt a hallgatóságnak. 

Uzsalyné Pécsi Rita neveléskutató, aki jelenleg az Apor Vilmos Katolikus Főiskola docense. Főként a személyiség fejlesztésével, az érzelmi intelligenciával és az oktatás azirányú részével foglalkozik, amiben nem kizárólag az információ átadásának tulajdonítják a legfőbb szerepet.

Az előadás központi témája az érzelmi intelligencia fejlődése, a készségek elsajátítása, az IQ szerepe az életünkben.

“A nevelés legnagyobb hatalma a család.” - mondja Uzsalyné Pécsi Rita. A nevelés nem az iskolában, hanem már otthon elkezdődik, és az otthoni nevelésnek van a legnagyobb hatása a gyermekek életében. Emellett jó, ha van a gyermek életében egy olyan intézmény, ami képes az otthon folyó nevelést folytatni.

A legfontosabb, amit egy ember feltehet magának, a következő: “Mikor működik a nevelés, hogyan működik a nevelés, és ha nem működik, akkor miért nem működik?”

Több kutatás is rámutat arra, hogy a nevelés megfelelő módon akkor működik, ha ahhoz megfelelő érzelmi kapcsolat is tartozik, az érzelmek befolyásolják a nevelést: a negatív érzelmek, a szorongás a nevelést csak hátráltatják, míg a pozitív érzelmekkel történő megerősítés segíti a nevelést. Az érzelmek azonban fejleszthetőek. 

Az érzelmi intelligencia fejlődése szintén fontos, de erre sajnos nem fordítunk elég figyelmet.

A tudatos és a tudatalatti közötti talán legfontosabb különbség az, hogy az érzelmeket csak a tudatalattinkból tudjuk előhívni. Ehhez tehát fontos tudni, hogy az érzelmek fejlesztéséhez a tudatalattinkba kell eljutnunk. 

Az előadó érzékletes, de megdöbbentő példával szemlélteti a tudatos és a tudatalatti közötti különbséget az idegrendszerben: ha ezeket képletesen “lefordítanánk” hosszmértékekre, akkor a tudatos mindössze 11 mm, míg a tudatalatti 16 km hosszúságú lenne. Ez azt jelenti, hogy a tudatalattink képes elsöpörni a tudatost, akármennyire is nem tartjuk sokra a nevelés szempontjából. Amíg tehát csak a tudatos fejlesztésével és karbantartásával fáradozunk, addig a tudatalattinkat szinte teljesen el is hanyagoljuk, vagy ha nem is hanyagoljuk el, szinte minimális szinten fejlesztjük.

Agykutatók és tudósok által megfigyelt és bizonyított tény az is, hogy az agynak nincs érzelmi központja, hanem gócpontjai vannak, amelyek érzelmi hálót alkotnak. Az egész idegrendszer az érzelmi háló által összekötött központokból áll. Ez azt jelenti, hogy mindenhez érzelmek kapcsolódnak, minden érzelemmel jár. Az érzelmi hálót ért hatások  megmozgatják az egész idegrendszert. 

Az érzelmi háló közötti kapcsolatok fejlesztése és alakítása megerősíti és létrehoz új kapcsolatokat is. A hálók vastagsága a nevelés és fejlesztés által növekszik, és minél vastagabb, annál fontosabb szerep hárul rá. 

Az érzelmi háló intelligenciáját nevezzük EQ-nak, aminek nincs felső határa, vagyis életünk végéig fejleszthető. Az EQ és az IQ között tehát határtalan különbség mutatkozik. Az EQ felel a döntéseink 70%-áért. Ezért fontos az érzelmi háló minősége.

Az előadó egy ábrával szemlélteti az IQ és EQ közötti különbséget. Habár a kognitív készségek az emberi készségek nem egészen 20%-át teszik ki, a mai magyar iskolarendszerben 92%-ban ennek fejlesztésére fordítjuk energiánkat. Ez hatalmas pazarlás, hiszen így alig marad energiánk a készségek nagy részét tartalmazó affektív, konatív és szociális készségek fejlesztésére.

Ennek ellenére könnyedén elérhetjük, hogy akár a tanórákon, akár az otthoni környezetben legyenek meg azok az élmények, azok az érzelmi kapcsolatok, amelyek nem csak az IQ, hanem az érzelmi intelligencia fejlődését is elősegítik. “Sok szinapszis kell attól, amit szeretnék, hogy később működjön. Ez pedig legyen az érzelmi intelligencia, ami egyszer csak megszólal a 16 km-ből, hogy éppen, akkor, ott a helyed.”

Események

13.
2024. júl.
BTK
Training - Reading Communities, Shaping Identities – Lire ensemble - 2023-1-PT01
Sophianum 108
25.
2024. júl.
BTK
Diplomaátadó ünnepség
Budapest, Szent István-bazilika
13.
2024. szept.
BTK
Boldog Gizella Zarándoklat
Veszprém
04.
2024. dec.
BTK
Tíz éves a vidéktörténeti témacsoport
További események
szechenyi-img-alt