Milyen indíttatásból döntött a PPKE BTK az Angol nyelvoktató mesterszak elindítása mellett, és milyen hiányt kíván betölteni ez a képzés a jelenlegi oktatási palettán?
Az Angol-Amerikai Intézet tevékenységi körének része az Anglisztika alapképzési szakon folyó oktatás. Végzős hallgatóink jelezték számunkra az igényt, hogy szívesen folytatnák nálunk tovább a tanulmányaikat olyan mesterszakon, amelynek fókuszában továbbra is az angol nyelv áll, és amely arra készít fel – a használható nyelvtudásra és az angol nyelv és kultúra értő ismeretére alapozva –, hogy hogyan lehet ezt a tudást másoknak is átadni.
Magyarországon egyedül az angol nyelvre fókuszálva létezik nyelvoktató mesterszak. Ez nem véletlen. Ma az angol az egyetlen világnyelv, másszóval globális közvetítőnyelv, amelyet a különböző anyanyelvű beszélők világszerte használnak az egymás közötti kommunikációban a gazdasági élettől kezdve a diplomácián, oktatáson, kutatáson, informatikán át a szórakoztató iparig – tulajdonképpen az élet minden területén. Ezért aztán nagy az igény olyan magasan képzett nyelvoktatók munkájára, akik a különböző nyelvhasználati igényeket figyelembe véve, naprakész és jól működő módszerek alkalmazásával és a költséghatékonyság figyelembe vételével tudnak angolt tanítani.
Ilyen szakemberek képzéséhez jó alapot biztosít az anglisztika alapképzési szakon megszerzett tudás. Azonban más alapképzési szakokon végzettek is sikeresen teljesíthetik a szak elvárásait felsőfokú (C1) angol nyelvtudás birtokában.
Miben különbözik ez a mesterszak az angol nyelv és kultúra tanára osztatlan tanárképzéstől, és milyen egyedi előnyöket kínál a hallgatóknak?
Az osztatlan tanárképzés a közoktatásban, tehát az általános és középiskolában folyó angol nyelvtanításra készít fel. Központjában a Nemzeti alaptanterv tartalmi szabályozásai, és az ehhez kapcsolódó módszertani elvárások állnak kifejezetten a 10–18 éves korosztály fejlődéslélektani és nyelvtanulási jellemzőire alapozva. A képzés 10 féléves, mert nem különül el benne az alap- és a mesterképzés.
Ezzel szemben az angol nyelvoktató mesterszak rövid időn belül, mindössze 2 félév alatt biztosítja az angol nyelvhez és kultúrához kapcsolódó magasabb szintű szakértelem megszerzését úgy, hogy közben a nyelvoktató hivatásra is felkészít és feljogosít. Ez a fajta tevékenység nem az iskolákban, hanem jellemzően a felnőttképzésben és a privát szférában valósul meg.
Kiknek ajánlja elsősorban ezt a szakot, és milyen előzetes tudással vagy végzettséggel érdemes jelentkezni rá?
Az angol nyelvoktató mesterszakra azokat a jelentkezőket várjuk, akik C1-es szinten beszélik az angolt, tisztában vannak az angol nyelv szerkezetének és használatának alapvető jellemzőivel, és ismerik az angol nyelvű népek kultúráinak legfontosabb sajátosságait. Várjuk azokat, akik szeretnék ismereteiket tovább mélyíteni, és másokat is szívesen bevezetnének az angol nyelv, nyelvhasználat és kultúra rejtelmeibe.
A mesterszakra alapképzésben szerzett diplomával lehet jelentkezni, két módon. Egyrészt a jelentkezés lehetséges a bölcsészettudomány, vagy a pedagógusképzési területek valamelyikén szerzett diplomával. Ha a jelentkező nem ezeken a képzési területeken szerezte az alapdiplomáját, akkor legalább 50 kredit megszerzését kell igazolnia bölcsészettudományi és/vagy neveléstudományi ismeretkörökből. Az erre irányuló kérelmet az egyetem kreditátviteli bizottsága fogadja el.
Milyen tantárgyak és gyakorlati képzések várják a hallgatókat, és hogyan segítik ezek a magas szintű, nyelvoktatói kompetenciák megszerzését?
A mesterszak az angol nyelv tanulásához és tanításához kapcsolódó oktatási, tervezési, értékelési és fejlesztési feladatok hatékony és sikeres ellátására készít fel.
60 kredites, két féléves képzésről van szó, amely elsősorban az angol nyelvtanítás módszertanára fókuszál. Bemutatja a nyelvtanulás jellemzőit és a nyelvtanítás elterjedt módszertani megközelítéseit. Megismertet különböző, eredményesen használható technikákkal az olvasás-, írás-, beszéd- és hallottszöveg-értés készség fejlesztésére, foglalkozik tananyagfejlesztéssel és a nyelvtudás mérésével, értékelésével. Továbbá hangsúlyt fektet a digitális oktatási eszközök értő használatára, a szaknyelvtanításra és a kisgyermekek angol tanítására is. A tanórákon szerzett ismereteket és készségeket a hallgatók 60 órás tanítási gyakorlat keretein belül próbálhatják ki és mélyíthetik el.
A képzés során olyan fontos kompetenciák fejlesztése folyik, mint pl. az érthető és hatékony kommunikáció készsége oktatási szituációkban, innovatív és jól működő tanítási módszerek alkalmazása, a gyors és célravezető megoldások megtalálása a tanítás során felmerülő helyzetekben, a hatékony tervezés, valamint a megfelelő időgazdálkodás a tanórákon.
Milyen karrierlehetőségeket nyithat meg ez a képzés a végzett hallgatók számára, akár itthon, akár nemzetközi szinten?
A mesterdiplomával rendelkezők el tudnak helyezkedni Magyarországon a közoktatáson kívül eső oktatási területeken, tehát a felnőttképzésben és a magánszférában, így pl. nyelviskolák, céges nyelvi képzések, nyelvi ovik keretein belül. A végzettség külföldön is jól használható, angol nyelvtanárként lehet vele tevékenykedni.
Milyen gyakorlati tapasztalatokat kínál a program? Vannak-e tervek külföldi szakmai gyakorlatra vagy együttműködésekre más egyetemekkel?
A mesterszak fókuszában a gyakorlati ismeretek megszerzése és a hatékony nyelvoktatáshoz szükséges készségek és kompetenciák fejlesztése áll. A szak tantervét úgy alakítottuk ki, hogy a képzés során a hallgatók kipróbálhassanak minél több jól alkalmazható és korszerű oktatási módszert, technikát, segédeszközöt, és az így nyert tapasztalatok segítségével formálhassák saját oktatói egyéniségüket, és alakíthassák ehhez kapcsolódó eszköztárukat.
A képzés szerves részét képezi a tanítási gyakorlat is, ahol a szemináriumokon megismert és kipróbált módszereket és megközelítéseket éles helyzetben is kipróbálhatják a hallgatók, miközben tapasztalt mentortanárok segítik a munkájukat. A tanítási gyakorlat szerves részét képezi a tanítási tapasztalatok megbeszélése, amely a nyelvoktatói készségek fejlesztésének alapvető feltétele.
A tanítási gyakorlat elvégzése egyelőre itthon lehetséges. Azonban terveinkben szerepel a külföldi szakmai gyakorlatok lehetőségének megteremtése is. Erre remek lehetőség kínálkozik az Erasmus mobilitási program keretein belül.