Tantárgy adatlapja

Tárgy neve: A média hatásmechanizmusai
Tárgy kódja: BMNTK01000M
Óraszám: N: 2/0/0, L: 0/0/0
Kreditérték: 4
Az oktatás nyelve: magyar
Követelmény típus: Kollokvium
Felelős kar: BTK
Felelős szervezeti egység: Nemzetközi és Politikatudományi Intézet
Tárgyfelelős oktató: Dr. Stöckert Dávid
Tárgyleírás:

 

A tantárgy céljának rövid ismertetése:

Ez a kurzus a médiahatásokkal kapcsolatos kortárs kutatások és viták haladó szintű vizsgálatát nyújtja. Megvizsgálja azokat a mögöttes pszichológiai mechanizmusokat, amelyeken keresztül a média hatással lehet a polgárok attitűdjeire és ítéleteire. A kurzus során számos példán keresztül mutatjuk be a média hatalmát és korlátait.

Elsajátítandó elméleti ismeretanyag:

A „Média hatásmechanizmusai” című tantárgy célja, hogy a hallgatók átfogó képet kapjanak a médiarendszerek társadalmi és politikai befolyásáról, a médiatartalmak hatásmechanizmusairól, valamint a közvélemény, az attitűdök és a politikai magatartás formálásában játszott szerepükről. A kurzus elméleti és empirikus kereteken keresztül vizsgálja a média működését, különös tekintettel a politikai kommunikációra, a tömegkommunikációs hatásmodellekre, valamint az új médiaterekre.

Elsajátítandó gyakorlati ismeretanyag:

-

A 2-4 legfontosabb kötelező irodalom felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN):

Mary Beth Oliver, Arthur A. Raney, Jennings Bryant (szerk.): Media Effects. Advances in Theory and Research. Routledge, 2019. ISBN 9781138590229

Jason S. Wrench, Candice Thomas-Maddox, Virginia Peck Richmond: Quantitative Research Methods for Communication: A Hands-On Approach. Oxford University Press, 2018. ISBN 978-0190861063

Barbara Pfetsch (szerk.): Political Communication Cultures in Western Europe: Attitudes of Political Actors and Journalists in Nine Countries. Palgrave Macmillan, 2019. ISBN 978-1349337453

A 2-4 legfontosabb ajánlott irodalom felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN):

Linda Holtzmann, Leon Sharpe: Media Messages. Routledge, 2019. ISBN 978-0765617576

Miként járul hozzá a tantárgy a KKK-ban megjelölt kompetenciaelemek megszerzéséhez. Mutassa be a tantárgyleírásban, hogy a KKK-ban megjelölt kompetenciaelemek miként teljesülnek/teljesíthetők:

A tantárgy megismerteti a hallgatókat a klasszikus és kortárs médiahatás-elméletekkel (pl. hipodermikus modell, agenda setting, framing, spirálcsend modell, mediatizáció), valamint azok társadalmi és politikai alkalmazhatóságával. Külön figyelmet kap a média szerepe a demokratikus közvélemény kialakításában és a politikai tájékozódás befolyásolásában.

A kurzus során a hallgatók megtanulják felismerni a médiatartalmak mögötti ideológiai struktúrákat, torzításokat és manipulációs technikákat. A különböző médiaplatformokon (hagyományos és digitális) megjelenő tartalmak elemzésén keresztül fejlesztik a kritikai gondolkodásukat és elemzői kompetenciáikat.

A tantárgy ötvözi a kommunikációelmélet, politikatudomány, szociológia és pszichológia megközelítéseit, ezzel támogatva az interdiszciplináris gondolkodás fejlesztését. A hallgatók megértik, hogyan kapcsolódnak össze a médiatartalmak a politikai hatalom, társadalmi normák és kulturális reprezentációk működésével.

A tantárgy fókuszál a digitális médiakörnyezet és közösségi platformok sajátosságaira, beleértve a dezinformáció, algoritmikus torzítás, online polarizáció és véleménybuborékok hatásait. A hallgatók kritikus médiafogyasztókká válnak, akik képesek felismerni a digitális manipulációs technikákat és azok társadalmi hatásait.

A hallgatók érzékenyebbé válnak a média szerepére a demokratikus nyilvánosság működésében, és tudatosabbá válnak a médiafogyasztásuk következményeit illetően. A kurzus erősíti a felelős kommunikáció és a demokratikus tájékozódás értékeit.

 

 

A tárgy az alábbi képzéseken vehető fel

társadalmimagatartás-elemzés és politikai kommunikáció BMNT-XTMPK mesterképzés (MA/MSc) Nappali magyar 2 félév BTK
szechenyi-img-alt