Tantárgy adatlapja
A tantárgy céljának rövid ismertetése:
A hallgatók bevezetése az intézményes gyermeknevelés előzményeibe, összefüggéseibe, fejlődési folyamatába.
Elsajátítandó elméleti ismeretanyag:
Az intézményes gyermeknevelés korszakai:
az írásbeliség megjelenése, az iskoláztatás kezdetei,
az ókori görög-római oktatási rendszerek,
a kora kereszténység gyermekképe,
a középkori intézményes gyermeknevelés,
a reneszánsz gyermeknevelés sajátosságai,
a reformáció és a katolikus megújulás hozzájárulása az alsóbb osztályok gyermekei és a lánygyermekek intézményes neveléséhez,
a 19. századi oktatási-nevelési intézményrendszerek,
az óvodapedagógiai kezdetei és alakulása,
a magyar óvó- és tanítóképzés története,
a gyermekkép alakulása a 20. század folyamán,
a reformpedagógia,
és a 21. század elejének köznevelési intézményrendszere és annak törvényi szabályozása.
Elsajátítandó gyakorlati ismeretanyag:
Az elméleti tudásanyag összefüggéseinek felismerése, megértése.
A 2-4 legfontosabb kötelező irodalom felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN):
Németh András, Pukánszky Béla: Neveléstörténet, 1999. https://mek.oszk.hu/01800/01893/ ISBN 9631901955
Pukánszky Béla: A gyermekkor története, Műszaki Könyvkiadó, Budapest, 2001. ISBN 9631627829
A 2-4 legfontosabb ajánlott irodalom felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN):
Mészáros István – Németh András – Pukánszky Béla szerk.: Neveléstörténet. Szöveggyűjtemény, Osiris Kiadó, Budapest, 2003. ISBN 963 389 5170
Mészáros István: A katolikus iskola ezeréves története Magyarországon – Szent István Társulat, Budapest, 2000. ISBN 963 361 126 1
Vág Ottó: Az óvodai nevelés története Magyarországon, Magyar Óvodapedagógiai Egyesület, Miskolc, 1994. ISBN 963-04-5302-9
Miként járul hozzá a tantárgy a KKK-ban megjelölt kompetenciaelemek megszerzéséhez. Mutassa be a tantárgyleírásban, hogy a KKK-ban megjelölt kompetenciaelemek miként teljesülnek/teljesíthetők:
A hallgató az intézményes gyermeknevelés történetének összefüggéseinek megismerésével és megértésével perspektívába tudja helyezni saját pedagógiai munkáját, annak előzményeit és következményeit.