Tantárgy adatlapja
A tantárgy céljának rövid ismertetése:
A kurzus célja, hogy felkeltse az érdeklődést a medievisztika kutatási problémái iránt és bevezesse a hallgatókat a tudományterületre vonatkozó specifikumokba.
Elsajátítandó elméleti ismeretanyag:
-
Elsajátítandó gyakorlati ismeretanyag:
A magyar történettudomány által alkotott középkor-kép változásai, az éppen aktuális tudományos problémák, módszerek és a forrásbázis bővülése tükrében. Az elsajátított ismeretanyag képessé teszi a hallgatót a szakirodalom értékelő olvasására, a generációk által felhalmozott tudásanyag kritikus értelmezésére, növeli problémaérzékenységüket, és elősegíti, hogy alkotó módon kapcsolódjanak be a kutatásba. A tematika része a humanista történetírók középkor-képe; A jezsuita adatgyűjtők (Hevenesi, Kaprinay Katona) tevékenysége, munkájuk mai hasznosítási lehetőségei, a korai forráskiadványok; a pozitivista iskola értékei; fontosabb szakmai viták tanulságai (pannonhalmi alapítólevél, Anonymus, honfoglalás, Aranybulla; Dózsa-vita; Mohács-vita); a marxizmus hatása a középkorkutatásra; a posztmodernizmus hatása a medievisztikára.
A 2-4 legfontosabb kötelező irodalom felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN):
Fügedi Erik: Az Elefánthyak. A középkori magyar nemes és klánja. Bp., 1992. (újabb kiadások is)
Jakó Zsigmond: Fügedi Erik életművéről posztumusz könyve kapcsán. (Fügedi Erik: Az Elefánthyak. Budapest, Magvető 1992.) Aetas, 1994, 236.
Kubinyi András: Miért lettem a középkor kutatója? Korall, 21-22. sz. (2005. november) 218-244.
Kristó Gyula: Érték és értelem. Önéletírás korrajzzal. JATEPress. Szeged 2016. 196 oldal.
A 2-4 legfontosabb ajánlott irodalom felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN):
Deér József emlékezete. Capitulum 11. Szerk. Koszta L. 2006.
Engel Pál: Honor, vár, ispánság. Válogatott tanulmányok. Vál., szerk., a jegyz. gond. Csukovits Enikő. Bp., 2003.
Fraknói Emlékkönyv. Fraknói Vilmos (1843–1924) püspök, történész, a Magyar Tudományos Akadémia főtitkárának emlékezete (CVH I/24), szerk. Tusor Péter–Kanász Viktor, Budapest–Róma 2024.
Miként járul hozzá a tantárgy a KKK-ban megjelölt kompetenciaelemek megszerzéséhez. Mutassa be a tantárgyleírásban, hogy a KKK-ban megjelölt kompetenciaelemek miként teljesülnek/teljesíthetők:
A hallgatók megismerik a medievisztika kutatásának speciális problémáit és az általánostól eltérő módszertanát és forrásértelmezését.