Tantárgy adatlapja

Tárgy neve: A pályakezdő pedagógus szakértelme
Tárgy kódja: BONTP02900
Óraszám: N: 0/2/0, L: 0/0/0
Kreditérték: 2
Az oktatás nyelve: magyar
Követelmény típus: Gyakorlati jegy
Felelős kar: BTK
Felelős szervezeti egység: Vitéz János Tanárképző Központ
Tárgyfelelős oktató: Tratnyek Magdolna
Tárgyleírás:

 

A tantárgy céljának rövid ismertetése:

A pályakezdő pedagógus mindennapi feladatainak gyakorlati szempontú áttekintése. A képzés során megszerzett ismeretek és tapasztalatok szintetizáló áttekintése gyakorlati helyzetek modellezésén keresztül.

Elsajátítandó elméleti ismeretanyag:

Adminisztrációs teendők az iskolában. Az osztályfőnök feladatai. Tanári szerepek.

Elsajátítandó gyakorlati ismeretanyag:

Osztályfolyamatok, közösségi folyamatok támogatásának lehetőségei. A szülőkkel és a pedagógiai munkát segítő szakemberekkel való együttműködés online és offline módjai, alkalmazható módszerek. A pedagógus közösségbe való bekapcsolódás szükségessége és lehetőségei.

A 2-4 legfontosabb kötelező irodalom felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN):

Falus Iván: (szerk.) : Tanári pályaalkalmasság – kompetenciák – sztenderdek Nemzetközi áttekintés. Eger, EKF. 2011.

Halász Gábor-Fazekas Ágnes: A tudás keletkezése (7-54. oldal) Budapest, 2020 Gondolat Kiadó

Szivák Judit: A kezdő pedagógus Iskolakultúra 1994/4

https://epa.oszk.hu/00000/00011/00026/pdf/iskolakultura_EPA00011_1999_04_003-013.pdf

Szivák Judit: A reflektív gondolkodás fejlesztése (14-21. old.) Magyar tehetségsegítő Szervezetek Szövetsége 2010.

https://tehetseg.hu/sites/default/files/04_kotet_net.pdf#page=14

Vámos Ágnes (szerk.): Tanuló pedagógusok és az iskola szakmai tőkéje. ELTE Eötvös Kiadó, Budapest 2016. ISBN: 978-963-284-805-1

A 2-4 legfontosabb ajánlott irodalom felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN):

https://osztalyfonok.hu/

Sallai Éva-Szekszárdi Júlia: Az iskolai nevelés, az osztályfőnöki munka OFI

https://ofi.oh.gov.hu/az-iskolai-neveles-az-osztalyfonoki-munka

Tratnyek Magdolna (szerk.): Utak és hidak – esélyteremtés együttműködésben a családokkal Módszertani kézikönyv ISBN:978-615-00-4588-7

Evangélikus Pedagógiai -szakmai Szolgáltató és Továbbképző Intézet,2019.

https://www.t-tudok.hu/tudasmenedzsment/a-jo-oktatas-titka

Miként járul hozzá a tantárgy a KKK-ban megjelölt kompetenciaelemek megszerzéséhez. Mutassa be a tantárgyleírásban, hogy a KKK-ban megjelölt kompetenciaelemek miként teljesülnek/teljesíthetők:

Az esettanulmányok feldolgozása, filmek megtekintése és az azt követő elemzés hozzásegíti a hallgatókat, hogy képesek legyenek az iskolai jelenségek, a pedagógiai gyakorlat elemzésére. Reflektálva megszerzett pedagógiai gyakorlatára képes saját, tudományosan megalapozott nézeteinek megfogalmazására. Az osztályfőnöki feladatok, módszerek megismerése segíti, hogy a hallgatók képessé váljanak a közösség támogatására. A tanár iskolában végzendő feladatainak rendszerezése, összegzése segíti a tanári szerepek megismerését, saját helyének, feladatainak, szakmai terveinek megvalósulását.

 

A tárgy az alábbi képzéseken vehető fel

filmművészeti tanár részképzés BVNP-XFMT Vendéghallgató Nappali magyar 2 félév BTK
hittanár-nevelőtanár HONH-XHN osztatlan képzés Nappali magyar 10 félév HTK
színházművészeti tanár részképzés BVNP-XSZMT Vendéghallgató Nappali magyar 2 félév BTK
szechenyi-img-alt