Tantárgy adatlapja

Tárgy neve: A krízispszichológus öngondoskodása, támogatásának lehetőségei
Tárgy kódja: BT-KISZ-0160
Óraszám: N: 0/0/0, L: 20/0/0
Kreditérték: 5
Az oktatás nyelve: magyar
Követelmény típus: Kollokvium
Felelős kar: BTK
Felelős szervezeti egység: Pszichológiai Intézet
Tárgyfelelős oktató: Dr. Szondy Máté Bence
Tárgyleírás:

 

A tantárgy célja:

A kurzus fókusza, hogy megismertesse a hallgatókat a krízispszichológus ön- és társgondoskodásának fontosságával és az ehhez adott támogatási lehetőségekkel. A segítő öngondoskodás és a szupervízió fontosságának megértése révén a résztvevők hatékonyabban tudnak majd figyelni saját mentális egészségüke és jól-létükre a krízisintervenciós működésük során. A kurzus célja továbbá, hogy felhívja a reziliencia, mint rugalmas megküzdési képesség erősítésére vagy szinten tartására a figyelmet. A képzés lehetőséget teremt arra, hogy a résztvevők felismerjék és kezeljék a szakmai kihívásokat, valamint támogassák egymást a szakmai fejlődés és öngondoskodás terén a kiégés, fásultság elkerülése végett.

Főbb témakörök:

1. A segítő öngondoskodása:

Az öngondoskodás fogalma és fontossága a krízisintervenciós pszichológus tevékenységében

Önápolási technikák és stratégiák a krízishelyzetek kezelése során

Az érzelmi és fizikai határok fenntartásának és a reziliencia erősítésének fontossága és gyakorlati módszerei

2. Szupervízió a krízispszichológiában:

A szupervízió fogalma és céljai a krízispszichológiai munkában

A szupervíziós folyamat részei és struktúrája

Az élmény megosztásának fontossága a szupervíziós csoportokban

A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN):

Kötelező irodalom:

Kiss, E. Cs. (2015). Protektív személyiségfaktorok. In: Kiss E. Cs., Sz. Makó H. (szerk.) Gyász, krízis, trauma és a megküzdés lélektana. Pécs: Pro Pannonia Kiadói Alapítvány, 338-351.

Schiraldi, G. R. (2017) The Resilience Workbook. New Harbinger Publications, Inc

Ajánlott irodalom:

Mitchell, J. T., Bray, G. P. (1990). Emergency services stress: Guidelines for preserving the health and carieers and emergeny services personnel. Englewood Cliffs, New Jersey: Prentice-Hall.

Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 7. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul:

a) tudása

A sürgősségi pszichológia elveinek megismerése, a mentális egészséggel való összefüggésének megértése.

Prevenciós-intervenciós-reintegrációs/rehabilitációs-utógondozás fókuszú rendszerszemlélet elsajátítása.

b) képességei

A pszichés krízisek kezelésének gyakorlati szinten történő hatékony alkalmazása.

Társterületek szakembereivel való hatékony szakmai együttműködés képességének megszerzése.

c) attitűdje

Figyelmet fordít önismeretének fejlesztésére.

Prevenciós-intervenciós-reintegrációs/rehabilitációs-utógondozás fókuszú rendszerszemlélet attitűdjének kifejlesztése.

d) autonómia és felelősség

Egész szakmai pályafutása során folyamatos jelleggel törekszik a szakterületi tudásgyarapításra.

Feladatának tartja, hogy a gyakorlati munkavégzéshez szükséges kompetenciáit bővítse és fejlessze.

Szakmai felelősségét szem előtt tartva végzi munkáját.

A tárgy az alábbi képzéseken vehető fel

krízisintervenciós szakpszichológus BSLB-XKISZ szakirányú továbbképzés Levelező magyar 4 félév BTK
szechenyi-img-alt