Wanderlust + Sammellust

2016.02.05.
Tanszéki kirándulás Bécsbe

Az exkurzió megszervezésének ötletét a „Barokk 2." kollokvium két kulcsfogalma: a „gyűjtőszenvedély" (Sammellust) és „távolvágy" (Wanderlust) szolgáltatta: a program pedig ennek megfelelően a Habsburg császári gyűjteményekre koncentrált. A kora újkori főúri gyűjtőszenvedély eredményeképp hatalmas Kunst- és Wunderkammerek jöttek létre, melyek később a modern múzeumok alapját szolgáltatták. Ugyanakkor a „Grand tour" intézményesülésének köszönhetően ebben az időben támadt fel a műalkotások, műemlékek személyes felkeresésének óhatatlan igénye is. E vágyat a hallgatók is egyöntetűen átérezték – tegyük hozzá, nagyon helyesen: egy leendő művészettörténész nem elégedhet meg az egyetemi előadásokon vetített, vagy könyvekben közölt műtárgyreprodukciókkal, hanem a műalkotásokat saját szemmel kell látnia! A legjelentősebb művek autopsziával történő tanulmányozása, jelenlétük megtapasztalása a 18. században mintegy a jó modor – és a jólneveltség – követelményévé vált. Nem utolsó sorban diszciplinánk megalapítója, Johann Joachim Wickelmann is éppen az autopszia jelentőségének felismerésén keresztül jutott el a művészettörténet alapvetéseit lefektető műveinek megírásához, hiszen „a művészi szépnek valódi és teljes ismerete [...] nem érhető el másként, mint maguknak az eredeti alkotásoknak a megtekintésével" (Értekezés a művészi szépérzék képességéről és oktatásáról, 1762).

Az egykori bécsi császári gyűjtemény – azaz a Kunsthistorisches Museum és Kaiserliche Schatzkammer – mindkét fogalomhoz kapcsolódó ismereteinket bővítendő kiváló kiállításkínálattal kecsegtetett. A délelőtt során a Kaiserliche Schatzkammer és a KHM Kunstkammerének kiállításait tekintettük meg. A császári kincstár a Habsburg-Lotharingiai dinasztia által felhalmozott páratlan kora újkori kincsek mellett a Német-Római Császárság koronázási jelvényeit is tartalmazza – amelyek értő bemutatását Szakács Béla Zsolt Tanár úr vállalta magára. A világi és egyházi egységekre bontott kincstárban – hasonlóan a barokk Wunderkammerekhez – egymás mellett találhatók meg a legkiválóbb ötvösök és szövőműhelyek által készített iparművészeti alkotások és az olyan raritások, mint a császári gyűjtemény elidegeníthetetlen darabját képező Unikornis (tkp. narvál) szarv, vagy a misztikusan fel- és eltűnő felirata okán a Szent Grállal azonosított ókori achát mosdótál. A KHM néhány éve újrarendezett Kunstkammere a „kisművészetek" reneszánsz és barokk történetét mutatja be. Giambologna kisbronzaitól vagy Cellini Salierájától (Artificialia) kezdve a tengeri korallokon (Exotica) és bezoárköveken (Naturalia/Mirabilia) át, a főúri lakomák vendégeit szórakoztató asztali automatonokig (Scientifica) a gyűjtemény kiválóan példázza a múzeumok előtti korszak – talán „kaotikusnak" tetsző – gyűjteményezési rendszerét. Mivel a szemeszter során a hallgatók már sokat hallhattak a témáról, in situ sokkal inkább „széljegyzeteket" igyekeztünk az egyes művekhez illeszteni.

 

A Kunstkammert követően egy újabb dimenziókkal bővíthettük a „távolvágyról" alkotott ismereteinket Joseph Cornell nem véletlenül Fernweh – azaz Wanderlust – címmel a KHM-ben megrendezett gyűjteményes kiállításán. A szürrealizmus és dada szellemében működő, és a pop-art egyik előfutárának tekintett amerikai művész – noha soha nem járt Európában – a barokk Wunderkammereket idéző kollázsaiban és assemblage-aiban (shadow-box) főként a klasszikus művészettörténet kulcsműveit használta fel – gyakorta éppen a bécsi gyűjteményekből válogatva. A megjelenésükben és tematikájukban avantgárd, fizikai valójukban ugyanakkor barokkosan efemer művek – éppen törékenységük okán – eddig még soha nem kerültek ilyen teljességgel bemutatásra Európában. Az időszaki kiállítást követően került sor az autopszia-túra kiteljesítésére az állandó képtári kiállításban. Ugyanakkor mégis csak quasi canis ad Nilum fugiens* tekinthettük meg az európai művészettörténet kiemelkedő reneszánsz és barokk mestereinek remekműveit felvonultató kiállítást, tekintve, hogy a múzeumi záróra és vonatunk indulása egyaránt véget vetett gondtalan szemlélődésünknek. (*Quasi canis ad Nilum fugiens, vagyis kutyafuttában, ahogy a kutyák isznak a Nílusból, ti. mert félnek a krokodilusoktól – írja Winckelmann egyik római útjának rövidségéről szomorkodva 1763-as levelében.)

 

A bécsi császári gyűjtemény megtekintésével párhuzamosan az építészettörténet, valamint a 19. és 20. századi művészet iránt érdeklődő hallgatók egy másik programon vettek részt, Rozsnyai József és Bizzer István tanár urak vezetésével. A program során elsőként a császárváros reprezentatív szakrális, magán- és középületeit tekintették meg, például a középkori eredetű és 18. század végén – Ferdinand von Hohenberg által – korai gótizáló stílusban átalakított főoltárral, karzattal és szószékkel berendezett Minoritenkirche épületét, továbbá a 18. századi Pallavicini-Fries palotát. A városnézés során az osztrák szecesszió és premodern építészet jelentős példáit is megtekintették, többek között Otto Wagner (Stadtbahn Karlsplatz megállója, Majolika-ház, Medallion Ház) Joseph Maria Olbrich (Sezession) és Adolf Loos (Goldman és Salatsch Áruház) épületeit. A program második felében az Albertina Welten der Romantik (Romantika világa) című tárlatán – többek között – Caspar David Friedrich, Karl Friedrich Schinkel, Alfred Rethel és William Turner remekműveit tekintették meg, ezt követően a norvég Edvard Munch sötét, örvénylő és kontrasztos színvilágot mutató, expresszionista grafikáit tanulmányozták.

A 2015. december 12-i kirándulás elsősorban a 17–18. század művészetét tárgyaló kurzus résztvevőinek tanulmányaihoz kapcsolódott, ugyanakkor a nyilvános felhívásnak köszönhetően a művészettörténet tanszék további hallgatói közül is többen részt vettek. A kirándulást Kusler Ágnes szervezte, melynek előkészítésében Havas Gyöngyvér és Hegedüs Márta Flóra demonstrátorok segédkeztek. A kirándulás komolyságához és szakmaiságához pedig Szakács Béla Zsolt, Rozsnyai József és Bizzer István Tanár urak járultak hozzá jelenlétükkel. A hallgatók utazási kötségét HÖT támogatással, utófinanszírozással térítjük vissza.

Szöveg: Kusler Ágnes és Havas Gyöngyvér

Képek: Domány Adél, Meszleny Anna és Rozsnyai József

Események

10.
2025. jún.
BTK
A Szír Katolikus Egyház története és a jelenlegi helyzete
Sophianum 108
16.
2025. jún.
BTK
Továbbtanulás Kínában
Danubianum
21.
2025. jún.
BTK
Múzeumok éjszakája
Iohanneum Díszterem
25.
2025. jún.
BTK
Kari EKÖP záróesemény 2025
Sophianum 111–112
27.
2025. jún.
BTK
A Nyelvtudományi Doktori Iskola házi doktoranduszkonferenciája
Danubianum
17.
2025. júl.
BTK
Diplomaátadó ünnepség
Szent István-bazilika
További események
szechenyi-img-alt