Tantárgy adatlapja
A kurzus célja, hogy a pedagógusok
ismerjék a köznevelési intézményekbe járó kiemelt figyelmet igénylő tanulók csoportjait
és szükségleteit. A gyermekek igényeiknek megfelelő segítséget nyújtsanak, a
különleges bánásmódot mindenki számára szakszerűen biztosítani tudják. Főbb tematikai
csomópontok: 1.
Kiemelt figyelmet igénylő gyermekek a köznevelésben 2.
Integráció lehetőségei Szegregált intézmények |
A
2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv)
felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg
oldalak), ISBN) |
Kötelező
irodalom: -
Gordosné Szabó Anna (szerk.): Gyógyító pedagógia. Nevelés és terápia.
Medicina, Budapest (2004) -
Gordosné Szabó Anna: Bevezető általános gyógypedagógiai ismeretek.
Nemzeti Tankönyvkiadó, Bp., 2004. -
Illyés Sándor (szerk.): Gyógypedagógiai alapismeretek, ELTE Bárczi
Gusztáv Gyógypedagógiai Főiskolai Kar, Budapest, 2000. -
Kőpatakiné Mészáros Mária (szerk.) Adaptációs kézikönyv. Gyakorlati
útmutató integráló pedagógusoknak. Educatio Társadalmi Szolgáltató Közhasznú
Társaság. Budapest, 2008. Ajánlott
irodalom: -
A 2011. évi CXC. törvény a nemzeti köznevelésről -
32/2012. (X. 8.) EMMI rendelet a Sajátos nevelési igényű gyermekek óvodai
nevelésének irányelve és a Sajátos nevelési igényű tanulók iskolai
oktatásának irányelve -
A nevelési-oktatási intézmények működéséről és a köznevelési intézmények
névhasználatáról szóló 20/2012. (VIII. 31.) EMMI rendelet 11. § (2) bekezdése
A Kormány 110/2012. (VI. 4.) rendelete a Nemzeti
alaptanterv kiadásáról, bevezetéséről és alkalmazásárólezetéséről és |
Azoknak
az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 7. pont) a felsorolása,
amelyek kialakításához a tantárgy
jellemzően, érdemben hozzájárul |
Tudása:
-
A hallgató ismeri a különleges bánásmódot igénylő
gyermekek sajátos jellemzőit, az őket támogató szakembereket, lehetőségeket. Képességei:
-
Jártasságot szerez a nehézségekkel küzdő, a sajátos
nevelési igényű, valamint a hátrányos, halmozottan hátrányos helyzetű, a
tantárgyában különleges bánásmódot igénylő tanulók felismerésében, hatékony
nevelésében, oktatásában. -
A tanórák, foglalkozások tervezésekor a
differenciálás módszertanát alkalmazza az egyéni igényeknek megfelelően.. Attitűdje: -
A hallgató törekszik arra, hogy
minden gyermek teljesítményéit a képességeihez mérten elfogadja, a gyermeknek
elfogadó, nyugodt és kiegyensúlyozott légkört biztosítson. |