Tantárgy adatlapja
Elsajátítandó ismeretanyag: A kétnyelvűség definíciója. Kétnyelvűség és kettősnyelvűség. A kétnyelvűség kialakulásának családi modellje, a kisgyermekkori kétnyelvűség típusai és tipológiája. Nyelvelsajátítás és kétnyelvűség, kiegyenlített és egyenlőtlen kétnyelvűség. A magyarországi németek kétnyelvűsége, kódkeverés és kódváltás, szókölcsönzés és fordítás. A kétnyelvűség előnyei. A német nemzetiségi óvodákban folyó nevelés pedagógiai és didaktikai céljai, a szlovák nyelvi foglalkozások céljai és feladatai. A játékos nyelvelsajátítás formái: a nyelv, zene és mozgás egysége, gyermekdalok, mondókák, kiszámolók, játékok szerepe a szókincstanításban és a nyelvfejlesztésben. A nyelvi foglalkozások tervezése, felépítése és fázisai. Motiváció, munkaformák a nyelvi foglalkozásokon. A szemléltetés lehetőségi a nyelvi foglakozásokon. Médiumok szerepe a nyelvi foglalkozásokon. A helyes-ejtés elsajátításának összetevői: artikuláció, intonáció, ritmus, fonetikai és ritmikai gyakorlatok. A szókincs megalapozása, a szókincsfejlesztés lehetőségei és módszerei, az új kifejezések szemantizálásának lehetőségei. Az idegen nyelvi beszédkészség fejlesztése komplex gyakorlatok és játékok formájában. Kialakítandó kompetenciák: A tananyagként felsorolt témák elméleti ismerete és gyakorlati alkalmazásának a képessége (foglalkozási vázlatok készítése). A német nyelvű szakterminológia ismerete. A 3-5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, oldalak, ISBN) Kötelező szakirodalom: 1. Apeltauer, Ernst, Grundlagen des Erst- und Fremdsprachenerwerbs, Berlin, München, Langenscheidt, 1997, pp. 10-17., 68-134., ISBN 3-46-849-658-3 2. Kovács Judit, A gyermek és az idegen nyelv, Budapest, Eötvös József Könyvkiadó, 2009, ISBN 978-963-9955-09-7 3. Navracsics Judit, A kétnyelvű gyermek, Veszprém, Pannon Egyetemi Kiadó, 2004, pp. 13-28., 55-69., 107-158., 75-85., 116-196., ISBN 978-963-9495-41-8 4. Bartha Csilla, A kétnyelvűség alapkérdései, Budapest, Nemzeti Tankönyvkiadó, 1999, ISBN 978-963-190-009-5 Ajánlott szakirodalom: 1. Bárdos Jenő, Az idegen nyelvek tanításának elméleti alapjai és gyakorlata, Budapest, Nemzeti Tankönyvkiadó, 2000, ISBN 963-19-0555-1