Tantárgy adatlapja
A tantárgy célja:
A kurzus célja, hogy az I. esetvezetési kurzusra épülve, elméleti alapokat és gyakorlati készségeket nyújtson a hallgatóknak a krízispszichológia eseteinek vezetéséhez, a kliensek, áldozatok, túlélők támogatásához. A kurzus interaktív módon foglalkozik a krízispszichológia e tematikájú elméletével és gyakorlati alkalmazhatóságával, lehetőséget biztosítva a hallgatóknak arra, hogy elsajátítsák a már gyakorlottabb esetvezetés alapvető szemléletét, módszereit és technikáit. A kurzus célja, hogy felkészítse a hallgatókat arra, hogy hatékonyan és biztonságosan vezessék a krízispszichológiai eseteket az I. kurzusra épülve. A hallgatók lehetőséget kapnak, hogy elmélyüljenek a krízispszichológia elméleti megfontolásaiba gyakorlati alkalmazás fókuszával és megtanulják az esetvezetés módszerét.
Főbb témakörök:
1. A krízispszichológia esetvezetésének elméleti keretei:
Az alkalmazott krízispszichológia alapelvei és főbb elméletei
Az esetvezetés szerepe és jelentősége a krízisintervencióban
Az esetmegközelítések és az intervenciós keretek alkalmazása krízishelyzetekben
2. A krízispszichológia esetvezetésének gyakorlata:
Az esetmegbeszélések és a krízisgyakorlat szerepe a képzésben
Az esetvezetés alapvető szemlélete, technikái, készségei és módszerei
Az esetvezetés során alkalmazható intervenciós stratégiák és eszközök
A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN):
Kötelező irodalom:
Endre, Herold, Harkány (2014) Esetbemutatások. In: Csürke J., Vörös V., Osváth P., & Árkovits A. (szerk.) (2014). Mindennapi kríziseink. A lélektani krízis és a krízisintervenció kézikönyve. Budapest: Oriold és Társai Kiadó.375-422.
Sandoval, J. (2013). Considering Culture in Crisis Work, In. Sandoval, J. (ed.) Crisis Counseling, Intervention, and Prevention in the Schools, (Ch.3). New York: Routledge, 31-45.
Pető Cs., (1999). A krízis pszichológiai vonatkozásai – krízisintervenció. Polgári Védelmi Szemle, 4(4) 16-18.
Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 7. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul:
a) tudása
A pszichológiai krízisek összefüggéseinek átlátása.
Prevenciós-intervenciós-reintegrációs/rehabilitációs-utógondozás fókuszú rendszerszemlélet elsajátítása.
b) képességei
A krízisben lévő személyek diagnosztikai felmérésének képessége.
Az alkalmazott módszerek hatékony alkalmazás szintjén történő elsajátítása.
A pszichés krízisek kezelésének gyakorlati szinten történő hatékony alkalmazása.
c) attitűdje
Munkavégzése során törekszik a helyzet minél gazdagabb, több perspektívát figyelembe vevő és mélyebb átlátására.
Az önreflexív témák elsajátítása után az áldozattal, túlélővel való együttérzés képességének növelése.
Figyelmet fordít önismeretének fejlesztésére.
Prevenciós-intervenciós-reintegrációs/rehabilitációs-utógondozás fókuszú rendszerszemlélet attitűdjének kifejlesztése.
d) autonómia és felelősség
Egész szakmai pályafutása során folyamatos jelleggel törekszik a szakterületi tudásgyarapításra.
Feladatának tartja, hogy a gyakorlati munkavégzéshez szükséges kompetenciáit bővítse és fejlessze.
Szakmai felelősségét szem előtt tartva végzi munkáját.