„Hívjanak csak Tanár úrnak, az olyan szép”

2021.02.24.
Zsinka László, a Nemzetközi és Politikatudományi Intézet oktatója

Egyszerre bölcsész és társadalomtudós, egyformán fontos számára a klasszikus és a keresztény örökség, egyben kutató és tanár. Zsinka Lászlótól, a Nemzetközi és Politikatudományi Intézet oktatójától interjúnkban megtudhatjuk, hogy mi haszna a latin nyelvtudásnak egy modern tudományban, milyen egy slágerszak „ezüstkora”, egyenes út vezet-e az iskolapadból a külszolgálatig, és hogy mi teszi a jó tanárt.

Eredetileg történelem, valamint latin nyelv és irodalom szakon végzett. Innen váltott a külügyre. Vagy nem is olyan nagy a váltás? Mennyire segít a klasszikus műveltség és történelemszemlélet eligazodni a világ ügyes-bajos dolgaiban?
Szerencsés embernek vallom magam, hiszen gyermekkorom óta érdekel a történelem, így felnőttként a hobbim lett a szakmám. Már gimnáziumban örömmel mérettem meg magam történelmi versenyeken, a latin felé pedig az irányított, hogy a középiskolában kiváló latintanárom volt. Egyébként a nagy tanáregyéniségek igazi adományként végigkísérték tanulmányaimat. Az egyetemen például akkor volt a latin tanszék vezetője Ritoók Zsigmond professzor, akivel azóta is tartom személyesen a kapcsolatot. Bár idős kora miatt már nem túl gyakran találkozunk, még 2014-ben is méltatott arra, hogy egy könyvbemutatómat ő moderálta. Hálával gondolok Granasztói György várostörténészre, aki a klasszikus görög-latin műveltség felől a történelemtudomány modern irányzatai felé fordította a figyelmemet. Mikor a ’80-as évek végén kinyílt a világ, az én érdeklődésemet is megragadták a külügyi és nemzetköziproblémák. Ennek jegyében a ’90-es évek első felében a Közgázon nemzetközi tanulmányokkal foglalkozó másoddiploma programot is elvégeztem. Ezt azonban inkább szerves átmenetnek érzem, szerintem egy történész jobban megérti a jelent is. Úgy jellemezném magamat, mint aki bölcsészek között társadalomtudós, társadalomtudósok között pedig inkább bölcsész.

Kutatási területében is a klasszikus és keresztény Európa találkozik?
Engem kezdettől fogva Európa és a kereszténység viszonya foglalkoztatott: úgy is, mint hívőt, és úgy is, mint kutatót. Doktori disszertációmban is az európaiság problémáját boncolgattam, hogy a XX. században, amikor a kontinens úgymond válságba került, a különböző értelmiségiek hogyan próbálták Európát mint sajátos történelmi-civilizációs képződményt értelmezni. Ennek az újraértelmezésnek lett a gyümölcsöző következménye 1945 után az európai integráció, amelynek az alapítás pillanataiban olyan kereszténydemokrata politikusok álltak az élén, akikre hatott a két világháború között átalakuló keresztény-polgári gondolkodás. Ez a szellemi muníció valószínűleg segítette az úgynevezett „alapító atyákat”. Ezen a ponton összekapcsolódik a klasszikus és keresztény örökség a modern kori kihívásokkal, és ugyanez a kettősség érhető tetten az én kutatásaimban is. És bennem is: a társadalomtudós, és történész, a latin szakos, aki a klasszikus örökséget fontosnak tartja, valamint a hívő, aki keresztény szempontból nyúl a témához, ugyanakkor választ kell adnia a jelenkor kihívásaira is.

A nemzetközi tanulmányok fiatal diszciplína a társadalomtudományok között. Magyarországon Ön is részt vett a szakalapítási dokumentumok kidolgozásában. Hol tart most a hazai képzés?
Az „aranykor” már elmúlt, amiről nem a képzés tartalma, mint inkább a társadalmi- és politikai keretfeltételek átalakulása tehet. Amikor a kétciklusú bolognai képzési rendszert kidolgoztuk, akkor a NATO-s illetve európai uniós integrációs folyamatok kellős közepén voltunk. Ebben a helyzetben rendkívüli volt az érdeklődés a nemzetközi kérdések iránt, így egyfajta társadalmi várakozás is övezte a szak megteremtését. Ez a várakozás azóta – a NATO-s és uniós tagság megvalósulásával együtt – alábbhagyott. Erre rétegződött rá a diplomás túlképzés általánosabb természetű problémája, a szakemberek lassan telítik a piacot. Ettől függetlenül azt látjuk, hogy a nemzetközi tanulmányok szak még mindig az egyik legpiacképesebb, és a hallgatóink általában el tudnak helyezkedni.

Ennek is szerepe lehet abban, hogy a nemzetközi tanulmányok még mindig „slágerszak”, ahová nehéz bekerülni. Minek köszönhető a népszerűség?
Ha az ókori Róma irodalmának történetében volt „aranykor” és „ezüstkor”, akkor mi most ez utóbbit éljük. Ugyanakkor az érdeklődés kétségtelen, és a nemzetközi tanulmányok még mindig „tömegszak”. A mi feladatunk most az, hogy emellett a minőséget megőrizzük. Ezért igyekszünk az előadások mellett minél több szemináriumot tartani (ez „pázmányos” sajátosság), továbbá tudatosan beépítésre került a tantervbe a kiscsoportos nyelvi képzés. A népszerűség egyik oka, hogy a szak érdekes, egyszerre foglalkozik több tudományággal. Számos olyan érettségiző diák van, aki bölcsész beállítottságú, azonban a hagyományos szakokat nem tartják elég piacképesnek, gyakorlatiasnak.

Milyen ambíciókkal érkeznek a diákok?
A közhelyszerű felfogást jobb elfelejteni, hogy ezzel a diplomával a zsebünkben egyenes út vezet a külügyminisztériumba – ehhez egyszerűen túl sokan végeznek. Senki nem lesz nagykövet az iskolapadból kikerülve. Ennél a végzettség valójában sokkal bővebb lehetőséget kínál, például el lehet helyezkedni multinacionális cégek nemzetközi osztályain, és mindenekelőtt uniós hivatalokban, valamint az államigazgatás, illetve az önkormányzatok EU-val és az uniós forrásokkal foglalkozó területein. De a nyelvtudás önmagában is számos kaput megnyit, és a szak nyelvigényes, átlag feletti nyelvi kimeneti követelményekkel. Mi igyekszünk magas tudományos szinten a piac igényeit is figyelembe venni.

Mennyire fontosak a külföldi ösztöndíjprogramok, Önnek mit adott a tapasztalat?
Amikor kinyílt a világ, a ’90-es évek elején rövidebb ideig részt vehettem a rotterdami és leuveni egyetemek várostörténeti kurzusain. A rendszerváltás után rendkívül izgalmas volt, hogy fiatal kutatóként megismerkedhetek a nyugat-európai társadalomtudományok szemléletével. Nemzetközi tanulmányok szakon természetesen kiemelkedően fontosak az ösztöndíjak. Az intézményünk is részt vesz a Stipendium Hungaricum programban, melynek keretében egyre nagyobb számban fogadunk külföldi diákokat. Viszonylag széles Erasmus partnerhálózatunk van, aki elég állhatatos, biztosan ki tud jutni a hallgatóink közül. Ebből a szempontból az is előny, hogy katolikus egyetem vagyunk, hiszen világszerte más katolikus egyetemekkel is együttműködünk.

Ön más oktatási intézményekben is tanított. Miért választotta a Pázmány Péter Katolikus Egyetemet?
A pályámat a Corvinus Egyetemen kezdtem, ott tanítottam két évtizedig. Már ezalatt szakmai kapcsolatokat alakítottam ki a PPKE-vel. Aztán elkezdődött Intézetünk felépítése, amihez más iskolák oktatóit is meghívták, én is így kerültem át. Döntésemet világnézeti okok is megalapozták. Jól érzem magam a helyemen. Az is jól esett, hogy az egyetem a 2013 óta megjelenő mindkét könyvemet támogatta.

Korábban a Corvinus Egyetemen az Év Oktatója címmel is elismerték, és a visszajelzések is kiválóak Önről. Mi teszi a jó tanárt?
Én mindig elsősorban tanárként határoztam meg magam. Úgy érzem, a puszta kutatói lét nem hasonlítható össze a tanárság termékenységével. Hadd utaljak vissza ismét Ritoók professzorra, aki az első órákon azt mondta nekünk: „nem kell professzornak szólítani, hívjuk csak Tanár úrnak, mert az olyan szép!” Ezt a fajta hozzáállást én is viszem magammal. Ha a hallgatók ezt elismerik, nekem az a legnagyobb öröm.

Események

16.
2025. jún.
BTK
Továbbtanulás Kínában
Danubianum
21.
2025. jún.
BTK
Múzeumok éjszakája
Iohanneum Díszterem
25.
2025. jún.
BTK
Kari EKÖP záróesemény 2025
Sophianum 111–112
27.
2025. jún.
BTK
A Nyelvtudományi Doktori Iskola házi doktoranduszkonferenciája
Danubianum
17.
2025. júl.
BTK
Diplomaátadó ünnepség
Szent István-bazilika
További események
szechenyi-img-alt