Tantárgy adatlapja
Az előadáson a hallgatók megismerkednek a 19. századi magyar művészet intézményi rendszereinek kialakulásával, a nemzeti művészet, a művészetkultusz és a művészetpártolás kérdéseivel. A hagyományos stílustörténeti megközelítés mellett, egy-egy alkotó életműve is kiemelésre kerül.
A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN):
Kötelező irodalom:
Sisa József: A magyar klasszicizmus. Stílusok-Korszakok. Budapest, Corvina, 2006. ISBN 9789631355536
Révész Emese: A magyar historizmus. Stílusok-Korszakok. Budapest, Corvina, 2005. ISBN 9789631354515
Ajánlott irodalom:
Aranyérmek, ezüstkoszorúk. Művészkultusz és műpártolás Magyarországon a 19. században. (szerk. Nagy Ildikó, koncepció: Sinkó K.) Budapest, MNG, 1995. Kat.
Történelem-kép. Szemelvények múlt és művészet kapcsolatából Magyarországon. (szerk. Mikó Á.-Sinkó K.), Budapest, MNG. 2000. Kat.
Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 7. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul:
a) tudása
Ismeri az egyetemes (európai) és a magyar művészet nagy stíluskorszakait (az antikvitástól a középkori és újkori művészeten át a modern és kortárs művészetig).
Ismer bölcseleti, művészeti alapszövegeket, alapműveket és alapproblémákat.
A hallgató áttekintést nyer a 19. századi művészet intézményrendszerébe, megismerkedik a stílustendenciákkal, egy-egy jelentős alkotó életpályájával.
b) képességei
Képes arra
, hogy kreatív módon írjon, és kritikai tevékenységet fejtsen ki a kultúra különböző területein. Ez az alkalmasság kiterjed a nyomtatott és elektronikus sajtóban és egyéb kiadványokban megjelenő műbírálatok írására, politikai és közéleti elemzések elvégzésére, ismeretterjesztő tudósítások, beszédek és prezentációk készítésére és értékelésére, a kultúra szervezésében való közreműködésre.
Képes argumentumok azonosítására, átgondolására, valamint ezeknek élőszóban és írásban vázlatos vagy részletes bemutatására.
Képes a korszak művészetének kritikai áttekintésére.
c) attitűdje
Kritikai és kreatív gondolkodás és problémaérzékenység jellemzi.
Közvetíti az elsajátított kulturális értékeket.
d) autonómiája és felelőssége
Véleményét körültekintően alakítja ki, tájékozódik és felelősséget vállal saját álláspontjáért.
Véleményét argumentumokra alapozza.