Kiemelkedő teljesítmények a TDK-n

2024.06.10.

A Pázmány BTK több hallgatója is kiemelkedő teljesítményt nyújtott a nemrégiben lezajlott TDK-n, a Tudományos Diákköri Konferencián. Magyary Ágnes Katalin három, Sólyom Veronika pedig két dolgozatával is kiérdemelte a 2025-ös, tavaszi OTDK-ra (Országos Tudományos Diákköri Konferencia) való továbbjutást. 

Az alábbi írásban készült interjúban arról kérdeztük őket, hogy milyen motivációk és tapasztalatok vezették őket ehhez a sikerhez, valamint betekintést nyerhetünk kutatási területeikbe és jövőbeli terveikbe.  

Kérlek, mutatkozzatok be röviden! Milyen szakra jártok és milyen témákkal indultatok a TDK-n? Hogyan kerültetek kapcsolatba a témáitokkal?  

MÁ: Magyary Ágnes vagyok, jelenleg a pszichológia mesterképzésemet végzem a Pázmány BTK-n, másodéves hallgatóként. Emellett részt veszek a Mesterséges intelligencia alkalmazásai szakirányú továbbképzésen is. Három munkával neveztem a TDK-ra: 1) 5 hetes Elfogadás és Elköteleződés Terápia-alapú munkahelyi tréningek hatása vállalati dolgozók pszichológiai rugalmasságára: egy longitudinális vizsgálat; 2) ACT-alapú pszichológiai rugalmasság fejlesztő chatbot létrehozása; 3) Mesterséges intelligencia (MI) a segítői gyakorlatban - Egészségügyi dolgozók attitűdjeinek vizsgálata. 

Az elfogadás és elköteleződés terápia munkahelyi alkalmazásával a szakmai gyakorlatom kapcsán ismerkedtem meg. Az egészségügyi szakemberek MI-vel kapcsolatos attitűdjeit meghatározó tényezők feltárása kritikus fontosságú ezen technológiák fejlesztése és bevezetése szempontjából. A chatbot létrehozása kapcsán szeretnék hozzájárulni egy költséghatékony megoldáshoz az önismeret fejlesztése és a pszichológiai rugalmasság javítása kapcsán. 

SV: Sólyom Veronikának hívnak, és a Pázmány BTK-n harmadéves szabadbölcsész-filozófia szakirányon tanuló hallgató, tutor és demonstrátor vagyok. A kontinentális filozófia területén Jean-Jacques Rousseau kései filozófiájával foglalkozó előadást, a politikai filozófián belül pedig Karl-Otto Apel transzcendentál-pragmatikai diskurzuselméletétét bemutató előadást készítettem. Mindkét szerzővel egyetemi tanulmányim során találkoztam, és kellően felkeltették az érdeklődésemet hozzá, hogy behatóbban foglalkozzak velük. 

Hogyan sikerült összeegyeztetni a tanulmányaitokkal, hogy mindketten több dolgozattal is indultatok TDK-n? 

MÁ: A három munkámból kettő egyben a szakdolgozati munkáim is. Mivel a védés kapcsán ezekből egyébként is szükséges prezentációt készítenem, így nem jelentett plusz munkát, hogy felkészüljek belőlük a TDK-ra. A harmadik munkám a Mester és tanítvány ösztöndíjprogram keretében és a PPKE Mesterséges Intelligencia kutatócsoportjával együttműködésben valósult meg. 

SV: Mivel az én témáim is szorosan kötődnek a kurzusaimon feladott anyagokhoz, szerencsére nem kellett teljesen idegen területeteket vizsgálnom. Sokat segít, hogy a kutatásaimban nem vagyok egyedül, és a tanáraim készségesen segítenek, ahol csak tudnak. Összességében szerintem némi elhivatottsággal és szorgalommal össze lehet egyeztetni a plusz tudományos munkát az egyetemen fojtatott tanulással. 

Miért döntöttek végül úgy, hogy elindultok a TDK-n?  

MÁ: Korábbi egyetemi éveim alatt már három másik alkalommal is neveztem, megtapasztalva az intézeti forduló inspiráló hangulatát. Egyrészt fantasztikusan izgalmas bepillantást nyerni a hallgatótársak munkáiba, másrészt a zsűritől mindig bátorító és építő jellegű kritika érkezik, amelyet az OTDK-n való megmérettetés előtt be tudok építeni a munkáimba. 

SV: Mivel a jövőben szeretnék aktívan részt venni a tudományos életben, minél hamarabb el szerettem volna kezdeni ezt a saját egyetemi közösségemen belül is. Az ilyen konferenciákon nemcsak az fontos számomra, hogy bemutassam magamnak és másoknak is a kutatásom „gyümölcsét”, de szeretem ezt az élményt a szaktársaimmal, egyetemi társaimmal is megosztani. Nemcsak a saját előadásomból, de a többiekéből és tanulok. 

Milyen segítséget kaptatok a témavezetőtöktől, és hogyan járult hozzá a kari TDK-n való részvétel a felkészülésetekhez?  

MÁ: A kutatói folyamat során mindig számíthattam a témavezetőim meglátásaira és az inspiráló javaslataikra. A felkészülés során kifejezetten hasznos volt, hogy lehetőséget biztosítottak arra, hogy főpróba jelleggel előadjam nekik a prezentációkat. 

SV: Témavezetőim – Czakó István és Szombath Attila – először is bevezettek engem az adott témakörökbe, majd hatalmas mennyiségű szakirodalommal ajándékoztak meg. Végig kísértek a kutatás során és folyamatosan hasznos tanácsokkal láttak el. Nélkülük bele sem tudtam volna kezdeni a munkába. Segítségükért nagyon hálás vagyok! 

Hogyan fogadták a csoporttársaitok, hogy TDK-ztok? Volt bármilyen kihatása a tanulmányaitokra?  

MÁ: Akikkel szóba került a TDK, mind bátorítóak és támogatóak voltak. A nevezés pozitív hatással volt a tanulmányaimra, mivel motiváltabb lettem, és mélyebben beleástam magam a kutatási témáimba.  

SV: Ebben a félévben a TDK egy közös program volt, hiszen négy szaktársammal együtt volt szerencsém TDK-zni, és egy bizonyos szinten mindannyian segítettük egymást a munkában. (Ilyenkor már a lelki támasz is rengeteget számít.) Reménykedem benne, hogy a kiemelkedő eredményeink inspirálni fognak más szakokra járó hallgatókat is, hogy legközelebb ők is részt vegyenek a TDK-n. Ez a fajta kutatás, előadás szerintem nemcsak tudást, de olyan hasznos készségeket is ad, amelyek a jövőre és a későbbi tanulmányokra nézve csak a javára válhatnak mindenkinek.  

Milyen tanácsokat adnátok azoknak a hallgatóknak, akik most készülnek TDK-zni vagy éppen fontolgatják ezt a lehetőséget?  

MÁ: Elsősorban azt, hogy olyan kutatási témát válasszanak, ami igazán érdekli őket, mert így sokkal motiváltabbak lesznek a munka során. Továbbá kiemelten fontos, hogy olyan témavezetőt válasszanak, akinek a szakmai támogatására a tartalmi szempontokban és a módszertani kérdésekben egyaránt számíthatnak. Emellett kiemelném azt is, hogy időben kezdjenek el készülni rá! A prezentációra mindössze tíz perc áll rendelkezésre, egy egész szakdolgozat bemutatására nincs lehetőség. Minden gondolatnak kell, hogy helye legyen az előadásban, ugyanis az időkeret átlépése pontlevonással jár. Ha valaki az empirikus kutatásában sok hipotézist fogalmazott meg, érdemes kiválasztani kettőt-hármat, amelyet jobban kifejt, ahelyett, hogy kísérletet tenne az összes hipotézis-tesztelés és az eredmények értelmezésének bemutatására. Végül kiemelném, hogy világosan ki kell derülnie, a kutatómunka hogyan járul hozzá az adott tudományterülethez. 

SV: (Just do it!) Mindenkinek csak ajánlani tudom a TDK-t. Érdemes kipróbálni, megízlelni, hogy milyen a tudományos munka. Megéri a befektetett energia, szorgalom, türelem. Ebből a tapasztalatból csak kamatozni lehet, és végső soron az embernek nincs vesztenivalója.  

  

Mivel gazdagodtatok a TDK-n való részvétel során?  

MÁ: Mélyebb ismereteket szerezhettem a választott kutatási témáimban, valamint a kutatási készségeimet is fejleszthettem. Mindemellett fontos érték, hogy betekintést kaphattam aktuális és érdekes kutatási területekbe a többi hallgatótárs munkájának megismerésén keresztül.   

SV: Nekem ez már messze nem az első konferenciám volt, de mindig tanulok valami újat. A zsűri kérdései rávezettek, hogy milyen irányba kell kiterjesztenem a kutatásomat, és hogyan tudnám specifikusan ezeket az előadásokat vagy az előadóképességemet is fejleszteni. Mégis, számomra a közösség a legfontosabb. Szeretek a szaktársaim között lenni, és kimondottan élveztem az ő előadásaikat, amiket a program után természetesen részletesen átbeszéltünk. Ez a TDK is egy jó tapasztalat volt, már izgatottan várom a következőt, és az OTDK-t is. 

 

Magyary Ágnes dolgozatai a 2024. május 25-ei TDK-n: 

  • 5 hetes Elfogadás és Elköteleződés Terápia-alapú munkahelyi tréningek hatása vállalati dolgozók pszichológiai rugalmasságára: egy longitudinális vizsgálat (a dolgozattal második helyezést ért el a tagozati ülésen) 
    témavezető: Dr. Mészáros Noémi  
  • Elfogadás és elköteleződés terápia-alapú pszichológiai rugalmasság fejlesztő chatbot létrehozása (a dolgozatot különdíjjal jutalmazta a tagozati zsűri) 
    témavezető: Dr. Szondy Máté, Dr. Zsedrovits Tamás. 
  • A mesterséges intelligencia (MI) alkalmazása a segítői gyakorlatban 
    témavezető: Dr. Zsila Ágnes 

 

Sólyom Veronika dolgozatai a 2024. május 25-ei TDK-n: 

  • A boldogság és a magány viszonya Jean-Jacques Rousseau kései filozófiájában (a dolgozattal első helyezést ért el a tagozati ülésen) 
    témavezető: Dr. Czakó István 
  • A politikai párbeszéd követelményei Karl-Otto Apel diskurzuselmélete alapján (a dolgozattal harmadik helyezést ért el a tagozati ülésen) 
    témavezető: Dr. Szombath Attila 

Ágnes és Veronika teljesítményéhez gratulálunk, és további sikeres tudományos diákköri tevékenységet kívánunk! 

 

Események

13.
2024. júl.
BTK
Training - Reading Communities, Shaping Identities – Lire ensemble - 2023-1-PT01
Sophianum 108
25.
2024. júl.
BTK
Diplomaátadó ünnepség
Budapest, Szent István-bazilika
13.
2024. szept.
BTK
Boldog Gizella Zarándoklat
Veszprém
04.
2024. dec.
BTK
Tíz éves a vidéktörténeti témacsoport
További események
szechenyi-img-alt