Tantárgy adatlapja
A tantárgy céljának rövid ismertetése:
A tantárgy célja, hogy a hallgatók megismerjék a nevelési tanácsadás mint szakszolgálati tevékenység folyamatát, területeit, a kapcsolódó szolgáltatási formákat.
Elsajátítandó elméleti ismeretanyag:
A nevelési tanácsadás meghatározása, helye a szakszolgálati rendszerben. A nevelési tanácsadás története. A nevelési tanácsadás jogszabályi háttere. A nevelési tanácsadás szakszolgálati tevékenység célcsoportjai, problémaközpontú meghatározása. A nevelési tanácsadás folyamata, az ellátás területei. A szakemberek kompetenciái. A fejlesztő pedagógus, gyógypedagógus, pszichológus feladatai, tevékenységei. Prevenció, szűrés, fejlesztés, terápia. Tájékoztatás és ismeretterjesztés. Együttműködés és szakmaközi kommunikáció a nevelési tanácsadási tevékenységhez kapcsolódó folyamatokban. A nevelési tanácsadás igénylése, az igénylőlap felépítése. A gyermek, tanuló és család útja a nevelési tanácsadás folyamatában.
Elsajátítandó gyakorlati ismeretanyag:
Képes a nevelési tanácsadás szolgáltatás igénylésére, a probléma szakszerű megfogalmazására, jelentkezési űrlap szakszerű kitöltésére, team munka kialakítására a gyermek, szülő és szakemberek között.
A 2-4 legfontosabb kötelező irodalom felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN):
Király Gabriella, Vecsei Tünde, Arató Domonkos és Lugosiné Pál Ildikó (2015): A nevelési tanácsadás szakszolgálati protokollja. Educatio Társadalmi Szolgáltató Nonprofit Kft., Budapest. chrome-extension://efaidnbmnnnibpcajpcglclefindmkaj/https://www.oktatas.hu
/pub_bin/dload/kozoktatas/pedagogiai_szakszolgalat/nevelesi-tanacsadas-szakszolgalati-protokoll.pdf
15/2013. (II. 26.) EMMI rendelet a pedagógiai szakszolgálati intézmények működéséről. https://net.jogtar.hu/jogszabaly?docid=a1300015.emm
2011. évi CXC. törvény a nemzeti köznevelésről. https://net.jogtar.hu/jogszabaly?docid=a1100190.tv
A 2-4 legfontosabb ajánlott irodalom felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN):
Borbély Sjoukje (2015). A nevelési tanácsadás mint a korai intervenció fontos területe. Gyermeknevelés Tudományos Folyóirat, 3(2), 187–202. https://doi.org/10.31074/gyntf.2015.2.187.202
Mile Anikó és Kiss László (2022). Kihívások és megfelelések a pedagógiai szakszolgálati ellátórendszerben. Gyógypedagógiai Szemle, 50(1.), 35–50. https://doi.org/10.52092/gyosze.2022.1.3
Miként járul hozzá a tantárgy a KKK-ban megjelölt kompetenciaelemek megszerzéséhez. Mutassa be a tantárgyleírásban, hogy a KKK-ban megjelölt kompetenciaelemek miként teljesülnek/teljesíthetők:
a) tudása
Átlátja a főbb szakmapolitikai fejlesztési irányokat, ismeri a szakszolgálati rendszer működését, területeit egyéb ágazati ellátó rendszerek működésének szabályozását és összefüggéseit.
Definiája a nevelési tanácsadást, felsorolja a főbb területeit, feladatait.
Ismerteti a nevelési tanácsadás folyamatát.
Ismeri a nevelési tanácsadáshoz kapcsolódó jogi és szakmai dokumentumokat, felsorolja a főbb jogszabályi tartalmakat
Tájékozott a nevelési tanácsadáshoz kapcsolódó szakemberek feladatairól, kompetenciáiról.
Tájékozott a prevenció, szűrés, fejlesztés, terápia lehetőségeiről, felsorolja a főbb vizsgálati, terápiás lehetőségeket.
b) képesség
Képes egy adott probléma több szempontú elemzésére, hatékony alternatív megoldások meghatározására.
Elemzéseiben alkalmazza a multi- és interkulturális szemlélet összefüggéseit, ezeket kezdeményezően hasznosítja munkájában.
Képes értelmezni a nevelési tanácsadással összefüggő szaktudományos szövegeket, szakvéleményeket, össze tudja hasonlítani a különböző álláspontokat és képes azokat interpretálni.
Team munka keretében magas szintű szakmai kommunikációra képes szóban és írásban, ehhez alkotó módon alkalmazza a web-es információszerzési technikákat.
Képes a nevelési tanácsadás szolgáltatás igénylésére, a jelentkezési űrlap szakszerű kitöltésére.
c) attitűdje
Fontosnak tartja szakmai munkájában a társadalmi egyenlőtlenségekből fakadó problémák figyelembevételét, a holisztikus-szemléletű támogatást
Törekszik a széleskörű szakmai együttműködésre, a problémahelyzetekre nyitott és megfontolt, képes azok professzionális megítélésére.
Szakmailag megalapozott kritikai szemlélettel rendelkezik, és elkötelezett az érték- és tudásalapú szakmai elemzések iránt.
Értékelő, értelmező reflektivitás jellemzi pedagógiai munkáját kapcsolatához.
Elkötelezett a folyamatos szakmai fejlődés terén, nyitott az új szakmai eredmények megismerésére
d) autonómiája és felelőssége
Kezdeményező szerepet vállal a pedagógiai folyamatok korszerű megismerésében,
Megbízható szakmai partneri együttműködés kialakítására törekszik.