Tantárgy adatlapja
A kurzus átfogó ismeretanyagot ad a tágabb értelemben vett magyar őstörténet történeti és régészeti kereteiről, arról a közegről, melyben a magyar etnogenezis hosszú folyamata végbement. Az Urál térségének régészeti hagyatékát tekinti át az őskortól a korai népvándorláskorig. Hangsúlyosabban esik latba a Kr.e. 10?5. századtól eső időszak, amikor a magyar nyelv kialakulásával és önállóvá válásával immár érdemben beszélhetünk magyar őstörténetről. A kurzus nagy hangsúlyt fektet a különböző nomád népek leletanyagában mutatkozó különbségek feltárására, ezzel is állást foglalva a tudománytól távol eső magyar őstörténeti elképzelésekkel szemben. A kurzus teljesítésének pontos feltétele az alább felsorolt irodalmak elsajátítása és annak nyomán írásbeli feladatsor kitöltése, különös tekintettel régészeti anyagismereti szempontból (pl. vonatkozó képanyag felismerése).
A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN):
Kötelező irodalom:
Fodor István: Őstörténet és honfoglalás. Magyarország Története 1. Kossuth Könyvkiadó, Budapest 2009. (104 ps.) ISBN 9789630956796
Párhuzamos történetek. Interdiszciplináris őstörténeti konferencia a PPKE Régészettudományi Intézetének szervezésében. Budapest, 2020. november 11–13. / Parallel stories. Interdisciplinary Conference on Hungarian Prehistory, organized by the Institute for Archaeology, PPCU, Budapest, 11–13 November 2020. Eds.: Klima, L. – Türk, A. Studia ad Archaeologiam Pazmaniensiae 23. – Magyar Őstörténeti Kutatócsoport Kiadványok 2. Budap
est 2021.
Ajánlott irodalom:
Fodor István: Finnugor régészet – egykor és ma. In: Vade mecum! A huszonötödik óra. UTK 9, Szerk. Pusztay János. Szombathely, 2001. 53–112. (a finnugor régészet tudománytörténete)
Bevezetés a magyar őstörténet kutatásának forrásaiba, I/1. Szeged, 1976. (a finnugor régészeti kultúrák, illetve a velük kapcsolatban álló nem finnugor régészeti kultúrák bemutatása, szakirodalommal, a finnugor fejezeteket Kürti Béla írta) (egyetemi jegyzet)
Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 7. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul:
a) tudása
Tájékozott a régészet általános ismeretanyagában, ismeri annak módszertanát, legfontosabb szakkifejezéseit és szakirodalmát. Tájékozott a régészet különböző természettudományos módszereiben, és ismeri azok felhasználási lehetőségeit.
Ismeri a régészeti felderítés és feltárás módszertanát.
Tájékozott legalább két régészeti szakterület speciális ismeretanyagában, ismeri annak legfontosabb problémaköreit, módszertanát, szakkifejezéseit és szakirodalmát. Történeti korok esetében ismeri az alapvető írásos forrásokat.
Ismeri a tudományos közlés formai és tartalmi követelményeit.
A hallgatók elsajátítják a magyar őstörténethez kapcsolódó leletanyag felismerését és elkülönítésük kritériumait.
b) képességei
Képes az ismeretek önálló elsajátítására és rendszerezésére.
Képes a szakirodalomból szerzett információk kritikus elemzésére és feldolgozására.
Képes a feltárt és dokumentált régészeti források és lelőhelyek tudományos igényű feldolgozására és közlésére.
Képes megoldási javaslatokat adni a régészeti kutatás során felmerülő problémák értelmezésére, hatékonyan alkalmazza a tanulmányai során elsajátított problémamegoldó technikákat.
A hallgatók a kurzus során képességet szereznek a magyar őstörténet számára releváns leletek kiválasztásában és jártasságot Eurázsia kora középkori régészetében. Elemző és vizuális felismerő képességük fejlődik.
c) attitűdje
Érti és elfogadja, hogy a kulturális jelenségek történetileg és társadalmilag meghatározottak és változóak.
Minőség- és felelősségtudattal rendelkezik, törekszik együttműködő, kommunikációs és problémamegoldó készségeinek fejlesztésére.
d) autonómiája és felelőssége
Felelősséget érez Magyarország és a világ kulturális örökségének megőrzéséért.
Hatékonyan együttműködik a régészet területéhez kapcsolódó hazai és nemzetközi szakmai közösségekkel.