Tantárgy adatlapja

Tárgy neve: A koragyermekkor pszichológiája
Tárgy kódja: BMNNM00600M
Óraszám: N: 2/0/0, L: 0/0/0
Kreditérték: 3
Az oktatás nyelve: magyar
Követelmény típus: Kollokvium
Felelős kar: BTK
Felelős szervezeti egység: Vitéz János Tanárképző Központ
Tárgyfelelős oktató: Karainé dr. Gombocz Orsolya
Tárgyleírás:

Az egészséges lelki fejlődés fontosabb kérdéseinek, mint például a személyiségfejlődést meghatározó tényezőknek, a pszichikus fejlődés formáinak, és törvényszerűségeinek, életkori és egyéni sajátosságainak és a korai életkori szakaszok jellemzőinek a bemutatása. A testi, értelmi, érzelmi és társas változások törvényszerű jellegzetességei. Fejlődéselméletek. A kora gyermekkori lelki egészség fontossága, későbbi életútra gyakorolt hatása.

A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN)

Danis Ildikó Farkas Mária Herczog Mária Szilvási Léna (2012): A koragyermekkori fejlődés természete: fejlődési lépések és kihívások. Biztos Kezdet Kötetek II. Nemzeti Család- és Szociálpolitikai Intézet, Budapest.Cole,M.,Cole, S. R. (2001): Fejlődéslélektan, Osiris, Budapest.

Meltzoff, A., Gopnik, A., & Kuhl, P. (2010) Bölcsek a bölcsőben - Hogyan gondolkodnak a kisbabák? Typotex Kiadó, Budapest

Mérei F., Binét Á. (1997): Gyermeklélektan, Gondolat, Budapest

Winnicott, D. (2000): Kisgyermek, család, külvilág, Budapest, Animula.

Azoknak az előírt s<

/span>zakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 7. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul

a)    tudása

Átfogóan ismeri a neveléstudomány és a hozzá kapcsolódó társ- és határtudományok legfontosabb hazai és nemzetközi elméleteit, összefüggéseit és probléma megoldási módszereit.

Ismeri a nevelés-oktatás elméleti modelljeinek hátterét, a különböző elméleti paradigmák evolúcióját, rendszerbe tudja foglalni a multi- és interkulturális pedagógia nemzetközi megközelítéseit.

b) képességei

Képes önálló szempontok szerint szakmai anyagok elkészítésére, kutatásai eredményeinek objektív bemutatására, elemzésére, és rövidebb szakmai tanulmányok önálló megírására.

Képes értelmezni a szaktudományos vitákat, össze tudja hasonlítani a különböző álláspontok argumentumait, képes azokat interpretálni.

A lehetőségek és korlátok figyelembe vételével képes az intézmény szervezeti működésének kritikai elemzésére.

Magas szintű szakmai kommunikációra képes szóban és írásban, ehhez alkotó módon alkalmazza a web-es információszerzési technikákat.

  Képes egy idegen nyelven magas szintű szakmai szövegértelmezésre és alapszintű szakmai     kommunikációra.

Differenciáltan és adaptívan kommunikál szakmai közegben,

és pedagógiai szituációkban,    szakmai   kommunikációs helyzeteket képes irányítani, moderálni.

  Képes pályázatokat önállóan kezdeményezni, tervezni, lebonyolítani, értékelni.

  Képes szakmai közösséget építeni.

c) attitűdje

Kreatív megoldásokat keres adott témakörök mély megismerésére, a releváns kutatási módszerek alkalmazására, nyitott a kutatási kooperációra, felismeri a közös munka jelentőségét. Motivált, kezdeményező innovatív fejlesztésekben, kezdeményező szerepet vállal munkahelyi szervezetében.

d) autonómiája és felelőssége

   Megbízható szakmai partner a különböző együttműködésekben, a kooperációban vezető és  vezetett szerepeket is hatékonyan betölt. Tudatos önfejlesztés révén felelős önálló munkavégzésre képes, mely során a személyes és szakmai céljait össze tudja egyeztetni. Felelősséget vállal munkatársai, szakmai közössége fejlődésének támogatásáért, a neveléstudomány elismertsége növeléséért, fejlődéséért, fejlesztéséért.

 

A tárgy az alábbi képzéseken vehető fel

Nincs megjeleníthető adat
szechenyi-img-alt