Tantárgy adatlapja
A tantárgy céljának rövid ismertetése:
Vizuális kultúra alapismeretek, amelyek a vizuális kommunikáció és szemléltetés alapkészségeinek kialakításához, a képi gondolkodás fejlesztéséhez; továbbá az ábrázolás és kifejezés tanítása során a személyiségformálás lehetőségeihez szükségesek. A képi közlés különböző formái: objektív és szubjektív közlések. A közlésformákhoz és az alapozó vizuális elmélethez kapcsolódó gyakorlati és elméleti feladatok; transzpozíciós elemzések, tanulmányok, stílusgyakorlatok, metódusok. (az elvonatkoztatás, a kompozíció, a vizuális közlések stb. metódusai). Szemiotikai alapfogalmak a vizualitásban, térábrázolási rendszerek; és mindezek gyakorlati alkalmazásának a színterei a tanításban.
Elsajátítandó elméleti ismeretanyag:
Szemiotikai alapfogalmak a vizualitásban, térábrázolási rendszerek alkalmazása a tanításban.
Elsajátítandó gyakorlati ismeretanyag:
A közlésformákhoz és az alapozó vizuális elmélethez kapcsolódó gyakorlati feladatok ismerete, megfelelő helyen való alkalmazása.
A 2-4 legfontosabb kötelező irodalom felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN):
Bálványos Huba – Sánta László: Vizuális megismerés, vizuális kommunikáció Balassi Kiadó, Bp. 1998. ISBN 9635061722
Bálványos Huba szerk.: Látás és szemléltetés (Szöveggyűjtemény) Balassi Kiadó, Bp. 2003. ISBN 963-506-521-3
Balázsné Szűcs Judit: Miből lesz a cserebogár? Alex typo Kiadó és reklámiroda Bt. 1992. ISBN 963-7735-01-1
A 2-4 legfontosabb ajánlott irodalom felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN):
Szávai István: Vizuális nevelés I. Helikon Kiadó Bp. 1999. ISBN 963-208-587-6
Balázsné Szűcs Judit: Miből lett a cserebogár? Szort Bt. Budapest 2001. ISBN 963-008-920-3
Miként járul hozzá a tantárgy a KKK-ban megjelölt kompetenciaelemek megszerzéséhez. Mutassa be a tantárgyleírásban, hogy a KKK-ban megjelölt kompetenciaelemek miként teljesülnek/teljesíthetők:
Ismeri a 6–12 éves gyerekek személyiségének kibontakoztatását megalapozó tudományos elméleteket, az első hat iskolaévben.
Rendelkezik a gyermekek környezetük megismerésére, az őket érintő társadalmi folyamatok értelmezésére vonatkozó elméleti és módszertani tudással ismerettel.
Ismeri a tanulás támogatásának, a kulcskompetenciák megalapozásának, kibontakoztatásának tudományos és szakmódszertani alapjait, az első hat iskolaévben alkalmazható korszerű módszereket, eszközöket.
Ismeri a tervezés különböző szintjeit, az egyes szintek összefüggéseit, a projekttervezés és a tematikus tervezés módszertanát. Biztos szaktudományos és tantárgy-pedagógiai ismeretekkel rendelkezik az 1–4. évfolyamon valamennyi műveltségi területen, továbbá az 1–6. évfolyamon egy műveltségi területen.
Ismeri a digitális eszközök, alkalmazások, tananyagok szerepét és felhasználási lehetőségeit az 1–4. évfolyam valamennyi műveltségterületén.
A nevelési, fejlesztési célokat, feladatokat, tartalmakat képes a 6–12 éves gyerekek személyiségére, szociokulturális környezetének főbb jellemzőire tekintettel, differenciáltan tervezni.
Épít a 6–12 éves gyerekek előzetes tapasztalataira, cselekvő részvételére, kreativitására, a közös munkát szakszerűen irányítja, elemzi és értékeli.
Képes közösségi értékek közvetítésére, a gyermekközösség alakítására.
Tevékenysége során inkluzív, befogadó szemléletet képvisel, törekszik a családok kulturális hagyományainak tiszteletben tartására.
A hatáskörébe tartozó területeken felelősséget vállal a 6–12 éves gyerekek fejlődéséért, kulcskompetenciáik hatékony megalapozásáért, kibontakoztatásáért.
A hatáskörébe tartozó területeken felelősséget vállal a kulturális hagyományok ápolásáért, a kultúrák közötti megértés és kommunikáció elősegítéséért.