Tantárgy adatlapja
A tantárgy céljának rövid ismertetése:
A pályakezdő pedagógus mindennapi feladatainak gyakorlati szempontú áttekintése. A képzés során megszerzett ismeretek és tapasztalatok szintetizáló áttekintése gyakorlati helyzetek modellezésén keresztül.
Elsajátítandó elméleti ismeretanyag:
Adminisztrációs teendők az iskolában. Az osztályfőnök feladatai. Tanári szerepek.
Elsajátítandó gyakorlati ismeretanyag:
Osztályfolyamatok, közösségi folyamatok támogatásának lehetőségei. A szülőkkel és a pedagógiai munkát segítő szakemberekkel való együttműködés online és offline módjai, alkalmazható módszerek. A pedagógus közösségbe való bekapcsolódás szükségessége és lehetőségei.
A 2-4 legfontosabb kötelező irodalom felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN):
Falus Iván: (szerk.) : Tanári pályaalkalmasság – kompetenciák – sztenderdek Nemzetközi áttekintés. Eger, EKF. 2011.
Halász Gábor-Fazekas Ágnes: A tudás keletkezése (7-54. oldal) Budapest, 2020 Gondolat Kiadó
Szivák Judit: A kezdő pedagógus Iskolakultúra 1994/4
https://epa.oszk.hu/00000/00011/00026/pdf/iskolakultura_EPA00011_1999_04_003-013.pdf
Szivák Judit: A reflektív gondolkodás fejlesztése (14-21. old.) Magyar tehetségsegítő Szervezetek Szövetsége 2010.
https://tehetseg.hu/sites/default/files/04_kotet_net.pdf#page=14
Vámos Ágnes (szerk.): Tanuló pedagógusok és az iskola szakmai tőkéje. ELTE Eötvös Kiadó, Budapest 2016. ISBN: 978-963-284-805-1
A 2-4 legfontosabb ajánlott irodalom felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN):
https://osztalyfonok.hu/
Sallai Éva-Szekszárdi Júlia: Az iskolai nevelés, az osztályfőnöki munka OFI
https://ofi.oh.gov.hu/az-iskolai-neveles-az-osztalyfonoki-munka
Tratnyek Magdolna (szerk.): Utak és hidak – esélyteremtés együttműködésben a családokkal Módszertani kézikönyv ISBN:978-615-00-4588-7
Evangélikus Pedagógiai -szakmai Szolgáltató és Továbbképző Intézet,2019.
https://www.t-tudok.hu/tudasmenedzsment/a-jo-oktatas-titka
Miként járul hozzá a tantárgy a KKK-ban megjelölt kompetenciaelemek megszerzéséhez. Mutassa be a tantárgyleírásban, hogy a KKK-ban megjelölt kompetenciaelemek miként teljesülnek/teljesíthetők:
Az esettanulmányok feldolgozása, filmek megtekintése és az azt követő elemzés hozzásegíti a hallgatókat, hogy képesek legyenek az iskolai jelenségek, a pedagógiai gyakorlat elemzésére. Reflektálva megszerzett pedagógiai gyakorlatára képes saját, tudományosan megalapozott nézeteinek megfogalmazására. Az osztályfőnöki feladatok, módszerek megismerése segíti, hogy a hallgatók képessé váljanak a közösség támogatására. A tanár iskolában végzendő feladatainak rendszerezése, összegzése segíti a tanári szerepek megismerését, saját helyének, feladatainak, szakmai terveinek megvalósulását.