Krakkói beszámoló

2015.11.24.

A Pázmány Péter Katolikus Egyetem Művészettörténet Tanszékének szervezésében 2015 november 4 és 7 között Krakkóba utaztunk. Ezen a tanulmányi kiránduláson húsz egyetemi diák és három kísérő tanár vett részt. A hallgatók nagy része Művészettörténet MA szakos, de az alapszakosok is képviseltették magukat. A két szervező Havas Gyöngyvér és Hegedüs Márta Flóra volt, viszont Flóra sajnálatos sérülése miatt nem vehetett részt a kiránduláson, így egy lengyel szakos hallgató ugrott be helyére az utolsó pillanatban.
Az utazás szerda hajnalban vette kezdetét, így a lengyel kultúra fővárosába 13 óra környékén ért buszunk, ahol még aznap tartalmas programok vártak rank. Az első izgalmas pont a szállásra való eljutás volt, de szerencsésen, végül tömegközlekedéssel, megérkeztünk a Nemzeti Múzeumtól alig egy hajításnyira található szállásunkra. A szobakulcsok kiosztása és egy kis pihenő után meglátogattuk a Nemzeti Múzeum belvárosba kihelyezett középkori részlegét, ami a fárasztó utazás után igazán üdítő élmény volt a táblaképek iránt – addig – kevésbé érdeklődők számára is. Mire végeztünk a múzeum gyűjteményének megtekintésével ránk esteledett, így a csapat szétszéledt, és egyénileg, vagy kisebb csoportokba verődve fedezte fel a hűvös krakkói estét. Voltak akik helyi étel és ital különlegességeket kóstoltak, de olyan is akadt aki a hosszú nap után inkább a pihenést választotta.

Csütörtök délelőtt a méltán híres Wawel várába látogattunk, ami már önmagában lenyűgöző épületkomplexum, azonban a belső terekben lévő kiállítások is igen értékes kincseket tárnak elénk. Négy kiállítást tekintettünk meg, illetve a Waweli székesegyház bevétele előtt egy ötödik, egyházművészettel foglalkozó tárlatot is tanulmányozhattunk. A székesegyház épülete minden építészet kedvelő számára érdemes látványt nyújt, kívül-belül órákig lehetne tanulmányozni, akár csak az építés különböző korszakainak felfejtése végett.

Egy rövidebb ebédszünet után folytattuk a most már egyértelműen templomépítészetre fókuszáló sétát; négy templom megtekintésével kerültünk közelebb a lengyel építészet, és az üvegfestészet remekműveihez. Az első lépés ehhez, a ferences tempomban tett látogatásunk volt, ahol Stanisław Wispiański nagyszabású színes üvegablakait tekintettük meg a gótikus belső térben. Ez után a domonkosok templomát, valamint a szinte egymás mellett álló Szent András és a Szent Péter és Pál templomokat csodálhattuk meg a sötétedésben. Az épületekhez Szakács Béla Zsolt tanszékvezető úr tartott bevezető elemzéseket.

A péntek délelőttünket Rozsnyai József tanár úr vezetésével híres városi sétáinak mintájára, főképp a historizmusban és a századfordulón született épületek szemlélésével töltöttük. Szerencsére többnyire napos időnk volt, ezért lehetséges volt az egész délelőttöt sétálással tölteni. Ez alatt a fontosabb épületeknél megálltunk, vagy szerencsés esetben be is mentünk. Így láthattuk a Jagelló Egyetem épületeit, a historizáló Juliusz Słowacki Színházat, de a századfordulós mozgalmak különböző áramlatait szintén megfigyelhettük a Régi Színház valamint a nem messze álló Műcsarnok, illetve a Kereskedelmi és Iparkamara glóbuszos épületén, melynek lenyűgöző dísztermét is megtekinthettük.
Pontosan délben megnyitott előttünk a Fő téren álló, már önmagában is pompás Mária templom Veit Stoss által készített monumentális oltára, ami Krakkó egyik fő látványosságának számít. Az ebédszünet után a délutáni órákat a Kazimierz városrész fontosabb emlékeinek megtekintésével töltöttük. A Tanszékvezető úr által diktált sietős tempó mellett igyekeztünk a sok értékes épület látványát magunkba fogadni, azonban a városháza, a régi zsinagóga és két gyönyörű templom, a Szent Katalin és a Corpus Christi épületeit hosszabb ideig tanulmányozhattuk. A rövid novemberi nappalok nem engedtek további sétát, így a csapat tagjai elindultak Krakkó különböző vendéglátó egységeibe elkölteni vacsorájukat.

Az indulás napjának reggelén a hallgatók nagyobb része a Nemzeti Múzeum kiállításait tekintette meg, mialatt egy kisebb csapat Rozsnyai József Tanár úr vezetésével még egy utolsót merítkezett Krakkó város építészeti remekműveiben. Így a szállásunkhoz közel eső utcákban Teodor Talowski, lengyel építész művészetéhez kerültünk közelebb, illetve már szemerkélő esőben tettünk még egy sétát a Wawel alatt húzódó festői Visztula folyóhoz, valamint vetettünk egy utolsó pillantást a Fő térre, illetve ott többen betértek a város egyik fő nevezetességébe, a Posztócsarnokba, ahol még volt idő egy gyors szuvenír vásárlásra.
Krakkó gyönyörű, emberi léptékű város, mégis akár többedik látogatásra is sok újabb felfedeznivalót tartogat. Az ide utazás önmagában is hatalmas élmény lehet mindnekinek, azonban az, hogy volt szerencsénk a tanszék tanárainak kommentárjaival bejárni a várost még tanulságosabb és emlékezetesebb élménnyé tette azt mindnyájunk számára.

A beszámoló szerzője: Juhász Anna

Képek: Juhász Anna, Juhász Petra, Tóth Péter, Szakács Béla Zsolt, Rozsnyai József

Krakkói kirándulásunkról továbbiak a Pázmányos Építészettörténészek Klubja blogján.

Események

13.
2024. júl.
BTK
Training - Reading Communities, Shaping Identities – Lire ensemble - 2023-1-PT01
Sophianum 108
04.
2024. dec.
BTK
Tíz éves a vidéktörténeti témacsoport