Tantárgy adatlapja
A kurzus célja, hogy a hallgató megismerje a
gyermekjóléti alapellátás funkciót, rendszerét, az alapellátást nyújtó
intézményeket, azok működését. Szerezzen ismereteket az alapellátás központi
szerepet betöltő szolgáltatásáról, a gyermekjóléti szolgáltatásról. Ismerje meg
a család és gyermekjóléti szolgálat ill. a család és gyermekjóléti központ
feladatait, kapcsolataikat a köznevelési intézményrendszerrel. Legyen
tisztában a gyermekjóléti szolgálat és gyermekvédelmi jelzőrendszer
kapcsolatával, a gyermekjóléti szolgálat ezzel kapcsolatos feladataival. Főbb tematikai csomópontok: 1.
A gyermekjóléti alapellátások
helye, szerepe a szociális ellátások és ezen belül a gyermek- és
ifjúságvédelem körében. 2.
A gyermekjóléti alapellátások
típusai: gyermekjóléti szolgáltatás; gyermekek napközbeni ellátásai;
gyermekek átmeneti gondozása; gyermekek esélynövelő szolgáltatásai: Biztos
Kezdet Gyerekház, Tanoda. 3.
A család és gyermekjóléti
szolgálat és a család és gyermekjóléti központ részletes feladatai,
szolgáltatáscsoportjai. 4.
A gyermekjóléti alapellátás
kapcsolatrendszere: gyámhatóságok, gyermekvédelmi szakellátás |
A 2–5 legfontosabb kötelező,
illetve ajánlott irodalom (jegyzet,
tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai,
(esetleg oldalak), ISBN) |
Kötelező irodalom: -
Gál Antal: Gondolatok a 20 éves
gyermekjóléti szolgáltatásról in Lakner Z és mtsai (szerk): „…Nem csak szív
kell, de kell tudás is” Szemle Könyvek Szoszak, Budapest, 2017. 76-98. -
Farkas Ágnes: Átmeneti gondozás
in Rácz Andrea (szerk): A gyermekvédelem megújulási alternativái Gyermek- és
Ifjúságvédelmi Tanulmányok V. Rubeus Egyesület, Budapest 2015. 97-121 http://rubeus.hu/wp-content/uploads/2015/08/gyermek_es_ifjusagvedelmi_tanulmanyok_otodik_kotet.pdf
-
Korintus Mihályné és mtsai.:
Napközbeni gyermekellátás és gyermekétkeztetés in Rácz Andrea (szerk): A
gyermekvédelem megújulási alternativái Gyermek- és Ifjúságvédelmi Tanulmányok
V. Rubeus Egyesület, Budapest 2015. 97-121 Ajánlott irodalom: -
Bányai Emőke: Szempontok és
javaslatok az intenzív családmegtartó szolgáltatások gyermekjóléti munkába
való bevezetéséhez in Rácz Andrea (szerk): Szülői kompetenciafejlesztést
célzó modellprogramok a gyermekjóléti szolgáltatások tárházában. -
Gyermek-
és Ifjúságvédelmi Tanulmányok VIII. Rubeus Egyesület, Budapest, 2018. 6-21. http://rubeus.hu/wp-content/uploads/2015/08/szuloi_kompetenciafejlesztes_rubeus_20180919.pdf
-
Freisinger
Balázs-Rácz Andrea: Fókuszban a gyermekjóléti szakmai innovációk in Rácz
Andrea (szerk): Szülői kompetenciafejlesztést célzó modellprogramok a
gyermekjóléti szolgáltatások tárházában Gyermek- és Ifjúságvédelmi
Tanulmányok VIII. Rubeus Egyesület, Budapest, 2018. 277-308. http://rubeus.hu/wp-content/uploads/2015/08/szuloi_kompetenciafejlesztes_rubeus_20180919.pdf
-
A
gyermekvédelmi észlelő- és jelzőrendszer működtetése kapcsán a gyermek
bántalmazásának felismerésére és megszüntetésére irányuló szektorsemleges
egységes elvek és módszertan EMMI, Budapest 2017. augusztus http://www.macsgyoe.hu/downloads/szakmai_anyagok/modszertaniutmutatobantalmazas.pdf
-
Freisinger
Balázs és mtsai.:Gyermekjóléti szolgálatok feladatellátásának értékelő
elemzése in Rácz Andrea (szerk): A gyermekjóléti szolgálatok
feladatellátásának értékelő elemzése országos szinten - Műhelytanulmány
Rubeus Egyesület, Budapest 2015 45-141. http://rubeus.hu/wp-content/uploads/2015/07/a-gyermekjoleti-szolgalatok-feladatellatasanak-ertekelo-elemzese-orszagos-szinten.pdf
-
Család,
Gyermek, Ifjúság; Szociálpolitikai Szemle, Kapocs folyóiratok vonatkozó
tanulmányai. Jogszabályok: -
1997.
évi XXXI. törvény a gyermekek védelméről és a gyámügyi igazgatásról -
15/1998.
(IV.30.) NM rendelet a személyes gondoskodást nyújtó gyermekjóléti és
gyermekvédelmi intézmények, valamint személyek szakmai feladatairól és
működésük feltételeiről |
Azoknak az
előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 7.
pont) a felsorolása, amelyek kialakításához
a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul |
Tudása: -
A
hallgató ismeri a gyermekjóléti alapellátás funkcióit, rendszerét és
intézménytípusait. Megismeri a gyermekjóléti szolgáltatás célját, tartalmát,
a szolgáltatást nyújtó kétféle intézményt, az ott elérhető szolgáltatásokat. Képességei: -
A
hallgató képes a gyermekjóléti alapellátás intézményeiről, az ott elérhető
szolgáltatásokról, segítségnyújtási lehetőségekről tájékoztatni a hozzá
forduló óvodai és iskolai munkatársakat, valamint a köznevelési intézményben
tanuló gyermekek szüleit és magukat a gyermekeket. Képes a konstruktív
együttműködésre az alapellátó intézmények, így különösen a család és
gyermekjóléti szolgálatok munkatársaival. Attitűdje: -
Nyitott a gyermekjóléti intézményekkel való együttműködésre |