Tantárgy adatlapja
A lengyel esszéiskola előzményeit tárgyalva újra átgondoljuk a lengyel irodalom történetét, mert a kutatók már a középkorban, a reneszánszban és a barokkban is keresik a műfaji előzményeket, a felvilágosodás korának publicisztikája pedig szinte már igazi esszéket is hoz. Ennek ellenére a romantikától eredeztetjük, de a XX. században jut a csúcsra. Izgalmas kérdés, hogy találhatunk-e maradandó esszéket a XXI. századi lengyel irodalomban, vagy már utolérhetetlenek Czesław Miłosz, Zbigniew Herbert és mások esszéi. |
A 2-5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN) |
Kötelező irodalom: − CzesławMiłosz esszéi − Zbigniew Herbert esszéi − Jerzy Stempowski esszéi − Stanisław Vincenz esszéi Ajánlott irodalom: − Jan Tomkowski (összeáll.): Polski esej literacki. Antologia, Wrocław,2017. ISBN 978836588265 − Marta Wyka (szerk.): Polski esej. Studia, Kraków 1991. ISBN 8370520304 − Małgorzata Krakowiak: Mierzenie się z esejem. Studia nad polskimi badaniami eseju literackiego, Katowice 2012. ISBN 9788322621479 |
Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetencia-elemeknek (tudás, képesség stb., KKK 8. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul |
a) tudása − A szlavisztika legalább egy résztémájában elmélyültebb ismeretekkel is rendelkezik. − A szlavisztika vonatkozásában tudományos megalapozottságú tudással rendelkezik annak a magyar és az európai identitás kulturális és szellemi konstrukciói szempontjából is releváns hátterével. − Átfogóan ismeri a szláv nyelvekre jellemző írásbeli és szóbeli, tudományos, közéleti és népszerűsítő műfajokat. − Ismeri az irodalmi, a nyelvi, nyelvészeti és a kulturális szövegek és jelenségek vizsgálatának eljárásait és az értelmezés lehetséges módozatait. Pontosan felismeri a stílusvariánsokat, le tudja írni a specializációjának megfelelő nyelv regionális változatait, rálátása van a szláv nyelvek fejlődésére. − Megismeri a műfaj fejlődésének főbb szakaszait a világirodalomban, az előzményeket is beleértve. − Megismeri a lengyelországi honosítást. − Képet a legkiemelkedőbb lengyel esszéistákról és életművükről. b) képességei − A szlavisztikában képes az irodalmi, a nyelvi és a kulturális jelenségek történeti-összehasonlító elemzésére, valamint az azokban megnyilvánuló folyamatok értelmezésére. − Képes a nyelvi regiszter változatos szövegtípusait és kulturális jelenségeit eltérő szempontrendszer szerint vizsgálni, valamint ehhez adekvát értelmezési stratégiákat rendelni. − Képes a szlavisztika szempontjából releváns európai és Európán kívüli kulturális jelenségek multikulturális szempontú szintetizáló elemzésére. − Képes helyesen értelmezni a szlavisztika szempontjából releváns magyar, európai és egyéb identitásképződési konstrukciókat. − El tud igazodni a tudományos diszkurzus és a szépirodalom közti igen vonzó területen. c) attitűdje − A szlavisztika különféle jelenségeinek és problémáinak megértésében az interdiszciplináris megközelítésre törekszik. − Elkötelezetten és kritikusan képviseli a szláv, a magyar és európai értékeket, vallja a kulturális, vallási, kisebbségi és társadalmi sokszínűség fontosságát. − Szakmai érdeklődése a szlavisztikán belül elkötelezett, folyamatos. Megszerzett tudását a jelenkori társadalmi és kulturális folyamatok és jelenségek megértésére használja fel. − Megismeri a lengyel esszéista tolakodástól és agitációtól tartózkodó mérsékelt, szemlélődő alkatát, ahonnan a világkultúrára és a lengyel provinciákra is rálátás nyílik. d) autonómiája és felelőssége − Elkötelezetten képviseli szakmai, szellemi identitását. − Folyamatosan reflektál saját beágyazottságára, megpróbálja önmagát történeti és kulturális dimenziókban is látni és láttatni. − Tudásszintjének megfelelően szakmájának kérdéseihez kritikusan viszonyul. − Reflektál szakterülete európai beágyazottságára, megpróbálja azt történeti és kulturális dimenziókban is látni. − Munkája során igyekszik kapcsolati rends zerét az európai és az Európán kívüli szakmai és nem szakmai közösségek irányába is kiterjeszteni. − Kellő felelősségérzettel rendelkezik a szakterületén alkalmazott módszerek vonatkozásában, evidencia számára más tudományágak autonómiája, módszertani sajátosságai. |