Tantárgy adatlapja
A kollégium célja, hogy átfogó ismeretanyagot adjon a magyar őstörténet honfoglalás előtti peridusában jelentős eurázsia nomád népek hatásának tanulmányozásához. Ezen túl jelentősen bővíti a hallgatók ismeretét a többnyire a Kárpát-medencébe is beköltöző eurázsiai nomád népek anyagi műveltségével kapcsolatban a kora középkorban. A kurzus nagy hangsúlyt fektet a különböző nomád népek leletanyagában mutatkozó különbségek feltárására, ezzel is állást foglalva a tudománytól távol eső magyar őstörténeti elképzelésekkel szemben. A kurzus során a hallgatók megismerik, hogy a magyarság korai története miként illeszthető eurázsiai kontextusba.
A 2-5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN):
Kötelező irodalom:
Magyar Őstörténet 1-6. Szerk.: Sudár B. Budapest, 2014-2018.
Hajdú P.-Kristó Gy.-Róna-Tas A. (Szerk.): Bevezetés a magyar őstörténet kutatásának forrásaiba, I. Budapest, 1984 (egyetemi jegyzet)
Vásáry István: A régi Belső-Ázsia története. Balassi Kiadó. 2. átdolgozott kiadás (Magyar Őstörténeti Könyvtár, 19. kötet, Budapest, 2003.) (143 ps.) ISBN 963 506 496 9
Olekszij Komar: A korai magyarság vándorlásának történeti és régészeti emlékei. Budapest 2018 (424 ps.) ISBN 9789639987340
Ajánlott irodalom:
Bálint, Csanád Die Archäologie der Steppe. Steppenvölker zwischen Volga und Donau vom 6. bis zum 10. Jahrhundert. Wien –Köln 1989, 44–73. (304 ps.) ISBN 3-205-072-42-1
?. ?. ????????: ????????? ??????????? ?????? ? ????? ????????????? (IV–XVIII ??). ??????? 2003. (248 ps.) ISBN 9965-441-18-9
Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetencia-elemeknek (tudás, képesség stb., KKK 8. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzá
;járul:
a) tudása
Részleteiben átlátja saját szakterületének elméleti problémáit, ezek történeti, folyamatszerű összefüggéseit.
Jó ismeretekkel rendelkezik tudományterületének és határtudományainak jellemző kutatási kérdéseit, elemzési és értelmezési módszereit illetően.
A hallgató megtanulja elhelyezni térben és időben a magyarság kialakulását és tudása bővül a kora középkori kelet-európai régészeti leletanyag átfogó ismeretében.
b) képességei
Saját szakterületén képes a kulturális jelenségek és folyamatok elemzésére, az egymással kapcsolatban álló, és egymásra épülő közösségek és társadalmak megformálódásának és működésének kritikai értelmezésére.
Képes kritikusan elemezni a magyar és európai identitás múltbeli előzményeit és a múltképek jelenben gyökerező konstrukcióit.
A hallgatók képesek lesznek a különböző nomád népek leletanyagának felismerésében. Ennek során kompetensek lesznek a magyar őstörténet számára releváns leletek kiválasztásában és jártasságot szereznek Eurázsia kora középkori régészetében.
c) attitűdje
Magas fokú motivációval és elkötelezettséggel rendelkezik az emberiség kulturális örökségének megóvása, és a következő korok számára való átadása iránt.
Munkája és kutatásai során figyelembe veszi a kulturális jelenségek történeti, kulturális és társadalmi meghatározottságát.
Tudatosan és kritikusan képviseli a magyar és európai értékeket, a kulturális, vallási és társadalmi sokszínűség fontosságát.
Igénye van az Európán kívüli kultúrákra vonatkozó ismereteinek továbbfejlesztésére.
Speciális szakmai érdeklődése elmélyült, megszilárdult.
Nyitott saját tudományterületének interdiszciplináris megközelítéseire.
Törekszik arra, hogy szakmai kommunikációjában a normáknak megfelelően nyilvánuljon meg.
d) autonómiája és felelőssége
Tudatosan reflektál saját történeti, kulturális beágyazottságára.
Felelős európaiként képviseli szakmai és szellemi identitását.
Munkája során kezdeményezi a nemzetközi szakmai közösségekkel, vitapartnerekkel való kooperációt.
Kritikus tudatosság jellemzi szakmájához kapcsolódó kérdésekben.