Tantárgy adatlapja
A tantárgy céljának rövid ismertetése:
A magyar politikai rendszer alapvető jellemzőit bemutató kurzusra építve ebben a félévben az alapvető politikai intézményi berendezkedésnek a magyar politikai szereplők attitűdjére és stratégiájára gyakorolt befolyását tárjuk fel. Az intézményi struktúra, a választási rendszer, a politika perszonalizálódása vagy éppen a kommunista rezsim öröksége nemcsak a politikai elit, hanem az állampolgárok politikai gondolkodásmódját és cselekvési stratégiáját is jelentősen befolyásolta. Másrészről az intézményi struktúra más elemei, amelyek kifejezetten a monolitikusnak tűnő politikai erőközpont ellenőrzése miatt építettek be a rendszerbe, (független Központi Bank, Alkotmánybíróság, autonóm bírósági rendszer, népszavazás, kétharmados törvények) ugyan korlátot is jelentettek a politikai szereplők számára, ugyanakkor ezek a korlátok sem tudták a polarizálódó politikai élet kialakulását megakadályozni, illetve a politikai szereplők közötti kompromisszumkötés folyamatát előmozdítani. Ezekből kifolyólag a magyar politikai rendszer működését bemutató második félévben a pártrendszer, a politikai elit attitűdje és különféle stratégiái, illetve a választói viselkedés kerül a fókuszpontba. A nyomásgyakorló csoportokról, illetve a politikát befolyásoló informális tényezőkről is szól a kurzus ezen féléve. Végezetül elvégezzük a magyar politikai rendszer általános kiértékelését is.
Elsajátítandó elméleti ismeretanyag:
-
Elsajátítandó gyakorlati ismeretanyag:
A magyar politikai intézményrendszer működésének és hatásainak elemzési technikái, a politikai attitűdök, a választói viselkedés és a politikát befolyásoló informális tényezők leírásának és értékelésének legfontosabb módszerei.
A 2-4 legfontosabb kötelező irodalom felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN):
Körösényi András, Tóth Csaba, Török Gábor: A magyar politikai rendszer, Budapest, Osiris Kiadó, 2007. ISBN 9789633899632
Körösényi András (szerk.): A magyar politikai rendszer – negyedszázad után, Budapest, Osiris Kiadó, 2015. ISBN 9789634180043
A 2-4 legfontosabb ajánlott irodalom felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN):
Bozóki András: Politikai pluralizmus Magyarországon, Budapest, Századvég, 2003. ISBN 9639211729
Kurtán Sándor, Sándor Péter, Vass László (szerk.): Magyarország évtizedkönyve: a rendszerváltás, Budapest, Demokrácia Kutatások Magyar Központja Alapítvány, 1998.
Sándor Péter, Stumpf Anna, Vass László (szerk.): Magyarország politikai évhuszadkönyve: a rendszerváltás, Budapest, Demokrácia Kutatások Magyar Központja Alapítvány, Arcanum, 2009. ISBN 9789638737663 (CD-ROM)
Bayer József, Boda Zsolt (szerk.): A rendszerváltás húsz éve, Budapest, MTA PTI, L’Harmattan Kiadó, 2009. ISBN 97896323624-5
Körösényi András: Értelmiség, politikai gondolkodás és kormányzat, Budapest, Osiris, 2000. ISBN 9633797721
Körösényi András: Vezér és demokrácia, Budapest, L’Harmattan Kiadó, 2005. ISBN 963734327X
Bihari Mihály: Magyar politika 1944-2004, Budapest, Osiris Kiadó, 2005. ISBN 9633897858
Enyedi Zsolt, Körösényi András: Pártok és pártrendszerek, Budapest, Osiris Kiadó, 2001. ISBN 9633891515
Pesti Sándor: Az újkori magyar parlament, Budapest, Osiris Kiadó, 2002. ISBN 9633892287
Török Gábor: A politikai napirend, Budapest, Akadémiai Kiadó, 2005. ISBN 963058283
Miként járul hozzá a tantárgy a KKK-ban megjelölt kompetenciaelemek megszerzéséhez. Mutassa be a tantárgyleírásban, hogy a KKK-ban megjelölt kompetenciaelemek miként teljesülnek/teljesíthetők:
A hallgató a magyar politikai rendszer működését megismerve mélyebb összefüggésben értheti meg a politika törvényszerűségeit és a gyakorlati politizálás technikáit. Ez hozzájárul a politikai részvétel, az arra való elméleti reflexió és a kritikai szemlélet kialakulásához. A kapott feladatok elkészítésével a hallgató jártasságot szerez az elemzés és a tudásszerzés eszköztárának ismeretében és a szakmai kommunikációban. A rendszer sajátosságainak önálló vizsgálata hozzájárul ahhoz, hogy a hallgató maga is képes legyen saját elemzési és kutatási tevékenységének megtervezésére.