Tantárgy adatlapja
A kurzus célja bevezetni a hallgatót a nyelvészetbe mint modellalkotó, elméleti tudományba. Az alapfogalmak (a nyelv tudományos és nem tudományos megközelítései; hipotézis, modell, elmélet) áttekintése után a kurzus a szűkebb értelemben vett nyelvészet (fonológia, morfológia, szintaxis, szemantika) fontosabb irányzatait tekinti át a 20. század közepével kezdődően, majd kitekint a nyelvtudomány néhány határterületére (pl. szociolingvisztika, pszicholingvisztika, pragmatika, fonetika) hasonló szempontból.
A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN):
Kötelező irodalom:
KÁLMÁN L., TRÓN V., Bevezetés a nyelvtudományba, Budapest, Tinta, 2005. ISBN 9789637094651
KIEFER F. (szerk.), Magyar Nyelv (Akadémiai kézikönyvek), Budapest, Akadémiai, 2006. ISBN 9789630583244
Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 7. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul:
a) tudása
Ismeri az elméleti problémafelvetés és problémamegoldás hagyományos és mai változatait, és jártasságot szerez a problémák szakszerű kezelésének gyakorlataiban.
b) képességei
Képes argumentumok azonosítására, átgondolására, valamint ezeknek élőszóban és írásban vázlatos vagy részletes bemutatására.
Képes a szövegfeldolgozás, a szövegelemzés és -értelmezés, valamint a kritikai elsajátítás technikáinak alkalmazására.
Ismeretekkel rendelkezik a nyelvészet mibenlétéről, történetéről, jelentőségéről és társadalmi szerepéről.
Ismeri a logika, a nyelvleírás, a fonológia, a szintaxis,
a formális szemantika logikai alapjait
c) attitűdje
Nyitott a párbeszédre és az együttműködésre.
Kritikai és kreatív gondolkodás és problémaérzékenység jellemzi.
Képes argumentált módon kifejteni saját álláspontját.
Folytonosan fejleszti saját szellemi képességeit, képes arra, hogy külső segítség nélkül is módszeresen gyarapítsa tudását.
Egy számára újszerű kérdéskörben is képes tájékozódni, információkat szerezni, látókörét bővíteni, véleményét ennek megfelelően körültekintően kialakítani és kifejezni.
d) autonómiája és felelőssége
Véleményét körültekintően alakítja ki, tájékozódik és felelősséget vállal saját álláspontjáért.
Véleményét argumentumokra alapozza.