Dr. Ádám Anikó

2021.12.13.

Francia irodalomtörténész, fordító, intézetvezető, egyetemi docens, PPKE BTK Klasszikus és Újlatin Nyelvek Intézete, Francia Tanszék

Főbb oktatási témái a nappali tagozaton és szűkebb kutatási területe
Ahogy mondani szoktam, "mindenevő" tanár vagyok, nyelvet éppúgy tanítok, mint irodalomtörténetet, irodalomelméletet, fordítást, kultúra- és művészettörténetet. Ennek az az előnye oktatói munkámban, hogy a nyelvórákra mindig beszivárog az irodalom és a kultúra, ahogy az irodalomtörténetet is mindig egy tágabb kultúrtörténeti kontextusban tanítom, hiszen az irodalom számomra utazás, annak a lehetősége, hogy egyszerre több élet és élettapasztalat részese legyek. És mivel magyarként és fordítóként tanítom a francia és frankofón irodalmat, lehetőségem van több szempontból is közelíteni az oktatott diszciplínákhoz. A Francia Tanszéken minden órát francia nyelven tartunk, de minden korszak és szerző kapcsán igyekszem a korabeli magyar kontextust is felvázolni.

Mi ösztönözte, hogy az egyetemi képzési kereteken túl bekapcsolódjon a tudományos ismeretterjesztésbe?
Eleve az oktatói munkám ösztönzött erre. Tanárként az a hitvallásom, hogy bárkinek bármit meg lehet tanítani, alkalmazkodni kell a hallgatóság érdeklődéséhez, hiszen még egyetlen képzettségen belül is nagyon sokféle irányultságról beszélhetünk és számomra nagy kaland feltérképezni ezt a sokféle irányt. A tudományos ismeretterjesztés ezen kívül lehetőséget ad számomra arra, hogy olyan témákról és szerzőkről is beszélhessek, amelyekre a nappali képzésben nincs idő. Nagyon lelkesítő a Szenior Egyetem egész légköre, a kollégákkal együttműködve kapcsolódunk be a saját témáinkkal a tematikus kurzusokba és inspiráló a közönség érdeklődése is, mindig van visszacsatolás. Pozitív élmény a hallgatóság nyitottsága és az, hogy én is tanulok, főleg az előadások után záporozó kérdésekből.

Az ismeretterjesztő tevékenysége visszahat-e az egyetemi oktatói munkájára?
Természetesen visszahat, hiszen olyan előadásokat vállalok, amelyek kutatási és oktatási tevékenységeimhez kapcsolódnak. Így az oktatott tárgyakról egyre szélesebb körben szerzek magam is ismereteket a PSZE előadásokra készülve. A fiatal hallgatóim is profitálnak mindebből, ugyanis a Szenior Egyetem keretein belül egyetlen téma köré szerveződnek az előadások, míg az egyetemi oktatásban általánosabb szempontból közelítek az írókhoz és művekhez. A PSZE tematikái újabb szempontokkal gazdagítják oktatói és kutatói munkámat.

Több témát is előadott már a Pázmány Szenior Egyetemen, milyen szempontok szerint választotta ki ezeket?
Az adott előadássorozat eleve is izgalmas tematikáján belül olyan problémakört és szerzőt ajánlok, amely és aki engem is érdekel. Tehát a saját egyetemi munkámhoz képest is mindig valami, vagy valaki újat. Így mindig nagy várakozással és lelkesedéssel készülök az előadásokra. Egyszerre szerzek és adok át ismereteket.

Kapott-e olyan kérdést a szenioroktól, amely meglepte, elgondolkoztatta? Ha igen, mi volt az a kérdés?
Valamelyik korábbi évben a gótikus katedrálisokról adtam elő. Mivel nem vagyok teológus, csak körülbelül emlékeztem arra, hogy mikor volt melyik vatikáni zsinat. Erre az egyik hallgató, előadásként az előadásban felvázolta a zsinatok történetét. Kiderült, hogy nyugdíjas történész és szakterülete az egyháztörténet. Nagy élmény volt. A legutóbbi PSZE előadáson pedig komoly erkölcsi és jogtörténeti problémákra kérdeztek a hallgatók a női írók 19. századi helyzetével kapcsolatban. Sajnos a közvetlen kérdésekre csak jelenléti oktatásban van lehetőség.

Hogyan alkalmazkodott a szenior hallgatókhoz, hogyan került közös hullámhosszra velük?
Szerencsére a PSZE indulásakor minden előadást jelenléttel tartottunk. Az első perctől kezdve érezni lehetett a szenior hallgatók figyelmét, szinte látni lehetett a levegőben az érdeklődést, olyan erősen, ahogy az egyetemi hallgatóknál ritkán. Vágni lehetett a csöndet, minden szempár rám szegeződött, néha belekérdeztek, ha valamit meg kellett ismételni, vagy nem volt világos. A nagy létszám ellenére azonnal éreztem a légkört, mindig volt közvetlen visszacsatolás, szerencsére többnyire pozitív. Sajnos a COVID helyzetben és távolléti online előadások során kevésbé közvetlen a kapcsolat és a visszajelzés, de mivel az első években átéltem a lelkes jelenlétet, így nem volt nehéz a virtuális térben felidézni és átélni.

Mi okozott örömet Önnek az idősebb emberekkel való találkozásban?
A fentieken kívül az okozza mindig a legnagyobb örömet, hogy olyan emberek hallgatják az előadásaimat, akiktől én is sokat tanulhatok, akik kérdéseikkel, hozzászólásaikkal kiegészítik mindazt, amit én tudok, hiszen vannak a közönségben tanárok, mérnökök, mindenféle területről érkező nyitott és érdeklődő, nyelveket beszélő, tájékozott, olvasott nyugdíjasok. A legnagyobb öröm számomra az a lelkes érdeklődés, amelyet ritkán tapasztalhat meg manapság egy oktató. Hálás vagyok azért, hogy Pázmány Szenior Egyetemen tarthattam előadásokat.

Események

03.
2025. márc.
BTK
Eurasia Lectures
Danubianum
13.
2025. márc.
BTK
Tanítók Napja
Iohanneum Díszterem
13.
2025. márc.
BTK
Szíriai katolikus püspökök előadása a keresztények jelenlegi helyzetéről Szíriában a hatalomváltást követő hónapokban
Danubianum 412
13.
2025. márc.
BTK
Szakkollégiumi konferencia
Pázmány Péter Egyesített Kollégium
18.
2025. márc.
BTK
Médiaműhely Merkovity Norberttel
Danubianum 114
19.
2025. márc.
BTK
Szemléletformálás mesékkel – inkluzív irodalom az elfogadásért
Iohanneum 213
További események
szechenyi-img-alt