Vitéz János Tanárképző Központ
Intézetvezető: Dr. Hosszu Timea egyetemi docens, PhD
Szakfelelős: Dr. Hosszu Timea egyetemi docens, PhD
Titkárság: 2500 Esztergom, Majer István u. 1-3., 311. szoba (A telephely térképen IDE kattintva tekinthető meg.)
Telefon: +36 70 640-4502 - munkaidőben
Mit kell tudnom a Gyógypedagógia alapszak, tanulásban akadályozottak pedagógiája szakirányról?
A képzés célja gyógypedagógusok képzése, akik a gyógypedagógia és a határtudományai korszerű elméleti és módszertani ismereteinek, a gyógypedagógiai tevékenységekhez szükséges képességeknek, valamint a szakterületi és gyakorlati ismereteknek a birtokában, segítséget nyújtanak a fogyatékos, sérült, akadályozott gyermekeknek, fiataloknak és felnőtteknek képességeik fejlesztéséhez, funkciózavaraik korrekciójához, illetve kompenzálásához, életviteli nehézségeik kezeléséhez, rehabilitációjukhoz, valamint környezetük rendezéséhez, társadalmi integrációjukhoz.
A szakirány a tanulásban akadályozott – enyhén értelmi fogyatékos diagnózissal rendelkező, illetve nehezen tanuló – gyermekek speciális nevelési szükségleteinek megállapítására, gyógypedagógiai nevelési, oktatási, fejlesztési, terápiás és prevenciós feladatok ellátására készít fel.
Szakképzettség megnevezése: gyógypedagógus, tanulásban akadályozottak pedagógiája szakirányon
Képzési idő: 8 félév
Munkarend: nappali
A képzésről
A képzési idő 8 félév (240 kredit). Az utolsó (8.) félévben a hallgatók összefüggő szakmai gyakorlaton (Szakterületi féléves gyakorlaton) vesznek részt.
A képzés során a leendő gyógypedagógusok tudása, képességei, attitűdje, autonómiája és felelőssége a következő három terület elméleti és gyakorlati ismereteit integráló tantárgyak teljesítésével formálódik:
- A szakképzettséghez vezető tudományágak, szakterületek ismeretei
- A tanulásban akadályozottak pedagógiája szakirány szakmai ismeretei kiegészülve a szakiránybővítő modullal
- Szakmai gyakorlatok
A tanulásban akadályozottak pedagógiája szakirányon a gyógypedagógus hallgatók felkészülnek az enyhén értelmi fogyatékos, illetve nehezen tanuló népességcsoport szakszerű megsegítésére, komplex gyógypedagógiai fejlesztésére, nevelésére, oktatására, a habilitációs és rehabilitációs tevékenység ellátására. Felkészülnek tanulmányaik mesterképzésben történő folytatására.
A tanulási akadályozottság nem korlátozódik az intézményes nevelésre, ezért a szakirány elvégzése során hallgatóink megismerkednek a tanköteles korú tanulásban akadályozott tanulók intézményes nevelésével, de az iskolás kor előtti és az azt követő fiatal és felnőtt életszakasz (szakképzés, munkába állás, családalapítás) feladataival.
Kinek érdemes jelentkezni?
Olyan leendő hallgatók jelentkezését várjuk, akiket érdekelnek a sérült, fogyatékos, akadályozott emberek és a számukra biztosítandó segítségnyújtás, akik megfelelő felelősségtudattal, önismerettel rendelkeznek. Számítunk azok jelentkezésére, akik a diploma megszerzése után a gyógypedagógia, a fogyatékosságtudomány területén szeretnék kamatoztatni jó kommunikációs, szociális, kreatív és együttműködő képességüket. Ezekhez a tervekhez nyújt kiváló szakmai felkészítést a Pázmány Péter Katolikus Egyetem.