Tantárgy adatlapja
A kurzus átfogó ismeretanyagot ad a korai magyar történetet régészeti kérdéseiről. A kurzus nagy hangsúlyt fektet a kutatás módszertani kérdéseire, ezzel is állást foglalva a tudománytól távol eső magyar őstörténeti elképzelésekkel szemben. Az ismeretanyag szargatkai műveltségtől kezdve fogja át Kelet-Európa teljes kora középkori régészetét a szaltovói kultúrkörön át a honfoglaláskor régészeti hagyatékának értékeléséig.
A 2-5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN):
Kötelező irodalom:
Honfoglalás és megtelepedés. In: Sudár Balázs - Petkes Zsolt: Magyar Őstörténet 4. Budapest, 2016. 84. ISBN 9789632277554
Honfoglalók fegyverben. In: Szerk.: Petkes Zs. – Sudár B.: Magyar őstörténet 3. Budapest,2015. ISBN 9789632276946
A honfoglalók viselete. Szerk.: Sudár B. – Petkes Zs: Magyar Őstörténet 1. Budapest,2014. ISBN 978-963-227-625-0
Magyarok a honfoglalás korában. In: Szerk.: Sudár B.: Magyar őstörténet 2. Budapest, 2015. ISBN 9789632275925
Ajánlott irodalom:
Vásáry István: A régi Belső-Ázsia története. Budapest, Balassi Kiadó, 2003. ISBN 963-506-496-9
Hajdú Péter, Kristó Gyula, Róna-Tas András (szerk.): Bevezetés a magyar őstörténet kutatásának forrásaiba. Budapest, Tankönyvkiadó, 1984. (egyetemi jegyzet)
Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetencia-elemeknek (tudás, képesség stb., KKK 8. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul:
a) tudása
Részleteiben átlátja saját szakterületének elméleti problémáit, ezek történeti, folyamatszerű összefüggéseit.
A hallgató
;k elsajátítják a korai magyar történelem régészeti kutatásának legfrissebb eredményeit. A kurzus áttekinti az Urál térségéből kiinduló magyar vándorlás, illetve a Kárpát-medencében való megtelepedés közötti időszak valamennyi fontos állomását és leletét.
b) képességei
Saját szakterületén képes a kulturális jelenségek és folyamatok elemzésére, az egymással kapcsolatban álló, és egymásra épülő közösségek és társadalmak megformálódásának és működésének kritikai értelmezésére.
Képes kritikusan elemezni a magyar és európai identitás múltbeli előzményeit és a múltképek jelenben gyökerező konstrukcióit.
Ennek során képességet szereznek a magyar őstörténet régészeti hagyatékában való magasabb szintű tájékozódásra.
c) attitűdje
Munkája és kutatásai során figyelembe veszi a kulturális jelenségek történeti, kulturális és társadalmi meghatározottságát.
Tudatosan és kritikusan képviseli a magyar és európai értékeket, a kulturális, vallási és társadalmi sokszínűség fontosságát.
Speciális szakmai érdeklődése elmélyült, megszilárdult.
Nyitott saját tudományterületének interdiszciplináris megközelítéseire.
Törekszik arra, hogy szakmai kommunikációjában a normáknak megfelelően nyilvánuljon meg.
Szem előtt tartja résztémájának szakmai és társadalmi összefüggéseit.
d) autonómiája és felelőssége
Tudatosan reflektál saját történeti, kulturális beágyazottságára.
Felelős európaiként képviseli szakmai és szellemi identitását.
Kritikus tudatosság jellemzi szakmájához kapcsolódó kérdésekben.
Felelősen képviseli azon módszereket, amelyekkel szakterületén dolgozik, és elfogadja más tudományágak autonómiáját, módszertani sajátosságait.