Tantárgy adatlapja
A tantárgy céljának rövid ismertetése:
A tantárgy célja, hogy a hallgatók átfogó képet kapjanak a digitális forradalom társadalmi hatásairól, különös tekintettel az információs technológia és az internet fejlődésére, valamint a mesterséges intelligencia alkalmazásaira. A kurzus célja továbbá, hogy a hallgatók megértsék a digitális átalakulás különböző aspektusait és azok hatását a modern társadalomra.
Elsajátítandó elméleti ismeretanyag:
A kurzus a digitális forradalom társadalmi hatásainak átfogó vizsgálatát célozza meg. Az információs technológia fejlődése és az internet elterjedése radikálisan átalakította az emberi kapcsolatok, a munka, a tanulás, a szórakozás és a közélet formáit. A kurzus feltárja a digitális átalakulás különböző aspektusait és azok hatását a modern társadalomra, különös tekintettel a mesterséges intelligencia (MI) fejlődésére és alkalmazásaira, és annak a mindennapi élet különböző területeire történő hatásaira.
Elsajátítandó gyakorlati ismeretanyag:
A hallgatók gyakorlati ismereteket szereznek a digitális technológiák alkalmazásában, beleértve a mesterséges intelligencia eszközeinek használatát a mindennapi élet különböző területein. A kurzus során a hallgatók megtanulják, hogyan lehet hatékonyan alkalmazni a digitális eszközöket a munka, a tanulás és a közélet területén, valamint hogyan lehet kezelni a digitális átalakulás kihívásait és lehetőségeit.
A 2-4 legfontosabb kötelező irodalom felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN):
BONCZ Bettina – SZABÓ Zsolt Roland (2022): A mesterséges intelligencia munkaerő-piaci hatásai., In VEZETÉSTUDOMÁNY 53 (2), 68–80.
Csepeli Gy. (2020): Ember 2.0.: A mesterséges intelligencia gazdasági és társadalmi hatásai. Budapest - Kőszeg, Kossuth Kiadó – Felsőbbfokú tanulmányok intézete. ISBN 9789635440726
RAJKI Zoltán – T. NAGY Judit – DRINGO-HORVÁTH IDA (2024): A mesterséges intelligencia a felsőoktatásban – hallgatói hozzáférés, attitűd és felhasználási gyakorlat. Iskolakultúra, 34. évfolyam, 2024/7. szám, 3-22. https://doi.org/10.14232/iskkult.2024.7.3
A 2-4 legfontosabb ajánlott irodalom felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN):
Fekete, S. (2024). Digitális forradalom a társadalomtudományban.: A mesterséges intelligencia alkalmazása és korlátai. Iskolakultúra, 34(2-3), 88–103. https://doi.org/10.14232/iskkult.2024.2-3.8
RAJKI Zoltán (2023): A mesterséges intelligencián alapuló alkalmazások a bölcsészet-, társadalomtudomány és az oktatás területén. In: Humán Innovációs Szemle 14 (2) 4-21. https://doi.org/10.61177/HISZ.2023.14.2.1
Nagy Valéria – Hajdu Vanda (2021): A mesterséges intelligencia lehetséges hatása(i) a „munka világára”. Jelenkori társadalmi gazdasági folyamatok, (16)1-2. sz. 79-90. https://doi.org/10.14232/jtgf.2021.1-2.79-90
Miként járul hozzá a tantárgy a KKK-ban megjelölt kompetenciaelemek megszerzéséhez. Mutassa be a tantárgyleírásban, hogy a KKK-ban megjelölt kompetenciaelemek miként teljesülnek/teljesíthetők:
A tantárgy hozzájárul a KKK-ban megjelölt kompetenciaelemek megszerzéséhez az alábbi módon:
a) tudása
Szociológiai és társadalmi összefüggések: A tantárgy átfogó képet nyújt a digitális forradalom társadalmi hatásairól, beleértve a szociológiai és társadalmi összefüggéseket. A hallgatók megismerik, hogyan alakítja át a digitális technológia az emberi kapcsolatokat, a munka világát, a tanulást és a közéletet.
Kvantitatív és kvalitatív módszerek: A kurzus során a hallgatók elsajátítják a digitális átalakulás hatásainak vizsgálatához szükséges kvantitatív és kvalitatív módszereket, így képesek lesznek a társadalmi folyamatok mélyreható elemzésére.
Társtudományok: A tantárgy bemutatja a digitális technológiák és a mesterséges intelligencia kapcsolatát más tudományterületekkel, például a gazdaságtudománnyal és a pszichológiával, így a hallgatók szélesebb kontextusban értelmezhetik a digitális forradalom hatásait.
b) képességei
Társadalmi problémák elemzése: A hallgatók megtanulják elemezni és értékelni a digitális technológiák hatásmechanizmusait, valamint alkalmazni a releváns kutatási eredményeket saját szakterületükön. Ezáltal képesek lesznek a digitális forradalom által okozott társadalmi problémák és konfliktusok rendszerében eligazodni.
Projekttervezés és végrehajtás: A gyakorlati ismeretek révén a hallgatók képessé válnak digitális eszközök és mesterséges intelligencia alkalmazására különböző projektekben, beleértve a projekttervezési és végrehajtási feladatokat is.
c) attitűdje
Nyitottság és kritikai gondolkodás: A tantárgy fejleszti a hallgatók nyitottságát és kritikai gondolkodását a digitális technológiák és a mesterséges intelligencia újításaival szemben. A hallgatók megtanulják kritikusan értékelni a digitális átalakulás társadalmi hatásait és etikai kérdéseit.
Társadalmi esélyegyenlőség: A kurzus hangsúlyozza a digitális szakadék és a társadalmi egyenlőtlenségek kérdését, így a hallgatók elkötelezetten támogatják a társadalmi esélyegyenlőség javítását célzó törekvéseket.
d) autonómiája és felelőssége
Önálló szakmai munka: A hallgatók önállóan és felelősségteljesen vesznek részt a digitális technológiák és a mesterséges intelligencia alkalmazásával kapcsolatos szakmai munkákban. A tantárgy során megszerzett ismeretek és képességek révén képesek lesznek önálló kutatások és projektek végrehajtására.
Etikai felelősség: A tantárgy hangsúlyozza a digitális technológiák és a mesterséges intelligencia etikai kérdéseit, így a hallgatók fokozott felelősséggel tartoznak a kutatási alanyok biztonsága, anonimitása és személyes adataik védelme iránt.