Tantárgy adatlapja

Tárgy neve: A gyermek társadalomtörténete
Tárgy kódja: BBLCP07700
Óraszám: N: 0/0/0, L: 10/0/0
Kreditérték: 2
Az oktatás nyelve: magyar
Követelmény típus: Kollokvium
Felelős kar: BTK
Felelős szervezeti egység: Szociológiai Intézet
Tárgyfelelős oktató: Kisdi Barbara
Tárgyleírás:

A történelmi és a néprajzi/antropológiai irodalom számos példát kínál annak a sokszínűségnek a megértéséhez, amely a gyermekkel kapcsolatos elvárásokat, viszonyulásokat, nevelési módokat, a szülő-gyermek (anya-gyermek, apa-gyermek- testvérek) kapcsolatot, vagy a gyermekről való képzeteket jellemzi. A nyugati gondolkodásban is óriási változás történt az elmúlt évszázadban a gyermekkel, a gyermek tervezésével, várásával, fogadásával, gondozásával, nevelésével kapcsolatban, amelynek elemzése nem csak a szűk problématerület jobb megértését, hanem az átalakuló életmódbéli, értékrendbéli változások nyomon követését is szolgálja.

A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN):

Kötelező irodalom:

DEÁKY Zita, KRÁSZ Lilla, Minden dolgok kezdete. A születés kultúrtörténete Magyarországon (XVI-XX. század), Budapest, Századvég, 2005. ISBN 963-7340-16-5

PUKÁNSZKY Béla, A gyermekkor története, Budapest, Műszaki, 2001. ISBN 963-16-2782-9

VAJDA Zsuzsanna, PUKÁNSZKY Béla (szerk.), A gyermekkor története. Szöveggyűjtemény, Budapest, Eötvös, 1998. ISBN 963-9024-49-X

Ajánlott irodalom:

DUMONT, Louis, Bevezetés két szociálantropológiai elméletbe. Leszármazási csoportok és házassági szövetség, Budapest, L’Harmattan, 2002. ISBN 963-86187-5-2

MEAD, Margaret, Férfi és nő. A két nem viszonya a változó világban, Budapest, Osiris, 2003. ISBN 963-389-292-9

Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 7. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul:

a) tudása

Ismeri a különböző társadalmi és szociális problémákat, a kielégítetlen szükségleteket, a veszélyeztető tényezőket.

Ismerettel rendelkezik a társadalomról, a szociálpedagógia felhasználóiról, célcsoportjairól és azok környezetéről.

b) képességei

Képes a társadalom működési szabályszerűségeinek felismerésére, azok rendszerszerű elemzésére, a társadalmilag kedvezőtlen helyzeteket létrehozó okok, következmények feltárására és értelmezésére.

Képes az egyének, családok, csoportok, közösségek jog- és érdekérvényesítő képességének fejlesztésére.

c) attitűdje

Rendelkezik a társadalomtudományi gondolkodás sokszínűségével, azt hitelesen képviseli környezetében.

Emberi kapcsolataiban humánus és etikus magatartású, szakmai feladatainak ellátása során a szociális munka etikai kódexét betartja.

d) autonómiája és felelőssége

Felelősen áll ki a szociálpedagógia jogi, etikai és szakmai normáinak betartása és védelme érdekében.

 

 

A tárgy az alábbi képzéseken vehető fel

mentálhigiénés családkonzulens BMLB-XMCSK mesterképzés (MA/MSc) Levelező magyar 4 félév BTK
szociálpedagógia BALT-VSZP alapképzés (BA/BSc/BProf) Levelező magyar 7 félév BTK
szechenyi-img-alt