Tantárgy adatlapja

Tárgy neve: A kulturális újratermelés és hozzáférés története
Tárgy kódja: BMLKM00500M
Óraszám: N: 0/0/0, L: 0/10/0
Kreditérték: 3
Az oktatás nyelve: magyar
Követelmény típus: Gyakorlati jegy
Felelős kar: BTK
Felelős szervezeti egység: Kommunikáció- és Médiatudományi Intézet
Tárgyfelelős oktató: Dr. Bognár Bulcsú
Tárgyleírás:

 

A kurzus célja, hogy a hallgatók megismerjék eltérő diszciplináris megközelítéseit a kulturális fogalmi világának. Kitérünk a humánetológiai, antropológiai, szociológiai és kultúraelméleti megközelítésekre. A kulturális hozzáférés – megfosztottság kérdését az olvasás és képtörténet dimenzióiban tárgyaljuk. A  kulturális hozzáférés sajátos eszközeinek bemutatása során vázoljuk fel azt a komplex történeti folyamatot, amely a társadalmak, a média és a tudományos elméletalkotás változásának bonyolult kölcsönviszonyaiból rajzolódik ki. A hallgatókban kialakítjuk azt a kompetenciát, hogy képesek legyenek kritikai módon elemezni a a kultúrateremtés intézményeit, helyszíneit és médiumait. A kurzus bemutatja azt is, miként lehet az identitások piacaként konceptualizálni a kulturális újratermelést valamint a kulturális javak áramlását. Különös figyelmet szentelünk a szubkultúrák elemzésének is. Gyakorlatok segítségével ismertetjük meg a hallgatókkal a participatorikus kultúra elgondolását. A félév zárásaként megismerkedünk globális és nemzetközi helyzetjelentésekkel a kulturális szféra világából.

A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN):

Kötelező irodalom:

APPADURAI , Arjun, Különválások és különbségek a globális kulturális gazdaságban, In: NIEDERMÜLLER Péter et al. (szerk.), Sokféle modernitás. A modernizáció stratégiái és modelljei a globális világban, Budapest, L `Harmattan Kiadó, 2008. p. 238–263., ISBN 978-963-236-118-5

GRIPSRUD, Jostein, Médiakultúra, médiatársadalom, Budapest, Új Mandátum Kiadó, 2007. ISBN 963-9609-50-1

MAHON,  Maureen, A kulturális termelők látható bizonyítéka, In: BLASKÓ  Ágnes, MARGITHÁZI  Beja (szerk.), Vizuális kommunikáció. Szöveggyűjtemény, Budapest, Typotex Kiadó, 2010. p. 313–355., ISBN 978-963-279-111-1

WESSELY  Anna (szerk.), A kultúra szociológiája, Budapest, Osiris Kiadó, 2003. ISBN 963-389-406-9

Ajánlott irodalom:

CAVALLO, Giulielmo, CHARTIER, Roger (szerk.), Az olvasás kultúrtörténete a nyugati világban, Budapest, Balassi Kiadó, 2000. ISBN 963-516-343-1

DELWICHE, Aaron, JACOBS HENDERSON, Jennifer (ed.), The participatory culture handbook, London, Routledge, 2013. pp. 1–32., 33–71., 72–96., ISBN 978-0-415-88-223-1

GEERTZ Clifford, Az értelmezés hatalma, Budapest, Századvég, 1994. pp. 126–170., 170–200. ISBN 963-838-452-2

HALL, Stuart, Kódolás – dekódolás, In.: ANGELUSZ  Róbert, TARDOS  Róbert, TERESTYÉNI  Tamás (szerk.),  Média, nyilvánosság, közvélemény. Szöveggyűjtemény, Budapest, Gondolat Kiadó, 2007. p. 131–143., ISBN 978-963-9610-93-4

SPERBER, Dan, A kultúra magyarázata, Budapest, Osiris, 2001. ISBN 963-379-312-2

 

 

 

 

A tárgy az alábbi képzéseken vehető fel

kommunikáció- és médiatudomány BMLT-XKM mesterképzés (MA/MSc) Levelező magyar 4 félév BTK
szechenyi-img-alt