Tantárgy adatlapja

Tárgy neve: A gyermeknevelés intézménytörténete
Tárgy kódja: BBNOP07400
Óraszám: N: 0/2/0, L: 0/0/0
Kreditérték: 2
Az oktatás nyelve: magyar
Követelmény típus: Gyakorlati jegy
Felelős kar: BTK
Felelős szervezeti egység: Vitéz János Tanárképző Központ
Tárgyfelelős oktató: Miklós Ágnes Kata
Tárgyleírás:

 

A tantárgy céljának rövid ismertetése:

A hallgatók bevezetése az intézményes gyermeknevelés előzményeibe, összefüggéseibe, fejlődési folyamatába.

Elsajátítandó elméleti ismeretanyag:

Az intézményes gyermeknevelés korszakai:

az írásbeliség megjelenése, az iskoláztatás kezdetei,

az ókori görög-római oktatási rendszerek,

a kora kereszténység gyermekképe,

a középkori intézményes gyermeknevelés,

a reneszánsz gyermeknevelés sajátosságai,

a reformáció és a katolikus megújulás hozzájárulása az alsóbb osztályok gyermekei és a lánygyermekek intézményes neveléséhez,

a 19. századi oktatási-nevelési intézményrendszerek,

az óvodapedagógiai kezdetei és alakulása,

a magyar óvó- és tanítóképzés története,

a gyermekkép alakulása a 20. század folyamán,

a reformpedagógia,

és a 21. század elejének köznevelési intézményrendszere és annak törvényi szabályozása.

Elsajátítandó gyakorlati ismeretanyag:

Az elméleti tudásanyag összefüggéseinek felismerése, megértése.

A 2-4 legfontosabb kötelező irodalom felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN):

Németh András, Pukánszky Béla: Neveléstörténet, 1999. https://mek.oszk.hu/01800/01893/ ISBN 9631901955

Pukánszky Béla: A gyermekkor története, Műszaki Könyvkiadó, Budapest, 2001. ISBN 9631627829

A 2-4 legfontosabb ajánlott irodalom felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN):

Mészáros István – Németh András – Pukánszky Béla szerk.: Neveléstörténet. Szöveggyűjtemény, Osiris Kiadó, Budapest, 2003. ISBN 963 389 5170

Mészáros István: A katolikus iskola ezeréves története Magyarországon – Szent István Társulat, Budapest, 2000.  ISBN 963 361 126 1

Vág Ottó: Az óvodai nevelés története Magyarországon, Magyar Óvodapedagógiai Egyesület, Miskolc, 1994. ISBN 963-04-5302-9

Miként járul hozzá a tantárgy a KKK-ban megjelölt kompetenciaelemek megszerzéséhez. Mutassa be a tantárgyleírásban, hogy a KKK-ban megjelölt kompetenciaelemek miként teljesülnek/teljesíthetők:

A hallgató az intézményes gyermeknevelés történetének összefüggéseinek megismerésével és megértésével perspektívába tudja helyezni saját pedagógiai munkáját, annak előzményeit és következményeit.

 

A tárgy az alábbi képzéseken vehető fel

óvodapedagógus BANP-VOP alapképzés (BA/BSc/BProf) Nappali magyar 6 félév BTK
óvodapedagógus [nemzetiségi óvodapedagógus (német)] BANP-XOPN alapképzés (BA/BSc/BProf) Nappali magyar 6 félév BTK
tanító BANP-VTI alapképzés (BA/BSc/BProf) Nappali magyar 8 félév BTK
tanító [nemzetiségi tanító (német)] BANP-XTNN alapképzés (BA/BSc/BProf) Nappali magyar 8 félév BTK
szechenyi-img-alt