Tantárgy adatlapja

Tárgy neve: A krízispszichológia esetvezetésének elmélete és gyakorlata 1.
Tárgy kódja: BT-KISZ-0090
Óraszám: N: 0/0/0, L: 0/10/0
Kreditérték: 8
Az oktatás nyelve: magyar
Követelmény típus: Gyakorlati jegy
Felelős kar: BTK
Felelős szervezeti egység: Pszichológiai Intézet
Tárgyfelelős oktató: Dr. Mészáros Noémi Zsuzsanna
Tárgyleírás:

 

A tantárgy célja:

A kurzus fókusza, hogy a krízisintervenciós esetek feldolgozásával összefüggésben elméleti alapokat, majd arra épülő gyakorlati készségeket nyújtson a képzésben résztvevőknek. A kurzus interaktív módon támogatja a gyakorlati munkát, egy krízisben lévő személy vagy csoport segítését, lehetőséget biztosítva a hallgatóknak arra, hogy elsajátítsák az esetvezetés alapvető szemléletét, módszereit és technikáit. A kurzus célja, hogy felkészítse a résztvevőket arra, hogy hatékonyan és biztonságosan kezeljék és vezessék a krízispszichológiai eseteket. A résztvevők lehetőséget kapnak arra, hogy elmélyüljenek a krízispszichológia praxisának elméletében és gyakorlati megfontolásaiban, és megtanulják az esetvezetésben hatékony stratégiákat.

Főbb témakörök:

1. A krízispszichológia esetvezetésének elmélete:

A krízispszichológia alapelvei és főbb alkalmazhatósági területei

Az esetvezetés szerepe és jelentősége a krízisintervencióban

Az esetmegközelítések és a krízisintervenciós keretek alkalmazása

2. A krízispszichológia esetvezetésének gyakorlata:

Az esetmegbeszélések és a klinikai-krízis-katasztrófa gyakorlat szerepe a képzésben

Az esetvezetés alapvető technikái és készségei

Az esetvezetés során alkalmazható intervenciós stratégiák és eszközök

A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN):

Kötelező irodalom:

Balikó, Árkovits, Lux, Osváth, Vörös (2014) Esetbemutatások. In: Csürke J., Vörös V., Osváth P., & Árkovits A. (szerk.) (2014). Mindennapi kríziseink. A lélektani krízis és a krízisintervenció kézikönyve. Budapest: Oriold és Társai Kiadó.375-422.

Pető Cs., (1999). A krízis pszichológiai vonatkozásai – krízisintervenció. Polgári Védelmi Szemle, 4(4) 16-18.

Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 7. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul:

a) tudása

A szakterület és kapcsolódó ismeretanyagának megszerzése

A pszichológiai krízisek összefüggéseinek átlátása.

Prevenciós-intervenciós-reintegrációs/rehabilitációs-utógondozás fókuszú rendszerszemlélet elsajátítása.

b) képességei

A krízisben lévő személyek diagnosztikai felmérésének képessége.

Az alkalmazott módszerek hatékony alkalmazás szintjén történő elsajátítása.

A pszichés krízisek kezelésének gyakorlati szinten történő hatékony alkalmazása.

c) attitűdje

Munkavégzése során törekszik a helyzet minél gazdagabb, több perspektívát figyelembe vevő és mélyebb átlátására.

Az önreflexív témák elsajátítása után az áldozattal, túlélővel való együttérzés képességének növelése.

Figyelmet fordít önismeretének fejlesztésére.

Prevenciós-intervenciós-reintegrációs/rehabilitációs-utógondozás fókuszú rendszerszemlélet attitűdjének kifejlesztése.

d) autonómia és felelősség

Feladatának tartja, hogy a gyakorlati munkavégzéshez szükséges kompetenciáit bővítse és fejlessze.

Szakmai felelősségét szem előtt tartva végzi munkáját.

 

 

 

A tárgy az alábbi képzéseken vehető fel

krízisintervenciós szakpszichológus BSLB-XKISZ szakirányú továbbképzés Levelező magyar 4 félév BTK
szechenyi-img-alt