A népszerű médiatartalmak jelentős hatást gyakorolnak preferenciáinkra, attitűdjeinkre és viselkedésünkre. Az internet és a közösségi média az elmúlt évtizedek során nemcsak médiahasználati szokásaink terén hozott változást, hanem kommunikációnkat és személyközi kapcsolatainkat is átformálta: a sztárok elérhető közelségbe kerültek, a sokszereplős online játékok közösséget teremtettek, míg a kockázatos internetes kihívások és a cyberbullying felhívta figyelmünket a virtuális világ veszélyeire. Napjainkban már kiemelt érdeklődés övezi ezeket a jelenségeket a nemzetközi szakirodalomban.
A kutatócsoport célja empirikus kutatások révén hozzájárulni a nemzetközi és hazai médiapszichológiai tudásbázis bővítéséhez. Tevékenységünk olyan újszerű témák köré szerveződik, mint a videojáték- és közösségioldal-használat, sorozatnézés, cyberbullying és a sztárok iránti rajongás. Vizsgálataink a popkultúra szélesebb körébe tartozó médiatartalmak befogadásával kapcsolatos kompulzív viselkedésekre és más pszichológiai tényezőkre (pl. függőségre utaló tünetek, szubjektív jóllét) irányulnak.
Kutatócsoportunk együttműködik az International Consortium for Maladaptive Daydreaming Research kutatócsapatával és a GameStar Magazinnal.
A kutatócsoport bárki számára nyitott, akinek felkeltették az érdeklődését a felsorolt kutatási területek. Csatlakozni lehet folyamatban lévő kutatásokhoz, és segíthetünk egyéni ötletek megvalósításában is az év bármely szakaszában.
Érdeklődés, jelentkezés a kutatócsoportba: zsila.agnes@btk.ppke.hu
A kutatócsoport vezetője: Zsila Ágnes, PhD
A kutatócsoport tagjai: Bognár Bulcsu, Horváth Rita, Magyary Ágnes, Bányai Fanni, Reza Shabahang, Gömbicz Kata, Sümegi Janka, Pupp Bence, Székely Hanna Borbála, Tóth Laura, Oláh Hajnalka Hanna, Horváth Luca Flóra, Bányai Bernadett, Palágyi Márta Helén, Varga Réka, Varró Letícia, Szabó Nóra Zsófia, Póda Anna, Kovács Míra, Tóth Janka, Vass Réka, Nyisztor Virág, Fejér Dániel
Legújabb kutatási eredményeink a médiában
A közösségi média túlhasználata és a szorongás (The Guardian)
A közösségi média és a rémálmok (National Geographic)
A negatív hírek olvasása és az egzisztenciális bizonytalanság kapcsolata (The Guardian)
Legújabb publikációink
Zsila, Á., McCutcheon, L. E., Horváth, R., Urbán, R., Paksi, B., Darnai, G., Janszky, J., Demetrovics, Z. (2024). Prevalence of celebrity worship: Development and application of the short version of the Celebrity Attitude Scale (CAS-7) on a large-scale representative sample. Journal of Behavioral Addictions. https://doi.org/10.1556/2006.2024.00019
Zsila, Á., Shabahang, R., Aruguete, M. S., Bőthe, B., Gregor-Tóth, P., Orosz, G. (2024). Exploring the association between Twitch use and well-being. Psychology of Popular Media, 13(4), 620–632. https://dx.doi.org/10.1037/ppm0000486
Shabahang, R., Hwang, H., Thomas, E. F., Aruguete, M. S., McCutcheon, L. E., Orosz, G., Khanzadeh, A. A. H., Chirani, B. M., Zsila, Á. (2024). Doomscrolling evokes existential anxiety and fosters pessimism about human nature? Evidence from Iran and the United States. Computers in Human Behavior Reports, 15, 100438. https://doi.org/10.1016/j.chbr.2024.100438
Legújabb konferencia-előadásaink és posztereink