Vitéz János Tanárképző Központ
Intézetvezető: Dr. Hosszu Timea egyetemi docens, PhD
Szakfelelős: Dr. Torgyik Judit egyetemi docens, PhD, dr. habil.
Titkárság: 1111 Budapest, Bertalan Lajos u. 2. BTK Z épület 511. (A telephely térképen IDE kattintva tekinthető meg.)
E-mail: tanarkepzo@btk.ppke.hu
Mit kell tudnom a neveléstudomány mesterképzésről?
A képzés során a hallgatók megismerik a neveléstudomány legújabb eredményeit, innovációit, szakterületüknek megfelelően elmélyülnek a nevelési tanácsadás és a koragyermekkori nevelés területén. Képessé válnak pedagógiai vizsgálatok kivitelezésére, kritikus elemzésére. Megismerik a hazai és az európai trendeket, a tanulás, a tanítás, a nevelés támogatásának módszereit és eljárásait. Intézménylátogatások során tapasztalatokat szereznek a nevelés, oktatás, képzés mindennapi gyakorlatáról, amellyel szakmai látókörük bővül. Elfogadó, empatikus, humánus attitűddel segítik a szülőket, gyermekeket. Pozitív viszonyulással támogatják a minőségi, gyerekbarát nevelésügyet, valamint az élethosszig tartó tanulást.
Szakképzettség megnevezése
okleveles neveléstudomány szakos bölcsész
Képzési idő
4 félév
Munkarend
levelező
A képzésről
Célunk olyan szakemberek képzése, akik érdeklődnek a nevelés elméleti és gyakorlati problémái iránt, megszerzett ismereteik, képességeik birtokában alkalmasak e problémák feltárására, elemzésére és megoldására. A hallgatók a diploma birtokában képessé válnak a nevelési gyakorlatban felmerülő problémák szakértői szintű kezelésére, a koragyermekkori intervenciós feladatok azonosítására és ellátására. Széleskörű felkészültséget szereznek a köznevelés különböző színterein, valamint a pedagógiai szakszolgálati feladatellátásban a korai fejlesztéssel, oktatással, gondozással és nevelési tanácsadással összefüggő feladatok ellátására. A végzett hallgatók a felsőoktatásban és az oktatásügy egyéb területein kutatói, fejlesztői és szakértői tevékenységet végezhetnek, vagy tanulmányaikat a doktori képzés keretében folytathatják.
Az ideális jelentkező
- rendelkezik hasonló vagy kapcsolódó tudományterületen megszerzett alapszakos végzettséggel,
- tájékozott a neveléstudomány és a nevelés gyakorlatának világában, és ezen a területen szeretné magát tovább fejleszteni,
- tanácsadó, támogató, fejlesztő és kutatói tevékenységgel kívánja segíteni a nevelés gyakorlatát
- a szülő és a pedagógus nevelő munkájában felmerülő problémák iránt nyitott, és kész elméleti és gyakorlati ismereteivel, pedagógiai tanácsaival hozzájárulni a nevelési-oktatási intézmények feladatainak ellátásához.
Specializációk:
- inkluzív koragyermekkori nevelés
- nevelési tanácsadás
Kiket várunk?
- pedagógia, andragógia, közösségszervező, szociálpedagógia, pszichológia, konduktor, tanító, óvodapedagógus, gyógypedagógus, csecsemő- és kisgyermeknevelő alapképzési szakot végzett hallgatókat
Elhelyezkedési lehetőségek
- az inkluzív nevelésért felelős oktatási- nevelési intézményeknél végzett pedagógiai tevékenység
- nevelési tanácsadás pedagógiai szakszolgálatoknál
- kiemelten tehetséges gyermekek, tanulók fejlesztése
- a koragyermekkori ellátórendszerben végzett pedagógiai tevékenység
- referens és szakértő szakmai szolgáltatóknál, felnőttképző intézményeknél
- referens és szakértő a közigazgatásban, oktatásirányításban
- kutató, elemző és fejlesztő különböző kutatóintézetekben
- állami hivatalok, kutatóintézetek, nonprofit szervezetek munkatársa.
A felvétel feltételei
A mesterképzésbe történő belépésnél előzményként elfogadott szakok:
Teljes kreditérték beszámításával vehető figyelembe: a pedagógia, az andragógia, a
közösségszervező, a szociálpedagógia, a pszichológia, a konduktor, a tanító, az óvodapedagógus, a
gyógypedagógus és a csecsemő- és kisgyermeknevelő alapképzési szak.
Meghatározott kreditek teljesítésével vehetők figyelembe továbbá: azok az alapképzési és mesterképzési szakok, illetve a felsőoktatásról szóló 1993. évi LXXX. törvény szerinti szakok, amelyeket a kredit megállapításának alapjául szolgáló ismeretek összevetése alapján a felsőoktatási intézmény kreditátviteli bizottsága elfogad.
A mesterképzésbe való belépéshez a korábbi tanulmányok alapján szükséges minimális kreditek száma legalább 50 kredit a pedagógia, pszichológia, andragógia, szociológia, jogi, társadalomtudományok, gazdaságtudományok, egészségtudományok ismeretköreiből.
Felvételi vizsga
A felvételi beszélgetésen a hallgató motivációját tárjuk fel irányított beszélgetés és egy nevelési helyzet elemzése segítségével.
A felvételiző egy nevelési helyzet szóbeli elemzése kapcsán győzi meg a bizottságot problémaérzékenységéről, olvasottságáról. A nevelési helyzet előre nem ismert, egy, a felvételizők számára összeállított gyűjteményből húzza ki véletlenszerűen a jelölt.
Az értékelés két fő szempontja:
1. analitikus gondolkodás, reflektivitás
2. pedagógiai terminológiai szakszerűség (a nevelési helyzet elemzése kapcsán helyesen és adekvátan alkalmazza a pedagógiai terminológiát).