Tantárgy adatlapja
Az előadás Magyarország történetének nagyobb
fordulópontjait tekinti át. Hogyan jutunk el egy „felvilágosult abszolútizmusból”,
a Rákóczi szabadságharctól az 1848-as forradalom és szabadságharcig, majd a
Kiegyezéssel az Osztrák-Magyar Monarchia megalakulásáig és az ország
gyarapodásáig, melyet a Nagy Háború megakaszt. A vereség következményeként
hogyan oldják meg az országvezetők a trianoni békediktátumot követő talpra
állást, majd az országnak a 2. világháborúba történő belesodródását. A
háborút követően pedig az ország szovjetizálását, a vasfüggöny mögötti
ellenállását és az ebből eredő 56-os forradalom- és szabadságharcot, majd
annak leverését követően a következményeket. A tananyag a
rendszerváltoztatással és a szabadság elnyerésével, a politikai és gazdasági
változtatásokkal zárul. |
A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom
(jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás
adatai, (esetleg oldalak), ISBN) |
C. A. Macartney: Hungary – A Short History".
mek.oszk.hu. Retrieved 21 November 2008. (http://mek.oszk.hu/02000/02086/02086.htm) Bideleux, Robert; Jeffries, Ian, A History of Eastern
Europe: Crisis and Change, Routledge 2007, pp. 252–256, ISBN 0-415-36626-7. Andrew C. Janos (2011). The Politics of Backwardness in
Hungary, 1825–1945. Princeton University Press. p. 134. ISBN 978-1400843022. Anne Applebaum: Iron Curtain: The Crushing of Eastern
Europe, 1944-1956. Penguin Books, 2012 ISBN 978-0-713-99868-9. (Magyarul
Vasfüggöny. Kelet-Európa megtörése, 1944-1956; ford. Szabó Hedvig; Európa,
Bp., 2014.) Szakolczai, Attila. Pál, Germuska; Zoltán, Lux (eds.).
Lesson 3: The Days of Freedom. The History of the Hungarian revolution of
1956. Budapest: The Institute for the History of the 1956 Hungarian
Revolution. Retrieved 6 October 2009. (http://www.rev.hu/history_of_56/ora1/ora1_e.htm) (http://www.rev.hu/history_of_56/ora2/ora2_e.htm)
(http://www.rev.hu/history_of_56/ora3/ora3_e.htm) (http://www.rev.hu/history_of_56/ora4/ora4_e.htm) (http://www.rev.hu/history_of_56/ora5/ora5_e.htm) |
Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak,
kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 7. pont) a felsorolása,
amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul |
tudása - a hallgató megismeri az adott témához/időszakhoz
kapcsolódó legfontosabb eseményeket, helyeket, neveket és dátumokat - a hallgató találkozik az adott témához/időszakhoz
kapcsolódó legfontosabb forrásanyaggal és szakirodalommal képességei - a kronológiai gondolkodás elsajátítása; a folyamatosság
és az időbeli változás megértése - a forrásanyagokon és szakirodalmon alapuló történelmi
megközelítés, elemzés és értelmezés képessége |