Tantárgy adatlapja

Tárgy neve: A nevelés elmélete és története
Tárgy kódja: BMNNM44000M
Óraszám: N: 2/0/0, L: 0/0/0
Kreditérték: 2
Az oktatás nyelve: magyar
Követelmény típus: Kollokvium
Felelős kar: BTK
Felelős szervezeti egység: Vitéz János Tanárképző Központ
Tárgyfelelős oktató: Dr Torgyik Judit Emese
Tárgyleírás:

 

A tantárgy céljának rövid ismertetése:

A hallgatók megismertetése a nevelés céljával, területeivel, elméleti és történeti hátterével.

Elsajátítandó elméleti ismeretanyag:

A nevelés célja, értékek a nevelésben. Néhány nevelési elméletalkotó munkássága. A reformpedagógiai irányzatok neveléselméleti és történeti héttere. Az egyházi nevelés története. A nevelés területei. Felkészítés az egészséges életre. Pozitív szemléletű egészségfejlesztés. Felkészítés az élethosszig tartó tanulásra. Felkészítés a munka világára. Fenntarthatóság és nevelés. A nevelés színterei. A család és iskola. Családi nevelés, a család és az iskola kapcsolatának lehetőségei. Intézményes nevelés helyszínei. Nevelés, személyiségfejlesztés iskolán kívüli színterei, múzeum, állatkert, művelődési ház, könyvtár, sportegyesületek, tanulókörök.

Elsajátítandó gyakorlati ismeretanyag:

-

A 2-4 legfontosabb kötelező irodalom felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN):

Bábosik István (2020): A konstruktív életvezetés pedagógiája és iskolája, EJK, Budapest, ISBN 978 963 9955 94 3

Bábosik István (2004): Neveléselmélet, Osiris Kiadó, Budapest. ISBN 963 389 665

Mészáros István, Németh András, Pukánszky Béla (2005): Neveléstörténet - bevezetés a pedagógia és az iskolázás történetébe, Osiris Kiadó, Budapest ISBN 2399958583610

Németh Ágnes (2024): Iskolás gyermekek egészségmagatartása, L’ Harmattan Kiadó, Budapest, ISBN 9789636460754

A 2-4 legfontosabb ajánlott irodalom felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN):

Pukánszky Béla (2005): A gyermek a 19. századi magyar neveléstani kézikönyvekben, Iskolakultúra, Budapest, ISBN 2310011302344

Barabás Katalin (szerk.) (2006): Egészségfejlesztés. Alapismeretek pedagógusok számára. Medicina, Budapest.

Torgyik Judit (2013): A tanulás színterei felnőtt- és időskorban, Eötvös József Könyvkiadó, Budapest.

Miként járul hozzá a tantárgy a KKK-ban megjelölt kompetenciaelemek megszerzéséhez. Mutassa be a tantárgyleírásban, hogy a KKK-ban megjelölt kompetenciaelemek miként teljesülnek/teljesíthetők:

a) tudása

A hallgató ismeri a nevelés történetének jelentős személyiségeit.

Ismeri a személyiség fejlesztésére vonatkozó nézeteket.

Ismeretekkel rendelkezik a személyiség fejlesztését befolyásoló tényezőkről, a nevelés területeiről.

b) képesség

Képes neveléselméleti és történeti szövegek értelmezésére, feldolgozására.

Képes reális képet alkotni a nevelés világáról.

c) attitűd

 Pozitív érzelmekkel bír, elkötelezettsége alakul ki a nevelő tevékenység iránt.

d) autonómia és felelősség

Felelősséget vállal saját szakmai munkájáért, tanulásáért.

 

 

A tárgy az alábbi képzéseken vehető fel

neveléstudomány BMNB-XNTM mesterképzés (MA/MSc) Nappali magyar 4 félév BTK
szechenyi-img-alt