Tantárgy adatlapja
A tantárgy céljának rövid ismertetése:
Az intézményes gyermeknevelésben dolgozó pedagógus mindennapi feladatainak gyakorlati szempontú áttekintése. A képzés során megszerzett ismeretek és tapasztalatok szintetizáló áttekintése gyakorlati helyzetek modellezésén keresztül.
Elsajátítandó elméleti ismeretanyag:
Adminisztrációs teendők az óvodában és általános iskolában. A csoportvezető óvodapedagógus, az osztálytanító munkája. A pedagógus mentálhigiénéje.
Elsajátítandó gyakorlati ismeretanyag:
A gyermekek szocializációs folyamatainak támogatása. A szülőkkel és a pedagógiai munkát segítő szakemberekkel való együttműködés online és offline módjai, alkalmazható módszerek. A pedagógus közösségbe való bekapcsolódás szükségessége és lehetőségei.
A 2-4 legfontosabb kötelező irodalom felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN):
Bakonyi Anna – Karczewicz Ágnes: Az óvodapedagógusok nagykönyve. Neteducatio Kiadó, Budapest, 2016. ISBN 978 615 80328
Szivák Judit: A kezdő pedagógus Iskolakultúra 1994/4
https://epa.oszk.hu/00000/00011/00026/pdf/iskolakultura_EPA00011_1999_04_003-013.pdf
Vámos Ágnes (szerk.): Tanuló pedagógusok és az iskola szakmai tőkéje. ELTE Eötvös Kiadó, Budapest 2016. ISBN 978-963-284-805-1
A 2-4 legfontosabb ajánlott irodalom felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN):
Bakonyi Anna: Szülők és óvodapedagógusok együttműködése. RABE Kiadó, Budapest, 2014.
Tratnyek Magdolna (szerk.): Utak és hidak – esélyteremtés együttműködésben a családokkal. Módszertani kézikönyv ISBN 978-615-00-4588-7
Evangélikus Pedagógiai -szakmai Szolgáltató és Továbbképző Intézet,2019. https://www.t-tudok.hu/tudasmenedzsment/a-jo-oktatas-titka
Miként járul hozzá a tantárgy a KKK-ban megjelölt kompetenciaelemek megszerzéséhez. Mutassa be a tantárgyleírásban, hogy a KKK-ban megjelölt kompetenciaelemek miként teljesülnek/teljesíthetők:
A tárgy hozzásegíti a hallgatókat, hogy képesek legyenek az óvodai/iskolai jelenségek, a pedagógiai gyakorlat elemzésére, a kollégákkal való kapcsolattartásra. Az óvodában/iskolában végzendő feladatainak rendszerezése a pedagógusi szerepek megismerését segíti elő, a jövendő óvodapedagógus/tanító saját helyének megtalálását, feladatainak, szakmai terveinek megvalósítását.