Műhelykonferencia a Történettudományi Doktori Iskolában

2023.09.11.

A PPKE BTK Történettudományi Doktori Iskolájának évkezdő műhelytanácskozásán (Sophianum, szeptember 5.) a Történeti kérdések és források új olvasatai című sorozatban jelenkortörténeti témák álltak a középpontban. Négy doktorandusz előadását korreferátumok követték.

Koós Levente (történész, PPKE BTK TDI doktorandusz) Futballerőszak és térhasználat. A Ferencvárosi Torna Club és a hatalom viszonya a Kádár-rendszerben című összegzésében fogalomtörténeti és forráselemzési kérdésekkel foglalkozott. A futballerőszakot mint a rivalizálás színtereit értelmezte P. Bourdieu mezőelméletének felhasználásával. Más társadalomkutatók elméleteit is hasznosítva, kitért az erőszak különböző típusaira, valamint a háború természetrajzának ismertetőjegyeit elemezte a rendőrségi dokumentumok tükrében. A kutatás konkrétan foglalkozik a ferencvárosi szurkolók sajátos városi térhasználati kérdéseivel, az identitásjegyekkel, valamint azzal is, hogy a politikai rendőrség irataiban rendszeresen megjelenő konkrét helyszínek (stadionok, kocsmák, éttermek, totózók, „dumavárak", kereszteződések, italboltok) valóban a fradisták szimbolikus terei voltak, vagy csak az állambiztonság fogalomrendszerében váltak azokká?


Germuska Pál (DSc, NEB) remek témaválasztásnak tartotta a futballerőszak vizsgálatát, amelynek a kommunista diktatúrában külön politikai jelentősége lett. A futballhuliganizmus kapcsán emlékeztetett a Tomka Béla által idézett Robert Muchembled gondolataira (Robert Muchembled: A History of Violence. Cambridge, 2012), aki a középkori és koraújkori ifjúsági szubkultúrák erőszakosságát vizsgálta, és rámutatott, hogy a civilizációs átalakulásnak köszönhetően ezek a csoportok/bandák békésebb terepeket kerestek rivalizálásuknak. Így, teszi hozzá a korreferens, például a stadionokban, meccseken élhetik ki ezeket az ösztönöket a fiatal férfiak. A kutatás forrásai kapcsán a korreferens figyelmeztetett arra, hogy az állambiztonsági-rendőrségi iratok nyilvánvalóan a hatóságok rátermettségének kidomborítására hivatottak, illetve a „huligánok" keménységének, akár politikai elhajlásainak bizonygatására. Szerencsés lenne más kontrollforrásokkal ellensúlyozni, mint például az egyesületi, felügyeleti hatósági iratok, visszaemlékezések, Fradi Múzeum, stb. Fontosnak tartja vizsgálni, hogy mi az oka a hatalom Ferencvárosi Tornaclub (Fradi) elleni „gyűlöletének"? A vizsgált korszak előtt, 1948 (vagy 1945) előtt a Fradisták kirívóan erőszakosabbak voltak, mint bármely más futballklub szurkolói? Tehát ez egy sajátos Fradi-jelenség, vagy ilyesfajta erőszak létezett más kluboknál is? 1948 vagy 1945 előtt volt-e olyan „ősellenség" csapat, mint a ,,szocialista rendszerben'' a BM csapata, a Dózsa? Mi volt az egyesület válasza a saját szurkolóinak erőszakos fellépésére vagy „visszavágásaira"?


Sárhegyi Tamás Felicián (PPKE BTK doktorjelölt) korreferátuma a Ferencváros és az állambiztonság kapcsolódási pontjait mutatott rá. Elsősorban arra igyekezett felhívni a figyelmet, hogy az előadó által választott és vizsgált „szimbolikus háború" metafora lehetséges, hogy nem eléggé kiforrott és az elemzést eltereli a valóság tényleges tereiről, ugyanakkor felhívta a figyelmet, hogy a vizsgált források nyelvisége kapcsán inkább a Norbert Elias-tól származó „szimbolikus küzdelem" előremutatóbb lehet a jövőben. Bourdieu mezőelmélete tekintetében felhívta a figyelmet, hogy a Szegedi Péter által megalkotott futballmező kifejezés érdemesebb lehet a konkrét társadalmi közeg vizsgálatára, ugyanakkor hangsúlyozta, hogy eddig ezt az 1945 előtti futball történetére alkalmazták. Kérdéseket vet fel, hogy vajon az a kommunista diktatúra időszakára mennyire érvényesíthető. Sárhegyi Tamás reflexiója továbbá kitért arra, hogy a szurkolók által vélt vagy valós társadalmi terek konstruálása a nagyvárosi környezetben való vizsgálata problématikusabb, mint magát az Üllői úti stadiont kutatás alá vonni a már említett térelméleti koncepciók alkalmazásával (Henri Lefebvre, Michel Foucault vagy éppen itt is Pierre Bourdieu), amelyre lehetséges mintákat is javasolt angolszász kutatásokat idézve. A hozzászóló hangsúlyozta a téma relevanciáját és a lehetőségeket a társadalomtörténeti aspektusok alkalmazásában.


Kimmel Máté, a PPKE BTK TDI hallgatója az 1950-es évek tanyapolitikáját mutatta be a régre visszanyúló magyarországi tanyakérdés és a kommunista vidékpolitika tükrében. Az MDP 1949-ben külön Tanyai Tanácsot hozott létre a több évtizede hangoztatott problémák kezelésére. A megoldást a tanyavilág felszámolásában jelölték meg. A lakosságot elméletileg az újonnan felépített, minden intézménnyel ellátott falvakba kívánták beköltöztetni. A tanyakérdés megoldását már a korábbi koncepciók is egy centralizált modernizáció keretei között képzelték el, amire a háború után látszólag lehetőség nyílt. A Tanyai Tanács munkásságát rögzítő iratanyagból azonban kitűnik, hogy egy rövid „idealista" időszakot követően a falvasítás, különösen 1950-től egyre inkább a kommunista párt radikális agrár- és településpolitikai céljainak volt alárendelve. A tanács feladatát időről-időre újradefiniáló utasítások olyan mederbe terelték a tanyapolitikát, amelynek célja az elképzelt falvak helyett immár a szovjet mintájú kolhoztelepek és a termelési szempontból „méretgazdaságosnak" gondolt nagytelepülések kialakítása volt. A Tanyai Tanács 1954-ben megszűnt, de a tanyafelszámolást segítő intézkedések érvényben maradtak.


Hozzászólásában Horváth Gergely Krisztián (tudományos főmunkatárs, ''Lendület''-kutatócsoport-vezető, BTK) néhány tovább gondolásra érdemes részletre hívta fel a figyelmet. A kutatás részéről fontos hozzájárulás lenne, ha tovább haladva az eddig feltárt levéltári bázison, segítene megérteni a szovjet tanácsadók szerepét a településfejlesztésben és a tanyapolitikában. Utóbbiban az Erdei Ferenc és Benisch Artúr közötti koncepcionális különbségeket a korreferens kevésbé jelentősnek látta annak fényében, hogy a kérdéses időszakban Erdei nemcsak a Tanyai Tanács elnöke, hanem földművelésügyi miniszter is volt. A mezőgazdaságot mély válságba taszító időszak intézkedései az ő minisztersége alatt történtek. A tanyapolitikát a közvetlenül erre irányuló elgondolások mellett nagyban befolyásolhatták elsősorban a BME Várostervezési Tanszékén kidolgozott koncepciók, amelyek a gépesített mezőgazdaság optimálisnak vélt területhasználata, a méretgazdaságosság alá rendelték a társadalmi létformák települési kereteit (lásd a Településtudományi Közlemények ekkor megjelent füzeteit). Feltehető az is, hogy a tanyapolitikának a vizsgált időszakban beállt változásai, a községesítési célok háttérbe szorulása inkább tükrözik a gazdasági válságba került állam által erre fordítható anyagi eszközeinek visszaszorulását, mintsem a tényleges politikai akaratot. A tanyákat érintő legfontosabb 1949 utáni döntés, az építési tilalom ugyanakkor lényegében a rendszerváltozásig érvényben maradt.


Rigó Róbert (tudományos főmunkatárs, KRE BTK TTI, NEB) szerint a modernizáció oldaláról, a rurális társadalomból az ipari társadalomba való átmenet felől is érdemes lenne megközelíteni a tanyák számának csökkenését. Azaz, mennyire volt szerves és erőszakos az átmenet Nyugat-Európában és nálunk? A vidék szovjetizálása mennyiben és milyen áron gyorsította fel ezt a folyamatot? A szerves, helyi szintű megoldás helyett a centralizálás, a diktatórikus nyomásgyakorlás, számos problémát okozott a túl gyorsan zajló modernizációs kihívásokon túl is. Véleménye szerint századforduló után kibontakozó „tanyakérdés" a bemutatottnál egy jóval összetettebb probléma volt, ugyanis a tanyáknak számos gazdasági előnye volt a hátrányai mellett, ezekkel sokat foglalkozott Erdei Ferenc, Márkus István és más tanyakutatók, napjainkban Szilágyi Zsolt Kecskemét körzetében. Fontos lenne alaposan feltárni, hogy a korszak két meghatározó agrárpolitikusa, Erdei Ferenc és Nagy Imre, tanyákkal kapcsolatos álláspontja hogyan változott ebben az időszakban. Kimmel Máté kutatása azért is fontos, mert a bevezetésben említett tanulmányokon túl, hiányzik a Tanyai Tanács történetének szisztematikus feldolgozása. Hol jelölték ki a település központját (például Szentkirályon a templomoktól távol, így azok a falu szélére kerültek.) Hogyan alakult ki az új települések elnevezése, például Koháryszentlőrinc (Nyárlőrinc), vagy Szentkirály (Lászlófalva) esetében? Az önálló egyházközségek szerveződése is együtt járt ezzel a folyamattal, amit szintén érdemes lenne megvizsgálni.


Sulák Péter (történész-doktorandusz – PPKE-BTK) A kényszerkollektivizálás egyházi társadalomtörténete – problémák és lehetőségek címen tartotta meg referátumát. Az előadó a római katolikus és református lelkipásztorok társadalomképét, a téeszesítés ennek szellemében megfogant recepcióját, valamint a kolhozosítás tendenciáit vizsgálta Szolnok megye eltérő gazdasági és felekezetei adottságokkal rendelkező járásaiban. Az előadó az alsópapság helyzetértékelései és reakciói kapcsán, az Állami Egyházügyi Hivatal, a megyei szintű pártbizottsági és tanácsi iratok, állambiztonsági dokumentumok, valamint az egyházi levéltárak egyházközségi iratain és espereskerületi jegyzőkönyvein keresztül a kulturális ellenállás és a társadalmiasítás problémakörét bontotta ki a „hosszú ötvenes években". Gazdasági, kulturális és erkölcsi orientációs szerepe miatt az előadó az egyházközségeket a falusi osztályharc lokális színtereként értelmezte, ennek megfelelően ezen közösségek lelkipásztoraik által artikulált célok és érdekek világi hatóságok előtti érdekérvényesítési lehetőségeit vizsgálta. Az egyház társadalomtörténetének szektorális megközelítése, ennek alkalmazása a diktatúra keretei között működő vallásos élet alábbi kérdésköreire koncentrált: felekezetek és az átpolitizált hétköznapi élet viszonya, egyházközségek és a hatalom formális és informális kölcsönhatásai, konfesszionalizációs lehetőségek a megváltozott társadalmi keretek között. A kutatás alulnézeti vizsgálatok tükrében a hagyományos népegyházi modell megszűnésével, az egyház gazdasági autonómiájának közvetlen (1945) és közvetett (1948-1962) megtörési kísérletének regionális szintű hatásai mentén általános történeti fogalmak revideálási kísérletéig is eljuthat, mint modernizáció, szekularizáció, vagy konszolidáció. Ezzel meg lehetne alapozni a téeszesítést, mint szekularizációs folyamatok indikátorát vizsgáló, hasonló regionális kutatásokat – országos, vagy később akár nemzetközi (és felekezetközi) szintű összehasonlító vizsgálatokban.


Jónás Róbert, a RETÖRKI tudományos segédmunkatársa készülő doktori disszertációjához, Pozsgay Imre politikai tevékenységéhez kapcsolódóan Pozsgay és a politikai hatalom nyolcvanas évekbeli ellenzékképéről tartott előadást. Kutatási témájának alapvető forrásbázisát a RETÖRKI levéltárában található hagyaték adja. Pozsgay a hatalmat gyakorló elit tagjaként a hetvenes évektől kezdődően – ekkor még Aczél György befolyása alatt és az aczéli kultúrpolitika támogatójaként – intenzív kapcsolatot tartott fent a hatalommal szemben kritikus személyekkel és csoportokkal. Ellenzékképe, az ellenzékkel kapcsolatos céljai és szemléletmódja fokozatos megváltozásának vizsgálata – amely egyben a pártvezetés hivatalos ellenzékképétől való eltávolodást is jelentette – fontos adalék Pozsgay nyolcvanas évekbeli tevékenységének értékelését illetően. Ennek a kérdésnek az egyik lehetséges módszertani megközelítését jelenti Pozsgay ellenzékkel kapcsolatban használt fogalomkészletének összevetése a Politikai Bizottság által 1980 és 1986 között elfogadott három ellenzéki határozat, valamint az azokat előkészítő dokumentumok definícióival.


Szécsi Árpád politológus, a RETÖRKI külsős munkatársa az MDF előtörténetének és korai időszakának kutatójaként rendkívül hasznosnak ítélte, hogy Jónás Róbert külön figyelmet szentel Pozsgay Imre politikai tevékenységére. Így a készülő disszertációban részletesebben feldolgozza az1988–1990-es periódusát megelőző történéseket is. Külön kitér az MSZMP belső hatalmi viszonyaira, az állampárt ellenzékfogalmára és ellenzékpolitikájára, valamint a Hazafias Népfront mint „ernyőszervezet", társadalmi-politikai hátország működésére Pozsgay főtitkársága idején (1982–1988). Mivel e témákban nem készültek még monográfiák, így a szakirodalom mellett változatos elsődleges források feldolgozása szükséges. Ezek körében, illetve a „klasszikus" levéltári iratanyag mellett igen hasznos adalékokkal szolgálhatnak a felső szintű párttestületek üléseinek szó szerinti jegyzőkönyvei vagy hangfelvételeinek átiratai (MNL OL), továbbá az egykori politikai, „civil szervezeti", mozgalmi aktorok oral history formájában rögzített visszaemlékezései (OSZK TIT, 1956-os Intézet Alapítvány DOHA, VERITAS OHA, RETÖRKI OH, OSA). A tudományos munkát segíti, hogy az ilyen beszélgetéseket őrző gyűjtemények közül egyre több teszi lehetővé a kutatók számára távoli eléréssel is a szöveges leiratok betekintését vagy az interjúk meghallgatását, akár a kilencvenes években készült interjúk hanganyagának digitalizálásával.


Az műhelytanácskozást szervezte Müller Rolffal (ÁBTL) és Szekér Nórával ÁBTL) együtt és az összefoglalót készítette Ö. Kovács József (PPKE BTK TDI).

Események

25.
2024. júl.
BTK
Diplomaátadó ünnepség
Budapest, Szent István-bazilika
13.
2024. szept.
BTK
Boldog Gizella Zarándoklat
Veszprém
17.
2024. szept.
BTK
Ars Sacra – Az Intelem pillanatai – Szent István király Intelmei 21. századi képnyelven
Danubianum 3. emelet
17.
2024. szept.
BTK
Ars Sacra – "A láthatatlan Isten a moziban" - Filmtörténeti Krisztus-láttatási esetek
Sophianum, 111–112
23.
2024. szept.
BTK
Lelkigyakorlat Bakonybélen a Szent Mauríciusz Monostor vendégházában
25.
2024. szept.
BTK
Média – használat: a választás és a cselekvés modelljei
Sophianum 112.
További események
szechenyi-img-alt