Tantárgy adatlapja

Tárgy neve: A keleti-kereszténység régészete főkollégium
Tárgy kódja: BBNTR16400
Óraszám: N: 2/0/0, L: 0/0/0
Kreditérték: 3
Az oktatás nyelve: magyar
Követelmény típus: Kollokvium
Felelős kar: BTK
Felelős szervezeti egység: Régészettudományi Intézet
Tárgyfelelős oktató: Major Balázs
Tárgyleírás:

A kurzus a Közel-Kelet meghatározó keleti keresztény felekezeteinek középkori régészeti anyagát mutatja be. A kutatástörténet és a különböző felekezetek és azok jellegzetes sajátosságainak bemutatását követően külön kitér a közel-keleti keresztény közösségek régészeti emlékanyagának legfontosabb csoportjaira, majd a térség meghatározó keresztény csoportjaival kapcsolatos régészeti kérdéseket az adott közösségek legjellegzetesebb régészeti lelőhelyzónáinak bemutatásával folytatja. A kurzus teljesítésének pontos feltétele az alább felsorolt irodalmak elsajátítása és annak nyomán számonkérés, különös tekintettel régészeti anyagismereti szempontból (pl. vonatkozó képanyag felismerése).

A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN):

Kötelező irodalom:

Aziz S. Atiya: A History of Eastern Christianity. Methuen and Co., London 1968. (pp. 13-98; 122-145; 167-356; 389-424) ISBN nincs

Robert G. Ousterhout: Visualizing Community. Art, Material Culture, and Settlement in Byzantine Cappadocia. Dumbarton Oaks Studies 2017 (pp. 1-23; 474-495) ISBN 9780884024132

Hans Hollerweger: Turabdin. Living Cultural Heritage. Freunde des Tur Abdin, Linz 1999. (pp. 20-61) ISBN 3950103902

Capuani et. al.: Christian Egypt. Coptic Arts and Monuments Through Two Millenia. American University in Cairo, Cairo 2002. (pp. 1-54). ISBN 9774246756

Mat Immerzeel: Identity Puzzles. Medieval Christian Art in Syria and Lebanon. Orientalia Lovaniensia Analecta 184. Peeters, Leuven 2009. (pp. 1-36). ISBN 9789042921498

Ajánlott irodalom:

Christoph Baumer: The Church of the East. I.B. Tauris, London 2006. (pp. 9-194) ISBN 9781845111151

Momies du Liban.Rapport préliminaire sur la découverte archéologique de ’Asi-l-Hadath (Xiiie siécle). Groupe d’Études et de Recherches Souterraines du Liban, Beirut 1994. (277 ps.) ISBN 2904070729

Robin Margaret Jensen: From Idols to Icons: The Emergence of Christian

Devotional Images in Late Antiquity. University of California Press, Oakland 2022 (252 ps.) ISBN 9780520345423

Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 7. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul:

a) tudása

Tájékozott a régészet általános ismeretanyagában, ismeri annak módszertanát, legfontosabb szakkifejezéseit és szakirodalmát. Tájékozott a régészet különböző természettudományos módszereiben, és ismeri azok felhasználási lehetőségeit.

Ismeri a régészeti felderítés és feltárás módszertanát. Tájékozott legalább két régészeti szakterület speciális ismeretanyagában, ismeri annak legfontosabb problémaköreit, módszertanát, szakkifejezéseit és szakirodalmát. Történeti korok esetében ismeri az alapvető írásos forrásokat.

Ismeri a tudományos közlés formai és tartalmi követelményeit.

A keleti keresztény felekezetek és a hozzájuk kapcsolódó régészeti emlékanyag és kutatástörténeti problémák ismerete.

b) képességei

Képes az ismeretek önálló elsajátítására és rendszerezésére.

Képes a szakirodalomból szerzett információk kritikus elemzésére és feldolgozására.

Képes a feltárt és dokumentált régészeti források és lelőhelyek tudományos igényű feldolgozására és közlésére.

Képes megoldási javaslatokat adni a régészeti kutatás során felmerülő problémák értelmezésére, hatékonyan alkalmazza a tanulmányai során elsajátított problémamegoldó technikákat.

Összehasonlító analitikai és differenciálási készség fejlesztése.

A kurzus során fejlődik a hallgatók vizuális képessége és elemző szemlélete.

c) attitűdje

Érti és elfogadja, hogy a kulturális jelenségek történetileg és társadalmilag meghatározottak és változóak.

Minőség- és felelősségtudattal rendelkezik, törekszik együttműködő, kommunikációs és problémamegoldó készsége

inek fejlesztésére.

d) autonómiája és felelőssége

Felelősséget érez Magyarország és a világ kulturális örökségének megőrzéséért.

Hatékonyan együttműködik a régészet területéhez kapcsolódó hazai és nemzetközi szakmai közösségekkel.

 

A tárgy az alábbi képzéseken vehető fel

hittanár-nevelőtanár HONH-HN osztatlan képzés Nappali magyar 10 félév HTK
hittanár-nevelőtanár HONH-XHN osztatlan képzés Nappali magyar 10 félév HTK
katolikus közösségszervező HANH-KSZ alapképzés (BA/BSc/BProf) Nappali magyar 6 félév HTK
katolikus teológus HONH-T osztatlan képzés Nappali magyar 10 félév HTK
osztatlan tanári képzés BONP-XTAN osztatlan képzés Nappali magyar 10 félév BTK
osztatlan tanári képzés BONP-XTA11 osztatlan képzés Nappali magyar 11 félév BTK
osztatlan tanári képzés BONP-XTA10 osztatlan képzés Nappali magyar 10 félév BTK
régészet BANB-XRE alapképzés (BA/BSc/BProf) Nappali magyar 6 félév BTK
szechenyi-img-alt