Tantárgy adatlapja
A kurzus célja a hallgatókat megismertetni a nyelvi szerkezetek elemzésének haladóbb módszereivel, valamint a terepmunka módszereivel és jelentőségével. A konkrét elemzési feladatok kikerülhetnek a nyelvészet központi területeinek (elsősorban a fonológia, a morfológia, a szintaxis és a szemantika) bármelyikéről, és érinthetik a szinkrón szerkezetet és annak időbeli változásait is. Empirikus módszerek bemutatása pszicholingvisztikai és szociolingvisztikai elemzéseken keresztül is lehetséges. Az elemzési kereteket minden esetben az oktató választja meg a kurzus aktuális tárgyának függvényében, jellemzően a következők közül: minimalizmus, optimalitáselmélet, lexikális fonológia és morfológia, kormányzás-fonológia, a morfológia különböző morfémikus és lexémikus modelljei, formális szemantika, kísérleti és statisztikai módszerek.
A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN):
Kötelező irodalom:
-
Ajánlott irodalom:
ARONOFF, M., REES-MILLER, J., The Handbook of Linguistics, Wiley–Blackwell, 2002. ISBN 978-1-4051-0252-0
HEINE, B., NARROG, H., The Oxford Handbook of Linguistic Analysis, Oxford: OUP, 2009. ISBN 978-0-1995-4400-4
BOWERN, Claire. 2008. Linguistic fieldwork: A practical guide. Basingstoke, UK: Palgrave Macmillan. ISBN 978-0-230-54538-0
Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 7. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul:
a) tudása
Ismeri az elméleti problémafelvetés és problémamegoldás hagyományos és mai változatait, és jártasságot szereznek a problémák szakszerű kezelésének gyakorlataiban.
Ismeri a nyelvleírás, a fonológia, a magyar fonológia, a szintaxis, a magyar szintaxis, a szemantika, a formális szemantika, a neurolingvisztika és a pszicholingvisztika alapjait, legfontosabb elméleti és módszertani kérdéseit.
Ismeri a terepmunka módszereit és jelentőségét.
Ismeretekkel rendelkezik a filozófia, az esztétika, az etika, művészetek, a mozgókép, az írott vizuális és mediális kommunikáció, a nyelvészet és a vallási jelenségek mibenlétéről, történetéről, jelentőségéről és társadalmi szerepéről.
b) képességei
Képes argumentumok azonosítására, átgondolására, valamint ezeknek élőszóban és írásban vázlatos vagy részletes bemutatására.
Egy számára újszerű kérdéskörben is képes tájékozódni, információkat szerezni, látókörét bővíteni, véleményét ennek megfelelően körültekintően kialakítani és kifejezni.
c) attitűdje
Kritikai és kreatív gondolkodás és problémaérzékenység jellemzi.
Képes argumentált módon kifejteni saját álláspontját.
d) autonómiája és felelőssége
Véleményét körültekintően alakítja ki, tájékozódik és felelősséget vállal saját álláspontjáért.
Véleményét argumentumokra alapozza.