Tantárgy adatlapja

Tárgy neve: A német nyelv oktatásának módszertana
Tárgy kódja: BBNTN01600
Óraszám: N: 0/2/0, L: 0/0/0
Kreditérték: 2
Az oktatás nyelve: magyar
Követelmény típus: Gyakorlati jegy
Felelős kar: BTK
Felelős szervezeti egység: Vitéz János Tanárképző Központ
Tárgyfelelős oktató: Karainé dr. Gombocz Orsolya
Tárgyleírás:

Elsajátítandó ismeretanyag:

A módszertan-alapú idegennyelv-oktatás jelentősége, különböző idegennyelv-oktatási módszerek összetevői. A hallgatók megismerkednek korai idegennyelv-oktatás előnyeivel és hátrányaival, a német nemzetiségi iskolákban folyó oktatás és nevelés pedagógiai és didaktikai céljaival, az 1-6. osztályban használt némettankönyvek felépítésével, tartalmaival, a tankönyvválasztás és -értékelés szempontjaival, a tananyag éves és órai szintű tervezésével, az óravázlatok típusaival, az órák típusaival, fázisaival, a különböző munkaformákkal, a nyelvórán használható médiumok szerepével, a nyelvoktatás szóbeli kezdőszakaszának jellemzőivel.

Kialakítandó kompetenciák:

A tananyagként felsorolt témák elméleti ismerete és gyakorlati alkalmazásának a képessége (foglalkozási vázlatok készítése). A német nyelvű szakterminológia ismerete. A szóbeli kezdő szakasz módszertan

i jellemzőinek és lépéseinek ismerete.

 

A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN)

Kötelező szakirodalom:

1. Butzkamm, Wolfgang, Unterrichtssprache Deutsch. Wörter und Wendungen für Lehrer und Schüler, Ismaning, Hueber, 2011, ISBN 978-3-19-011586-0

2. Rampillon, Ute, Lernen leichter machen, Ismaning, Hueber, 1999, ISBN 3-19-001574-0

3. Wicke, Reiner E., Aktiv und kreativ lernen. Projektorientierte Spracharbeit im Unterricht, Ismaning, Hueber, 2008, ISBN 3-19-001751-4

4. Apeltauer, Ernst, Grundlagen des Erst- und Fremdsprachenerwerbs, Berlin, München, Langenscheidt, 1997, pp. 10-17., 68-134., ISBN 3-468-49658-3

Ajánlott szakirodalom:                                 

1. Storch, Günther, Deutsch als Fremdsprache – Eine Didaktik, Padeborn, Fink, 1999, ISBN 978-3-8252-8184-7

2. Huneke, Hans-Werner, Steinig, Wolfgang, Deutsch als Fremdsprache. Berlin, Erich Schmidt Verlag, 2013, p. 117-279., ISBN 978-3-503-13765-7 

Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 7. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul

pl.:

a)&

nbsp;   tudása

   - Biztos szaktudományos és tantárgy-pedagógiai ismeretekkel rendelkezik az 1-6. évfolyamon

     az idegen-nyelv oktatása és a nemzetiségi nevelés terén.

- Ismeri az információs és kommunikációs technológiák alkalmazásának lehetőségeit.

- Ismeri a német nyelvű szakterminológiát.

- Rendelkezik a szóbeli kezdő szakasz módszertani jellemzőinek és lépéseinek ismeretével.

b)   képességei

    - A tananyagként felsorolt témák gyakorlati alkalmazásának a képessége (foglalkozási vázlatok

      készítése).

    - Képes változatos, egyénre szabott oktatási és értékelési módszereket használni.

    - Képes az információs és kommunikációs technológiák célszerű felhasználására.

    - Differenciáltan, korszerű módszereket alkalmazva, a gyerekek előzetes tapasztalataira és

       kompetenciáira építve képes a nyelvi fejlesztésre és a nemzetiségi kultúra átszármaztatására.

 

 

A tárgy az alábbi képzéseken vehető fel

tanító [nemzetiségi tanító (német)] BANP-XTNN alapképzés (BA/BSc/BProf) Nappali magyar 8 félév BTK
szechenyi-img-alt