Izgalmas előadáson vehettek részt a Pázmány Pedagógus Klub Esztergom résztvevői, melynek a témája a mesterséges intelligencia volt – vajon veszélyforrást vagy segítséget jelent napjainkban?
Az elmúlt egy évben a mesterséges intelligencia (MI, AI) sajtója zajos volt, nagyon sokat hallottunk és olvastunk ebben a témában híreket, véleménycikkeket, jóslatokat. A témában megjelenő írásokból túlnyomórészt a technológia megjelenéséről, első tapasztalatokról lehet informálódni nem ritkán azt sugallva, hogy a mesterséges intelligencia eszközök megjelenése az elmúlt néhány év tudományos és technikai eredménye. További az „MI” kifejezés gyakran szerepel együtt a gépi tanulás, mélytanulás, nagy nyelvi modell, GPT szavakkal és betűszavakkal. Arról, azonban, hogy a felsorolt fogalmak mit jelentenek, melyik eszköz mire alkalmas, ritkábban lehet ezekből a forrásokból tájékozódni. A technikai bemutatók mellett egyre több vészjósló hang is megjelenik. Kétségtelen, hogy a technológia fejlődése folyamatosan formálja a munkaerőpiacot.
Az előadáson képet kaphattunk a mesterséges intelligencia eszközök fejlődésének több tíz éves múltjáról, felmerülő kihívásairól, jelenéről, a fontosabb mérföldköveiről, illetve az azokban rejlő lehetőségekről, valamint potenciális problémákról.
A rendezvényen elhangzott, hogy a mesterséges intelligencia képes lehet segíteni az oktatási folyamatokban, egyedi tanulási igényekhez alkalmazkodni, valamint innovatív és interaktív oktatási eszközöket kínálni. Ugyanakkor számos résztvevő felvetette a MI által hordozott kockázatokat is, mint például az adatvédelem, az etikai kérdések és az emberi kapcsolatok hiánya.
Nagyon köszönjük a kiváló előadást: Dr. Tornai Kálmánnak (PhD oktatásfejlesztési dékánhelyettes, egyetemi docens PPKE ITK)