A budapesti születésű, első éves pszichológia mesterszakos hallgatónk, Magyary Ágnes kiemelkedő szakmai munkájának magas minőségét nemcsak TDK-helyezésével bizonyította, hanem azzal is, hogy folyamatosan részt vesz különféle kutatásokban és egyetemi képzésen túli szakmai programokban. ÚNKP-ösztöndíjas hallgatónk a pszichológia mesterképzésen elérhető négy specializáció közül interperszonális és interkulturális pszichológiát választotta.
Mi vonzott a Pázmányra, miért a pszichológiát választottad? Mi az érdeklődési területed ezen belül?
Egy vargabetűn keresztül vezetett az utam a Pázmányhoz, ugyanis a pszichológia BA tanulmányaim első évét a Pécsi Tudományegyetemen folytattam. Nagyon szerettem az ottani képzést is, azonban a tanév végére felvételt nyertem az akkor még csak Budapesten működő MCC-Mindset Pszichológia Iskolába. Mivel ez unikális szakmai fejlődési lehetőségnek tűnt, így ahhoz, hogy elegendő időt tudjak szentelni az ottani követelményeknek, szükséges volt átiratkozni egy budapesti felsőoktatási intézménybe, és ekkor esett a Pázmányra a választásom. A gyakorlatorientált képzés vonzott ide, bár akkor még fogalmam sem volt róla, hogy milyen felbecsülhetetlen értékű szakmai-baráti kapcsolatokra is szert fogok tenni itt. Amellett, hogy nagyon kedvelem szaktársaimat, az oktatóimmal is jó kapcsolatot ápolok. Rengeteg hálával tartozom például Dr. Szabó Beának, aki a Gyermekvédelem kurzusán keresztül megismertetett e terület fontosságával, valamint későbbi javítóintézeti önkéntességem során ő volt a mentorom is. Valamint van két szuper témavezetőm is, akik nagyban hozzájárulnak szakmai fejlődésemhez. Csordás Georgina a TDK munkám konzulense; Dr. Mészáros Noémi Zsuzsanna pedig az Új Nemzeti Kíválóság Program ösztöndíjban részesült kutatásom témavezetője, amelyben a szülői bánásmód hatását vizsgálom a munkahelyi tekintélyszemélyek iránti attitűdökre, a Young-féle sémaelméleten keresztül. Ezek okán a magas színvonalú, gyakorlatorientált képzés mellett az értékes szakmai kapcsolatok miatt is köteleződtem el a PPKE mellett a mesterképzésre való jelentkezésemmel.
Szakmai érdeklődési körömnek jelenleg két fókuszpontja van. Az első a segítő foglalkozású egyének mentális egészségének mélyreható megismerése, ezen belül a kiégésüket megelőző protektív tényezők feltárása. A Tudományos Diákköri Konferenciára készített kutatómunkámban is ezt a témát dolgoztam ki: segítő foglalkozású egyének kiégését vizsgálom pozitív pszichológiai szemszögből annak tükrében, hogy mennyire élik meg munkájukat olyan dolognak, amely életüket értelmessé teszi. Továbbá a kutatásom központi eleme feltárni, hogy a munkának tulajdonított pozitív jelentés lehet-e protektív tényező a kiégéssel szemben.
A másik pedig a valláspszichológia és annak sokszínű területei, úgy, mint az új vallási mozgalmak szociálpszichológiája, a megtérésélmény, valamint a vallás szerepe a lelki egészségben. Jó néhány ezekkel kapcsolatos kutatási ötlet van a fejemben, közép-hosszú távon ezeket szeretném majd vizsgálni.
Mit gondolsz, miért részesültél a Nemzeti Felsőoktatási Ösztöndíjban?
Egyetemista éveim során próbáltam nagyon tevékeny lenni és igyekeztem aktívan keresni szakmai fejlődési lehetőségeket, mivel szeretek tanulni, és szeretném, hogy jó segítő szakemberré válhassak. A már említett MCC-Mindset Pszichológia Iskolában két éven keresztül egy egyetemi alaptantervet kiegészítő pszichológia képzésben vettem részt. Itt félévente átlagosan 5 kurzust vettem fel az egyetemi óráim mellett, ezáltal bővítve a szakmai ismereteimet. Az itteni kurzusaimon keresztül a pszichológia azon értékes területeibe nyertem betekintést, mint például az Elfogadás és Elköteleződés Terápia, Gyászfeldolgozás, Börtönpszichológia, Szexuálpszichológia, stb. Továbbá lehetőségem adódott önkéntes szakújságírói tevékenységet végezni a Mindset Pszichológia online szaklapjában, valamint a nyomtatott formában megjelent kiadványukban is. Számomra a cikkek írása során az volt fontos, hogy tudományosan megalapozott módon, de laikus olvasók számára is izgalmas, érthető stílusban írjak egy-egy kurrens, pszichológiailag releváns témáról. Emellett részt vettem a kari Tudományos Diákköri Konferencián is Értelmes munka esetén kisebb mértékű a kiégés? – Pedagógusok, javítóintézeti dolgozók, valamint gyermekvédelemben dolgozók kiégése és munkájuk értelmessége című pályamunkámmal, amellyel második helyezést nyertem el. Szintén ezt a kutatómunkámat volt lehetőségem bemutatni az V. Változó világ, változó társadalom konferencián. A Magyar Pszichológiai Társaság XXIX. Országos Tudományos Nagygyűlésén pedig önkéntes szervezőként volt lehetőségem részt venni. Mindezek mellett a 2021/2022-es tanév folyamán havi rendszerességgel tematikus készségfejlesztő tréningeket tartottam egy roma tehetségprogramban középiskolások számára. Az ezt követő nyáron pedig egy budapesti leánynevelő javítóintézetben voltam önkéntes. Tehát sokféle szakmai tevékenységet végzek, ezek mellett pedig igyekeztem egy magas tanulmányi átlagot tartani.
Egyetem után mik a terveid?
Őszintén szólva sok forgatókönyv van a fejemben az egyetem utáni fejezetet illetően. Leginkább azonban mégis azt tartom valószínűnek, hogy doktori képzésben vegyek részt. Ugyanakkor szeretném megőrizni azt a sokszínűséget, ami a mindennapjaimat övezi. A PhD-képzés mellett hívást érzek az alkalmazott pszichológiai irányok iránt is, jelenleg egyébként autogén tréning gyakorlatvezetőnek, valamint Dr. Szondi Lipót módszerében is képződök.