Tantárgy adatlapja

Tárgy neve: A krízispszichológia esetvezetésének elmélete és gyakorlata 2.
Tárgy kódja: BT-KISZ-0170
Óraszám: N: 0/0/0, L: 0/10/0
Kreditérték: 8
Az oktatás nyelve: magyar
Követelmény típus: Gyakorlati jegy
Felelős kar: BTK
Felelős szervezeti egység: Pszichológiai Intézet
Tárgyfelelős oktató: Dr. Matuszka Balázs
Tárgyleírás:

 

A tantárgy célja:

A kurzus célja, hogy az I. esetvezetési kurzusra épülve, elméleti alapokat és gyakorlati készségeket nyújtson a hallgatóknak a krízispszichológia eseteinek vezetéséhez, a kliensek, áldozatok, túlélők támogatásához. A kurzus interaktív módon foglalkozik a krízispszichológia e tematikájú elméletével és gyakorlati alkalmazhatóságával, lehetőséget biztosítva a hallgatóknak arra, hogy elsajátítsák a már gyakorlottabb esetvezetés alapvető szemléletét, módszereit és technikáit. A kurzus célja, hogy felkészítse a hallgatókat arra, hogy hatékonyan és biztonságosan vezessék a krízispszichológiai eseteket az I. kurzusra épülve. A hallgatók lehetőséget kapnak, hogy elmélyüljenek a krízispszichológia elméleti megfontolásaiba gyakorlati alkalmazás fókuszával és megtanulják az esetvezetés módszerét.

Főbb témakörök:

1. A krízispszichológia esetvezetésének elméleti keretei:

Az alkalmazott krízispszichológia alapelvei és főbb elméletei

Az esetvezetés szerepe és jelentősége a krízisintervencióban

Az esetmegközelítések és az intervenciós keretek alkalmazása krízishelyzetekben

2. A krízispszichológia esetvezetésének gyakorlata:

Az esetmegbeszélések és a krízisgyakorlat szerepe a képzésben

Az esetvezetés alapvető szemlélete, technikái, készségei és módszerei

Az esetvezetés során alkalmazható intervenciós stratégiák és eszközök

A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN):

Kötelező irodalom:

Endre, Herold, Harkány (2014) Esetbemutatások. In: Csürke J., Vörös V., Osváth P., & Árkovits A. (szerk.) (2014). Mindennapi kríziseink. A lélektani krízis és a krízisintervenció kézikönyve. Budapest: Oriold és Társai Kiadó.375-422.

Sandoval, J. (2013). Considering Culture in Crisis Work, In. Sandoval, J. (ed.) Crisis Counseling, Intervention, and Prevention in the Schools, (Ch.3). New York: Routledge, 31-45.

Pető Cs., (1999). A krízis pszichológiai vonatkozásai – krízisintervenció. Polgári Védelmi Szemle, 4(4) 16-18.

Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 7. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul:

a) tudása

A pszichológiai krízisek összefüggéseinek átlátása.

Prevenciós-intervenciós-reintegrációs/rehabilitációs-utógondozás fókuszú rendszerszemlélet elsajátítása.

b) képességei

A krízisben lévő személyek diagnosztikai felmérésének képessége.

Az alkalmazott módszerek hatékony alkalmazás szintjén történő elsajátítása.

A pszichés krízisek kezelésének gyakorlati szinten történő hatékony alkalmazása.

c) attitűdje

Munkavégzése során törekszik a helyzet minél gazdagabb, több perspektívát figyelembe vevő és mélyebb átlátására.

Az önreflexív témák elsajátítása után az áldozattal, túlélővel való együttérzés képességének növelése.

Figyelmet fordít önismeretének fejlesztésére.

Prevenciós-intervenciós-reintegrációs/rehabilitációs-utógondozás fókuszú rendszerszemlélet attitűdjének kifejlesztése.

d) autonómia és felelősség

Egész szakmai pályafutása során folyamatos jelleggel törekszik a szakterületi tudásgyarapításra.

Feladatának tartja, hogy a gyakorlati munkavégzéshez szükséges kompetenciáit bővítse és fejlessze.

Szakmai felelősségét szem előtt tartva végzi munkáját.

 

 

A tárgy az alábbi képzéseken vehető fel

Nincs megjeleníthető adat
szechenyi-img-alt