Tantárgy adatlapja
A tantárgy
a XX. század második felének és a kortárs magyar drámatörténet korpuszával
foglalkozik, kitérve annak drámaelméleti, komparatisztikai, színháztörténeti
és színházelméleti vonatkozásaira. Az előadás szempontokat ad a kortárs
színháztörténet kapcsán nélkülözhetetlen előadáselemzéshez, és segít a
vizsgált darabokat és rendezéseket szélesebb, kultúrtörténeti aspektusból is
értelmezni. 1. A színházi struktúra
átalakulása és működése 1950-1989 között 2. Dráma és színház a világháború
után – Örkény István, Hubay Miklós, Fejes Endre drámaírói működése és műveik
a színpadon 3. Színpad és nézőtér
„közmegegyezése”, a magyar dráma mint „a kor foglalatja” I. – Csurka István,
Gyurkovics Tibor, Mészöly Miklós működése és műveik a színpadon 4. Színpad és nézőtér „közmegegyezése”,
a magyar dráma mint „a kor foglalatja” II. – Schwajda György, Szakonyi
Károly, Kornis Mihály drámái 5. Határon túli magyar drámaírók –
Sütő András, Páskándi Géza, Székely János művei 6. Történelmi drámák – Weöres
Sándor, Kocsis István, Spiró György művei 7. Új színházi formák,
alternatívák, új társulatok, új játszóhelyek a rendszerváltozás után 8. Dramaturgiai útkeresések –
Nádas Péter, Kárpáti Péter, Garaczi László, Eszterházy Péter, Németh Ákos,
Pozsgai Zsolt művei 9. Kortárs drámai törekvések – Háy
János, Térey János, Tasnádi István, Egressy Zoltán, Sultz Sándor, Székely
Csaba, Szilágyi Andor 10. A posztdramatikus színház
megjelenése a magyar színpadon 11. Új típusú színházi szöveg a
színpadon – Mohácsi János és Pintér Béla színházi alkotói módszere 12. Új típusú zenés színházi
műfajok térnyerése, néhány jellemző előadás 13. A Nemzeti Színházi
problematika és a közösségi színház kialakulása, a résztvevő színháza 14. Új színházi, dramaturgiai
nyelv: a mozgás-, a fizikai színház |
A 2-5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal
(szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN) |
Kötelező irodalom: 1.
Hans-Thies Lehmann: Posztdramatikus színház, Balassi Kiadó, Budapest, 2009.
ISBN 9789635068104 2. Erika
Fischer-Lichte: A performativitás esztétikája, Balassi Kiadó, Budapest, 2009.
ISBN 9789635067923 3. Patrice
Pavis: Előadáselemzés, Balassi Kiadó, Budapest, 2003. ISBN 963-506-449-3 4. Szűcs
Katalin Ágnes: Rendszerváltás a színházban, Balassi Kiadó, Budapest, 2017.
ISBN 9789635069958 |
Azoknak az
előírt szakmai kompetenciáknak, kompetencia-elemeknek (tudás, képesség stb., KKK 8.
pont) a felsorolása, amelyek
kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul |
a) tudása Ismerje
meg a hallgató a XX. század második felének fontosabb drámaíróit és színházi
előadásait, valamint legyen tisztában a kortárs dráma új megközelítéseivel,
illetve az újszerű színházi törekvésekkel, továbbá tájékozott legyen a
színházi nyelv, színpadi szöveg és a dramaturgia változásaival. b) képessége Legyen képes
az adott korszakban és kontextusban vizsgálni és értelmezni a XX. század
második felének és a kortárs drámának, színháznak együttműködését, egymásra
hatását és az új formák születését. c) attitűdje Nő az
emaptikus képességük, és képessé válnak különböző nézőpontok megismerésére,
elfogadására. Szívesebben
vesznek részt különböző művészeti és kulturális tevékenységekben. |