Vitéz János Tanárképző Központ

Intézetvezető: Dr. Hosszu Timea egyetemi docens, PhD

Szakfelelős: Dr. Miklós Ágnes Kata főiskolai tanár, PhD

Titkárság: 2500 Esztergom, Majer István u. 1-3., 311. szoba

Telefon: +36 70 640 45 02 - munkaidőben

E-mail: ovodapedagogus@btk.ppke.hu

 

Mit kell tudnom az óvodapedagógus alapszakról?   

A társadalomtudományi, pedagógiai, pszichológiai, hitéleti alapozó tárgyak mellett a hallgató elsajátítja a műveltségterületi szaktudományosan megalapozott tantárgy-pedagógiákat, vagyis azt, hogy hogyan kell kreatívan, eredményesen, színesen óvodai foglalkozást tartani. A képzés kitér a manapság egyre fontosabbá váló fejlesztési lehetőségekre is, mint pl. SNI, alternatív és fejlesztőpedagógia, személyiségzavarok stb. A gyakorlati képzés már az első félévben megkezdődik, a hallgatók a tanulmányaik elejétől kezdve közvetlen óvodai tapasztalatokat szerezhetnek. Lehetőség van arra, hogy egy tanulmányi félévet Erasmus-ösztöndíjjal külföldi partnerintézményeinkben töltsenek el. 

 

Tantervek → 


Szakképzettség megnevezése:
óvodapedagógus
Képzési idő:
6 félév
Munkarend: nappali/ levelező

A képzésről

A képzés célja olyan pedagógiai szakemberek képzése, akik ismerik és értik a társadalmi változások, a közoktatás és az óvodai nevelés összefüggéseit; a tartalmi szabályozás dokumentumait. Ismerik az óvodás korú gyermek személyiségének fejlődési sajátosságait; a nevelés és fejlesztés elméletét, az óvodás korosztály differenciált személyiségformálásának folyamatát, tevékenységeit, azok tervezését, módszereit, a sajátos nevelési igényű és a hátrányos helyzetű gyermekek nevelésének specifikumait, a családdal való együttnevelés lehetőségeit. Az óvodai tevékenységek tartalmainak közvetítéséhez szükséges szaktudományos és művészeti ismeretekkel rendelkeznek; elsajátították a tevékenységek szervezéséhez szükséges módszertani ismereteket az anyanyelvi nevelés, a játék, a mese-vers, az ének-zene, a vizuális tevékenység, a mozgás és a környezet tevékeny megismerése területén. Ismerik az élményszerű óvodai életmódszervezés lehetőségeit; tájékozottak az egészségre nevelés és a mentális egészség védelmének elvi és gyakorlati kérdéseiben. Ismerik az óvodai mérés, értékelés és minőségfejlesztés elveit, módszereit.
A szakon végzettek ismereteik alkalmazását illetően alkalmassá válnak az óvodás korú gyermekek személyiségfejlődéséhez szükséges feltételek biztosítására, óvodapedagógusi nevelő tevékenység ellátására, kompetenciájukból adódó szakmai lehetőségeik és feladataik felmérésére; problémák felismerésére, azok kritikus elemzésére és konfliktushelyzetek megoldására. Alkalmasak továbbá pedagógiai döntésekre; előítélet-mentesen az inter- és multikulturális nevelésre; a családokkal való együttműködésre; a társintézményekkel, fenntartókkal való kapcsolattartásra; a szakszolgálatokkal szakmai partnerség kialakítására; önálló tanulással és szervezett továbbképzésekkel új kompetenciák elsajátítására.

Kinek érdemes jelentkezni?

Az óvodapedagógus alapszakot olyan fiataloknak ajánljuk, akik szeretnek a gyerekekkel foglalkozni, és kellő türelmük is van hozzájuk, valamint kedvet és elhivatottságot éreznek a 3–6 éves gyermekek oktatása-nevelése, sokoldalú, differenciált fejlesztése, valamint az alapkészségek és képességek kialakítása iránt.


Felvételi követelmények

Alkalmassági vizsga (2 típus):
Célja annak megállapítása, hogy a pályázó alkalmas-e a óvodapedagógus pálya gyakorlásához szükséges zenei ismeretek elsajátítására, továbbá, hogy a pályázót beszédállapota alkalmassá teszi-e a pedagógus pályára, valamint a testnevelési foglalkozások vezetéséhez szükséges motorikus képességek felmérése.

Alkalmassági vizsgák követelményrendszere

A testi alkalmassági vizsga

Célja: Annak megállapítása, hogy a jelentkező rendelkezik-e azokkal az alapvető motoros (testi) képességekkel, amelyek feltételei az alsó tagozatos és az óvodai testnevelés gyakorlati anyaga elsajátításának, illetve a csecsemő- és kisgyermeknevelői, tanítói, óvodapedagógusi pálya gyakorlásának.

Követelmények:

  • közepes iramú, folyamatos futás (nők: 3 perc, férfiak: 5 perc),
  • oktató által vezetett zenés gimnasztika folyamatos végzése, a főbb alapformák végeztetésével (szökdelések, karkörzések, törzshajlítások, felülések, törzsemelések és rugózások),
  • egyensúlyozó járás fordulatokkal, két zsámolyra helyezett felfordított padon,
  • néhány lépés nekifutásból – keresztbe állított és felfordított – pad átugrása egy lábról, érkezés páros lábra, guggolásba,
  • célba dobás függőleges célra (kosárlabda palánk) egykezes dobással, kislabdával, 8 m-ről,
  • labdaadogatások helyben futás közben párokban, ügyes és ügyetlen kézzel, felfújt labdával,
  • labdavezetés ügyes és ügyetlen kézzel,
  • felfüggés hajlított karral (nők: 5 mp, férfiak: 8 mp),
  • mellső fekvőtámaszban karhajlítás, nyújtás (nők: 3-szor, férfiak: 6-szor).

Kizáró ok: A kondicionális állapotra és a mozgáskoordinációra utaló olyan gyenge teljesítmény, amely intenzív gyakorlással nem javítható. A jelentkezés évében érettségizők esetében a középiskolai tanulmányok utolsó két évében a testnevelés alóli teljes felmentés. A korábban érettségizőknek igazolniuk kell, hogy a testnevelés alóli felmentés indokai már nem állnak fenn.


Az ének-zenei alkalmassági vizsga

Célja: annak megállapítása, hogy a jelentkező alkalmas-e az óvodapedagógusi vagy tanítói pályára, a pedagógusi pálya gyakorlásához szükséges zenei ismeretek elsajátítására.

Feladat:

  • a hallásvizsgálat keretében néhány magyar népdal vagy műzenei szemelvény előadása emlékezetből, szabad választás alapján (a dalokat más-más kezdőhangról is meg kell tudni szólaltatni),
  • a zenei emlékezet vizsgálata során egyszerű, rövid ritmussorok visszahangoztatása (negyed-, nyolcad-, pontozott ritmus és szinkópa kombinációiból) tapsolással, kopogással; néhány hangból álló egyszerű dallamok visszaéneklése dúdolással vagy szolmizálva,
  • a kottaolvasási készség vizsgálata során néhány ütem lapról olvasása az egyszerű gyermekdalok szintjén az ötvonalas rendszerben.

Az elbírálás alapvető szempontja: hogy a felvételiző rendelkezzék az ének-zenei tevékenység vezetéséhez, tanításához nélkülözhetetlen zenei hallással, egészséges énekhanggal és megfelelő hangterjedelemmel.


A beszédalkalmassági vizsga

Célja: annak megállapítása, hogy a jelentkezőt beszédállapota alkalmassá teszi-e a pedagógus pályára.

Feladat: 10-15 soros nyomtatott prózai szöveg felolvasása, szükség szerint a szöveg reprodukálása, illetve beszélgetés. A szöveget közismert gyermekirodalmi művekből jelölik ki. A jelentkezőnek a felolvasandó szöveg előzetes megismerésére időt adnak.

  • A szóbeli szövegalkotó képesség felmérése kötetlen beszélgetés keretében.

Az elbírálás szempontjai:

  • Vannak-e a jelentkezőnek hangképzési zavarai (pöszeség, raccsolás, selypítés, orrhangzós beszéd, a magánhangzók igen zárt képzése, egyéb beszédhang-képzési hibák),
  • A jelentkező beszédritmusában észlelhetők-e súlyos zavarok (dadogás, értelemzavaró hadarás, leppegés, pattogás).
  • A felolvasás mennyire értelmes, követhető, kifejező.A tájnyelvi ejtés nem beszédhiba, tehát nem kizáró ok.


Kizáró okok:

  • hangképzési rendellenességek,
  • ritmuszavarok,
  • a beszéd megértését akadályozó rendkívül zárt ejtés.


Az óvodapedagógus alkalmassági vizsga beszédalkalmassági vizsgarésze a felvételi tájékoztatóban megadott követelményeken túl egy rövid népmese elmondása emlékezetből a jelölt szabad választása alapján.


Figyelem! A pedagógus képzési terület szakjaira való jelentkezéshez a jelentkezőnek írásban nyilatkoznia kell arról, hogy nincs olyan betegsége, ami akadályozná felsőoktatási tanulmányainak folytatását, továbbá arról, hogy nem szenved diszlexiában, diszgráfiában, diszkalkuliában, pszichés és mentális zavarban, és erre hivatkozva tanulmányai során nem kér felmentést. A diszlexia, diszgráfia, diszkalkulia, pszichés és mentális zavar a felvételt kizáró okok.
Az egészségügyi nyilatkozat letölthető innen.