Tantárgy adatlapja

Tárgy neve: A nevelés komplex kérdései
Tárgy kódja: BT-PSZ-2250
Óraszám: N: 0/0/0, L: 0/3/0
Kreditérték: 2
Az oktatás nyelve: magyar
Követelmény típus: Gyakorlati jegy
Felelős kar: BTK
Felelős szervezeti egység: Vitéz János Tanárképző Központ
Tárgyfelelős oktató: Karainé dr. Gombocz Orsolya
Tárgyleírás:

A kurzus célja: szintetizálja a képzés különböző kurzusain feldolgozott jogi, gazdasági, tanügyigazgatási, tantervi, mérési-értékelési és általános vezetési ismereteket, a gyakorlati iskolavezetés, vagy mentorálás, vagy szakértési feladatok ellátásának szempontjából.

Főbb tematikai csomópontok:

-      Az oktatási rendszert szabályozó jogi, gazdasági, pedagógiai dokumentumok

-      A nevelési-oktatási intézményeket szabályozó jogi, szervezeti és pedagógiai dokumentumok

-      A pedagógus munkakörrel kapcsolatos jogi, gazdasági, pedagógiai dokumentumok

A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN)

Kötelező irodalom, jogszabályok

-        2011. évi CXC. törvény a nemzeti köznevelésről

-        229/2012. (VIII. 28.) Korm. rendelet a nemzeti köznevelésről szóló törvény végrehajtásáról

-        326/2013. (VIII. 30.) Korm. rendelet a pedagógusok előmeneteli rendszeréről és a közalkalmazottak jogállásáról szóló 1992. évi XXXIII. törvény köznevelési intézményekben történő végrehajtásáról

-        130/1995. (X. 26.) Korm. rendelet a Nemzeti alaptanterv kiadásáról

-        20/2012. (VIII. 31.) EMMI rendelet a nevelési-oktatási intézmények működéséről és a köznevelési intézmények névhasználatáról

-        48/2012. (XII. 12.) EMMI rendelet a pedagógiai-szakmai szolgáltatásokról, a pedagógiai-szakmai szolgáltatásokat ellátó intézményekről és a pedagógiai-szakmai szolgáltatásokban való közreműködés feltételeiről

-        51/2012. (XII. 21.) EMMI rendelet a kerettantervek kiadásának és jóváhagyásának rendjéről

-        15/2013. (II. 26.) EMMI rendelet a pedagógiai szakszolgálati intézmények működéséről

Ajánlott irodalom:

-        Bábosik István: Neveléselmélet – Nevelés az Európai Unióban. Osiris Kiadó, Budapest, 2004. ISBN: 9633896556.

-        Falus Iván: Didaktika. Elméleti alapok a tanítás tanulásához. Nemzeti Tankönyvkiadó, Budapest, 2007. ISBN: 9789631952964.

-        Nahalka István: Hogyan alakul ki a tudás a gyermekben? – Konstruktivizmus és pedagógia. Nemzeti Tankönyvkiadó, Budapest, 2002. ISBN : 9631920836.

-        Pálvölgyi Ferenc: Az erkölcsi nevelés új perspektívái. Az értékközpontú pedagógia szerepe és feladatai korunk plurális társadalmában. L’Harmattan Kiadó, Budapest, 2014. ISBN: 9632369358.

Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 7. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul

a) tudása

-      Ismerje az oktatási rendszert szabályozó jogi, gazdasági, pedagógiai dokumentumokat

-      Ismerje a nevelési-oktatási intézményeket szabályozó jogi, szervezeti és pedagógiai dokumentumokat

-      Ismerje a pedagógus munkakörrel kapcsolatos jogi, gazdasági, pedagógiai dokumentumokat

b) képességei

-        Képes jogi, gazdasági, pedagógiai ismereteit szintetizálni, illetve alkalmazni vezetői, szakértői vagy mentori munkája során

-        Képes differenciált pedagógiai kommunikációt folytatni tanulókkal, szülőkkel, iskolai dolgozókkal, illetve a fenntartó képviselőivel.

-        Képes a folyamatos önművelésre, és az autonóm gondolkodásra, cselekvésre

c) attitűdje

-         Elkötelezett a demokratikus iskolavezetési szemlélet és módszerek alkalmazására.

-        Nyitott az új, hatékony, esélyteremtő, személyre szabott pedagógiai elvásárok megismerésére, alkalmazására.

 

A tárgy az alábbi képzéseken vehető fel

drámapedagógia területen pedagógus-szakvizsgára felkészítő BSLP-PSZDP szakirányú továbbképzés Levelező magyar 4 félév BTK
pedagógus szakvizsga tanügyigazgatási szakértői területen BSLP-XPSZT szakirányú továbbképzés Levelező magyar 4 félév BTK
szechenyi-img-alt