Tantárgy adatlapja
Az előadás
az 1960-as évektől napjainkig mutatja be a színházi rendezés történetileg
változó alakzatait és tendenciáit. Sorra veszi a tárgyalt korszak
jelentősebb, hatástörténeti szempontból megkerülhetetlen alkotóit, illetve a
posztdramatikus színház jelhasználatának sajátosságait, valamint érinti a
színház és a performansz, illetve az ahhoz hasonló gyakorlatformák
határterületét is. A kurzus azokkal a legjelentősebb színházi alkotókkal,
gondolkodókkal foglalkozik, akiknek a munkássága meghatározó a 20. század
második felének színházi alakulásában, illetve azokkal az új színházi
formákkal és az értelmezésükre, megragadásukra irányuló elméleti
törekvésekkel, amelyek új utakat jelentenek a kortárs színházművészetben. 1. A
dramatikus és a posztdramatikus színház különbségei 2. A
posztdramatikus színház jelrendszere 3. Jerzy
Grotowski és a szegény színház 4. Peter
Brook és a közvetlen színház 5. Giorgio
Strehler és az emberi színház 6. Peter
Stein és a szó színháza 7. Tadeusz
Kantor és a halálszínház 8. Klaus
Michael Grüber és az atmoszféra színháza 9. Robert
Wilson és a képek színháza 10.
Anatolij Vasziljev színházi világa 11. A
dokumentarista dráma, dokumentarista színház 12. A
performansz 13.
Mozgásszínház és fizikai színház |
A 2-5 legfontosabb kötelező,
illetve ajánlott irodalom (jegyzet,
tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai,
(esetleg oldalak), ISBN) |
Kötelező
irodalom: 1. Kékesi Kun Árpád: A rendezés
színháza, Budapest, Osiris, 2007. ISBN 978963389943 4 2. Hans-Thies Lehmann: Posztdramatikus
színház, Budapest, Balassi, 2009. ISBN 978963506810 4 3. A felejtés ellen - Kortárs
magyar színdarabok, Budapest,
Selinunte Bt., 2016. ISBN 978963125723 4. Párhuzamos világok - Kortárs magyar
színdarabok, Budapest, Selinunte Bt., 2016. ISBN 978 615 805 000 5 5. Kortárs klasszikusok - Mai magyar
színdarabok, Budapest, Selinunte Bt., 2017. ISBN 9786158050029 |
Azoknak az
előírt szakmai kompetenciáknak, kompetencia-elemeknek (tudás, képesség stb., KKK 8.
pont) a felsorolása, amelyek kialakításához
a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul |
align="top" width="780"> a) tudása Átlátja a
20. századi és a kortárs drámatörténet műfajainak, szövegtípusainak és
jelentős korszakainak főbb sajátosságait. Tájékozott
a magyar nyelvű drámaszövegek és színházi előadások nyelvi és irodalmi
értelmezésének ismert eljárásai és módszerei, valamint ezek szakmailag
elfogadott kontextusai és értékelései terén. b) képessége Képes
értelmezni a 20. századi és a kortárs drámairodalom jelenségeinek nyelvi,
illetve irodalmi sajátosságait, valamint a világirodalmi hagyományon belüli
összefüggéseit, történeti beágyazottságát. Képes
átlátni a 20. századi drámatörténeti hagyományok szerepét a nemzeti
identitásképző diskurzusok felépítésében, és elhelyezi e jelenségeket a
szakterülete szempontjából releváns európai kontextusban. c) attitűdje Szívesebben
vesznek részt művészeti rendezvényeken és kulturális tevékenységekben. |