Bernáth László könyve, amely körültekintő érveléssel áll ki a szabad akarat létezése mellett, minden bizonnyal az év egyik legjelentősebb filozófiai tárgyú publikációja.
„Mielőtt elkezdtem filozófiát tanulni, naivan azt gondoltam: nyilvánvaló, hogy rendelkezünk szabad akarattal, és mindenki hisz a szabadakarat létezésében. Miután elkezdtem filozófiát tanulni, hamar világossá vált: nem mindenki osztja a szabad akarat létezésébe vetett hitemet. Még később (alaposan beleásván magam a megfelelő irodalomba) rá kellett eszmélnem: a filozófusok és tudósok közül alig vannak, akik abban az értelemben hisznek az akaratszabadságában, mint én. Majd, néhány éve ért a sokk. Meghívtak egy podcast-beszélgetésre, melyen a szabad akarat problémája volt terítéken. Nem túlzok és nem színezem ki a sztorit: beszélgetőtársaim nem hitték el, hogyfilozófus létemre + a tudományos eredmények ismeretében, komolyan és őszintén védelmezem azt a "teljességgel abszurd" nézetet, mely szerint az akaratunk irányát képesek vagyunk MI MAGUNK megszabni, és azt NEM a körülmények és örökölt tulajdonságaink összjátéka határozza meg. Mintha csak azt gondolták volna, hogy csak a vita kedvéért állítok efféle képtelenséget..."
„A filozófia sokak szerint halott. Ennek oka, hogy a filozófia nemteljesítette be azt a küldetését, hogy a világgal kapcsolatos legalapvetőbbkérdésekre jól megalapozott, minden, kellően racionális és tájékozott emberszámára elfogadható válaszokat adjon. Sikertelensége éles kontrasztban állazzal, hogy nagyon úgy látszik, a tudományok – és különösen atermészettudományok – viszont sikert sikerre halmoznak a valóságfeltérképezésében.
Ezért aztán a filozófia halálhírét terjesztők a filozófusokat lecserélnéktermészettudósokra, hiszen a filozófiai problémák megoldásának a kulcsát sem afilozófusoktól, e holt kultusz papjaitól, hanem a természettudományok különbözőágainak művelőitől érdemes várni."„Ebben a könyvben azt vizsgálom, vajon jók-e vagyrosszak azok a filozófiai és tudományos érvek, melyek jószerével mindenkitmeggyőztek az akaratszabadság hiányáról. Amellett érvelek, hogy a szabadakaratba vetett hitnek különleges státusza van – minden híreszteléssel szemben,a legracionálisabb álláspontok közé tartozik."