Tantárgy adatlapja
Elsajátítandó ismeretanyag: A
módszertan-alapú idegennyelv-oktatás jelentősége, különböző
idegennyelv-oktatási módszerek összetevői. A hallgatók megismerkednek korai idegennyelv-oktatás
előnyeivel és hátrányaival, a német
nemzetiségi iskolákban folyó oktatás és nevelés pedagógiai és didaktikai
céljaival, az 1-6. osztályban használt némettankönyvek felépítésével,
tartalmaival, a tankönyvválasztás és -értékelés szempontjaival, a tananyag
éves és órai szintű tervezésével, az óravázlatok típusaival, az órák
típusaival, fázisaival, a különböző munkaformákkal, a nyelvórán használható
médiumok szerepével, a
nyelvoktatás szóbeli kezdőszakaszának jellemzőivel. Kialakítandó kompetenciák: A tananyagként felsorolt témák
elméleti ismerete és gyakorlati alkalmazásának a képessége (foglalkozási
vázlatok készítése). A német nyelvű szakterminológia ismerete. A szóbeli
kezdő szakasz módszertani jellemzőinek és lépéseinek ismerete. |
A 2–5
legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet,
tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai,
(esetleg oldalak), ISBN) |
Kötelező
szakirodalom: 1. Butzkamm,
Wolfgang, Unterrichtssprache Deutsch.
Wörter und Wendungen für Lehrer und Schüler, Ismaning, Hueber, 2011, ISBN
978-3-19-011586-0 2. Rampillon, Ute, Lernen leichter machen, Ismaning, Hueber, 1999, ISBN
3-19-001574-0 3. Wicke, Reiner E., Aktiv und kreativ lernen. Projektorientierte Spracharbeit im
Unterricht, Ismaning, Hueber, 2008, ISBN 3-19-001751-4 4. Apeltauer, Ernst, Grundlagen des Erst- und Fremdsprachenerwerbs, Berlin, München,
Langenscheidt, 1997, pp. 10-17., 68-134., ISBN 3-468-49658-3 Ajánlott szakirodalom: 1. Storch,
Günther, Deutsch als Fremdsprache –
Eine Didaktik, Padeborn, Fink, 1999, ISBN
978-3-8252-8184-7 2. Huneke,
Hans-Werner, Steinig, Wolfgang, Deutsch als Fremdsprache. Berlin,
Erich Schmidt Verlag, 2013, p. 117-279., ISBN 978-3-503-13765-7 |
Azoknak az
előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás,
képesség stb., KKK 7.
pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy
jellemzően, érdemben hozzájárul |
pl.: a)
tudása - Biztos szaktudományos és tantárgy-pedagógiai ismeretekkel rendelkezik az
1-6. évfolyamon az
idegen-nyelv oktatása és a nemzetiségi nevelés terén. - Ismeri az információs és kommunikációs
technológiák alkalmazásának lehetőségeit. - Ismeri a német nyelvű szakterminológiát. - Rendelkezik a szóbeli kezdő szakasz módszertani
jellemzőinek és lépéseinek ismeretével. b)
képességei - A tananyagként felsorolt témák
gyakorlati alkalmazásának a képessége (foglalkozási vázlatok készítése). - Képes változatos, egyénre szabott
oktatási és értékelési módszereket használni. - Képes az információs és kommunikációs
technológiák célszerű felhasználására. - Differenciáltan, korszerű módszereket
alkalmazva, a gyerekek előzetes tapasztalataira és kompetenciáira építve képes a nyelvi
fejlesztésre és a nemzetiségi kultúra átszármaztatására. |