Tantárgy adatlapja
A tantárgy célja:
A kurzus fókusza, hogy megismertesse a hallgatókat a krízispszichológus ön- és társgondoskodásának fontosságával és az ehhez adott támogatási lehetőségekkel. A segítő öngondoskodás és a szupervízió fontosságának megértése révén a résztvevők hatékonyabban tudnak majd figyelni saját mentális egészségüke és jól-létükre a krízisintervenciós működésük során. A kurzus célja továbbá, hogy felhívja a reziliencia, mint rugalmas megküzdési képesség erősítésére vagy szinten tartására a figyelmet. A képzés lehetőséget teremt arra, hogy a résztvevők felismerjék és kezeljék a szakmai kihívásokat, valamint támogassák egymást a szakmai fejlődés és öngondoskodás terén a kiégés, fásultság elkerülése végett.
Főbb témakörök:
1. A segítő öngondoskodása:
Az öngondoskodás fogalma és fontossága a krízisintervenciós pszichológus tevékenységében
Önápolási technikák és stratégiák a krízishelyzetek kezelése során
Az érzelmi és fizikai határok fenntartásának és a reziliencia erősítésének fontossága és gyakorlati módszerei
2. Szupervízió a krízispszichológiában:
A szupervízió fogalma és céljai a krízispszichológiai munkában
A szupervíziós folyamat részei és struktúrája
Az élmény megosztásának fontossága a szupervíziós csoportokban
A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN):
Kötelező irodalom:
Kiss, E. Cs. (2015). Protektív személyiségfaktorok. In: Kiss E. Cs., Sz. Makó H. (szerk.) Gyász, krízis, trauma és a megküzdés lélektana. Pécs: Pro Pannonia Kiadói Alapítvány, 338-351.
Schiraldi, G. R. (2017) The Resilience Workbook. New Harbinger Publications, Inc
Ajánlott irodalom:
Mitchell, J. T., Bray, G. P. (1990). Emergency services stress: Guidelines for preserving the health and carieers and emergeny services personnel. Englewood Cliffs, New Jersey: Prentice-Hall.
Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 7. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul:
a) tudása
A sürgősségi pszichológia elveinek megismerése, a mentális egészséggel való összefüggésének megértése.
Prevenciós-intervenciós-reintegrációs/rehabilitációs-utógondozás fókuszú rendszerszemlélet elsajátítása.
b) képességei
A pszichés krízisek kezelésének gyakorlati szinten történő hatékony alkalmazása.
Társterületek szakembereivel való hatékony szakmai együttműködés képességének megszerzése.
c) attitűdje
Figyelmet fordít önismeretének fejlesztésére.
Prevenciós-intervenciós-reintegrációs/rehabilitációs-utógondozás fókuszú rendszerszemlélet attitűdjének kifejlesztése.
d) autonómia és felelősség
Egész szakmai pályafutása során folyamatos jelleggel törekszik a szakterületi tudásgyarapításra.
Feladatának tartja, hogy a gyakorlati munkavégzéshez szükséges kompetenciáit bővítse és fejlessze.
Szakmai felelősségét szem előtt tartva végzi munkáját.