Tantárgy adatlapja
A tantárgy céljának rövid ismertetése:
A kurzus célja, hogy a hallgatók megismerjék az irodalmi források mint speciális történeti források használatának módszereit.
Elsajátítandó elméleti ismeretanyag:
-
Elsajátítandó gyakorlati ismeretanyag:
Az kurzus célja, hogy a hallgatók megismerkedjenek a középkori és humanista latin irodalom egyes korszakainak sajátosságaival és jellemzőivel. Mivel a történész által elbeszélő forrásként kezelt szövegek más megközelítésben az irodalomtörténeti vizsgálat tárgyai is, ennélfogva szükséges, hogy megalapozott ismeretekkel rendelkezzenek az irodalomtörténet módszertanának és vizsgálati szempontjainak körében. Ismerjék meg a latin stíluseszmények fejlődését, az egyes stílusok jellemzőit, az irodalmi alkotás szabályrendszerét (természetesen a mögötte álló iskolarendszerrel együtt), az irodalomtörténet korszakolási problémáit, a művek területi megoszlásának jellemzőit, az egyes korszakok érdeklődési irányait, végül az antik minták hatását és utóéletét.
A 2-4 legfontosabb kötelező irodalom felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN):
Szovák Kornél: Irodalom. In: Az Árpádok világa. Magyar művelődéstörténet a kezdetektől 1301-ig. Főszerkesztő Szentpéteri József. (Magyar Kódex 1). Budapest 1999, 165–196. —
Szovák Kornél: Irodalomtörténet. In: Lovagkor és reneszánsz. Magyarország művelődéstörténete 1301–1526. Főszerkesztő Szentpéteri József. (Magyar Kódex 2). Budapest 1999, 135–158.
Pajorin Klára: Humanista irodalom. Uo. 168–177.
A 2-4 legfontosabb ajánlott irodalom felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN):
Adamik Tamás: Latin irodalom a kora középkorban (6–8. század). A keresztény Európa születése. Pozsony 2014.
Adamik Tamás: Latin irodalom a Karoling-korban (8–9. század). A keresztény Európa megerősödése. Budapest 2017.
Adamik Tamás: Latin irodalom az átmeneti korban (9–11. század). A keresztény Európa kiteljesedése. Budapest 2020.
Adamik Tamás: Latin irodalom az érett középkorban (12–13. század). A keresztény Európa virágkora. Budapest 2022.
Rónay György: Irodalom és liturgia a magyar középkorban. Vigilia 9 (1943) 415-420.
Horváth János: Árpád-kori latinnyelvû irodalmunk stílusproblémái. Budapest 1954.
Miként járul hozzá a tantárgy a KKK-ban megjelölt kompetenciaelemek megszerzéséhez. Mutassa be a tantárgyleírásban, hogy a KKK-ban megjelölt kompetenciaelemek miként teljesülnek/teljesíthetők:
A hallgatók megismerik a korszak irodalomtörténetének vázlatát és megtanulják hogyan használhatók az irodalmi és művészeti alkotások a történettudományban.