Tantárgy adatlapja

Tárgy neve: A késő antikvitás és a barbárok (a szarmaták, hunok és germánok régészete)
Tárgy kódja: BMNTR02400M
Óraszám: N: 2/0/0, L: 0/0/0
Kreditérték: 2
Az oktatás nyelve: magyar
Követelmény típus: Kollokvium
Felelős kar: BTK
Felelős szervezeti egység: Régészettudományi Intézet
Tárgyfelelős oktató: Dr. Kiss Attila
Tárgyleírás:

Az óra célja a késő antikvitás (4–7. század) időszakában, a határ mind a két oldalán végbemenő változások bemutatása, értelmezése, valamint a különböző barbár csoportok életében és anyagi kultúrájában végbemenő kontinuitások, illetve diszkontinuitások ismertetése. A kurzus törzsanyagát elsősorban a helyi, közép-kelet-európai és a Kárpát-medencei régészeti leletanyag biztosítja. A korszakra vonatkozó fontosabb írott forrásanyag mellett a régészeti emlékanyag, az egyes helyi társadalmak belső struktúrájának változásai és az életmód állandóságának és változásának kérdései is fontos szerepet kapnak majd a megismerésben. Az egyes órák olyan kurrens kérdéseket érintenek, mint az imitatio imperii kérdése, az antik lakosság és a barbár csoportok kapcsolata, a társadalom régészeti értelmezésének korlátai és lehetőségei, a hiedelemrendszerek változása és a folyamat lenyomata a régészeti anyagban, valamint a korszak gazdasági rendszereinek átalakulása. A régióban élő csoportok mellett a kurzus külön kitekintést nyújt a korszak európai eseményeinek és anyagi kultúrájának átalakulásába is. A helyi viszonyok megértéséhez elengedhetetlen a nyugat-európái (barbár királyságok), skandináviai, a steppei és a mediterrán területen végbement változások ismertetése is.

A 2-5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN):

Kötelező irodalom:

Sebastian Brather (Hrsg.): Zwischen Spätantike und Frühmittelalter. Ergänzungsbände zum Reallexikon der germanischen Altertumskunde 57. Berlin – New York, 2008. ISBN 978-3110200492

Chris Wickham: Framing the Early Middle Ages. Europe an the Mediterranean 400–800. Oxford, 2005. ISBN 0-19-926449-X

Tejral, Jaroslav: Das Hunnenreich und die Identitatsfragen der barbarischen "gentes" im Mitteldonauraum aus der Sicht der Archäologie. In: Jarolsav Tejral (Hrsg.): Barbaren im Wandel. Beiträge zur Kultur-und I

dentitätsbildung in der Völkerwanderungszeit. Spisy Archeologického Ústavu av cr Brono 26. Brno, 2008. (55–119. ps.) ISBN 80-86023-87-7

Uta von Freeden,– Herwig Friesinger,– Egon Wamers (hrsg.): Glaube, Kult und Herrschaft -Phanomene des Religiösen im 1. Jahrtausend n. Chr. in Mittel- und Nordeuropa. Kolloquien zur Vor- und Frügeschichte Band 12. Bonn, 2009. ISBN 9783774936638

Jörg Drauschke: Zwischen Handel und Geschenk – Studien zur Distribution von Objekten aus dem Orient, aus Byzanz und aus Mitteleuropa im östlichen Merowingerreich. Freiburger Beiträge zur Archäologie und Geschichte des ersten Jahrtausends 14. Rahden/Westf. 2011. ISBN 9783896467744, 3896467743

Philipp von Rummel: Habitus Barbarus. Kelidung und Representation spatantiker Eliten im 4. und 5. Jahrhundert. Ergänzungsbände zum Reallexikon der germanischen Altertumskunde 35. Berlin–New York, 2005. ISBN 978-3-11-091820-5

Vida Tivadar (Hrsg.): Romania Gothica II. The frontier world. Romans, barbarians and the military culture. Budapest, 2015. ISBN 978-963-984-601-9

Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetencia-elemeknek (tudás, képesség stb., KKK 8. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul:

a) tudása

Átfogó ismeretekkel rendelkezik legalább két régészeti korszakról, vagy szakterületről.

Részleteiben átlátja saját szakterületének elméleti problémáit, ezek történeti, folyamatszerű összefüggéseit.

A korszak anyagi kultúrájával kapcsolatos ismeretek bővítése.

Történeti, régészetelméleti módszerek átadása.

A forrásokból (történeti és régészeti) az adatok kiemelése, tágabb összefüggésben történő értelmezése.

A problémamegoldáshoz szükséges segédeszközök ismerete.

b) képességei

Képes a saját terep- és múzeumi munkából, illetve a szakirodalomból összegyűjtött információk birtokában új tudományos eredmények elérésére.

Saját szakterületén képes a kulturális jelenségek és folyamatok elemzésére, az egymással kapcsolatban álló, és egymásra épülő közösségek és társadalmak megformálódásának és működésének kritikai értelmezésére.

Képes kritikusan elemezni a magyar és európai identitás múltbeli előzményeit és a

múltképek jelenben gyökerező konstrukcióit.

Képes magyar és legalább egy idegen nyelven a kor igényeinek megfelelő hatékony írásbeli és szóbeli kommunikálásra, továbbá az információk, érvek és elemzések szakmai és nem szakmabeli közönségnek különböző nézőpontok szerinti, magas szinten való bemutatására.

A forrásterületen történő gyors tájékozódás és ismeretszerzés.

A régészeti leletanyag összehasonlítása, kritikus értékelése.

Analizáló készségek fejlesztése.

c) attitűdje

Magas fokú motivációval és elkötelezettséggel rendelkezik az emberiség kulturális örökségének megóvása, és a következő korok számára való átadása iránt.

Munkája és kutatásai során figyelembe veszi a kulturális jelenségek történeti, kulturális és társadalmi meghatározottságát.

Tudatosan és kritikusan képviseli a magyar és európai értékeket, a kulturális, vallási és társadalmi sokszínűség fontosságát.

Igénye van az Európán kívüli kultúrákra vonatkozó ismereteinek továbbfejlesztésére.

Speciális szakmai érdeklődése elmélyült, megszilárdult.

Nyitott saját tudományterületének interdiszciplináris megközelítéseire.

Törekszik arra, hogy szakmai kommunikációjában a normáknak megfelelően nyilvánuljon meg.

Szem előtt tartja résztémájának szakmai és társadalmi összefüggéseit.

d) autonómiája és felelőssége

Tudatosan reflektál saját történeti, kulturális beágyazottságára.

Felelős európaiként képviseli szakmai és szellemi identitását.

Kritikus tudatosság jellemzi szakmájához kapcsolódó kérdésekben.

 

 

 

 

A tárgy az alábbi képzéseken vehető fel

régészet BMNB-XTR mesterképzés (MA/MSc) Nappali magyar 4 félév BTK
szechenyi-img-alt