Tantárgy adatlapja
A kurzus az iszlám civilizáció késő-középkori időszakának régészetét tekinti át, melynek során a régészeti emlékanyag vizsgálata mellett számba veszi a korszakot formáló természeti, gazdasági és társadalmi folyamatokat és ezek régészeti lenyomatait, s egyben betekintést nyújt a kutatástörténetbe és a fontosabb régészeti elméletekbe. A kurzus teljesítésének pontos feltétele az alább felsorolt irodalmak elsajátítása és annak nyomán számonkérés, különös tekintettel régészeti anyagismereti szempontból (pl. vonatkozó képanyag felismerése). |
A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN) |
kötelező: Bethany Walker: Militarization to Nomadization: The Middle and Late Islamic Periods. in: Near Eastern Archaeology 62.4. 1999. (pp. 202?232) ISSN 1094-2076 Doris-Behrens-Abouseif: Islamic Architecture in Cairo. The American University in Cairo Press, Cairo 1998. (173 ps.) ISBN 9774242033 Russell B. Adams: Jordan. An Archaeological Reader. Equinox, London 2008. (pp. 495?538) ISBN-13 9781845530372 Donald Hill & Ahmad Y. al-Hasan: Islamic Technology. Cambridge University Press, Cambridge 1986. (pp. 1?87; 203?223) ISBN 0521263336 Bethany J. Walker, Timothy Insoll, Corisande Fenwick (eds.): The Oxford Handbook of Islamic Archaeology. Oxford University Press, Cambridge 2020. (pp. 149-193; 216-239) ISBN 9780199987870 ajánlott: Edgar Knobloch: Monuments of Central Asia. A Guide to the Archaeology, Art and Architecture. I.B. Tauris, London 2001. (pp. 1-165) ISBN 1860645909 Sophie Makariou (ed.): L’Orient de Saladin. L’Art des Ayyoubides. Institut du Monde Arabe, Paris 2001. (240 ps.) ISBN-10: 2070117065 Jere L. Bacharach: Fustat Finds. The American University in Cairo Press, New York 2002. (235 ps.) ISBN 9774243935 Khaled Azzam (ed.): Arts & Crafts of the Islamic Lands. Principles, Materials, Practice. Thames & Hudson, London 2013. (288 ps.) ISBN 9780500517024 |
Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 7. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul |
pl.: a) tudása - az adott régió és környezete történelmének és anyagi kultúrájának ismerete a középkorban b) képességei - összehasonlító analitikai és differenciálási készség fejlesztése - a kurzus során fejlődik a hallgatók vizuális képessége és elemző szemlélete |